دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۷۲۳

نصب اجباری اپ‌های بومی در روسیه

قانون‌گذاران روسی به بهانه حمایت از کمپانی‌های داخلی در برابر رقبای خارجی لایحه‌ای را پیشنهاد کرده‌اند که عرضه گجت‌ها را در این کشور به نصب اپ‌های بومی مشروط می‌کند. به گزارش دیجیاتو، پارلمان روسیه لایحه‌ای را به بحث گذاشته که تمام تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی از جمله کامپیوتر، گوشی و تلویزیون‌های هوشمند را وادار می‌کند که قبل از عرضه محصول در روسیه، اپ‌هایی را روی آنها نصب کنند. هدف از این کار حفاظت از منافع شرکت‌های اینترنتی روسی و کاهش احتمال سوءاستفاده از آنها توسط رقبای خارجی عنوان شده است. در صورت تصویب لایحه دولت روسیه فهرست ابزارهایی را که مشمول این قانون می‌شوند، تهیه خواهد کرد. تولیدکنندگان یا فروشندگانی که از این قانون تخطی کنند، تا ۳۱۰۰ دلار جریمه می‌شوند اما در صورت عدم پیروی دوباره به صورت دایمی از حضور در بازار روسیه محروم خواهند شد.برخی افراد اقداماتی از قبیل جداسازی اینترنت داخلی از شبکه بین‌المللی و اجباری کردن نصب اپ‌های پیش‌فرض را تلاشی برای حفاظت از فناوری‌های داخلی می‌دانند، با این حال بسیاری دیگر آن را گامی دیگر در راستای افزایش نظارت دولت بر شهروندان قلمداد می‌کنند. گروم دوم از این هراس دارند که اپ‌های پیش‌فرض به ابزاری برای دسترسی آسان دولت به داده‌های خصوصی شهروندان و حتی ارتباطات رمزنگاری‌شده تبدیل شود.

بدافزاری پیچیده برای ویندوز توسط هکرهای پلاتینیوم

یکی از ماهرترین گروه‌های هکری جهان که به استفاده از فناوری‌های پیشرفته شهرت دارد، بدافزاری خطرناک و پیچیده را توسعه داده است. به گزارش دیجیاتو، گروه هک «پلاتینیوم» که از سال ۲۰۰۹ سرگرم هدف گرفتن دولت‌ها، مراکز نظامی و سیاسی در آسیا و اقیانوسیه است، به استفاده از روشی جدید روی آورده. این روش بر بدافزاری مبتنی است که محققان امنیتی کسپرسکی آن را شناسایی و «تیتانیوم» نام گذاشته‌اند. تیتانیوم دارای قابلیت‌های متنوعی است و کار خود را طی چند مرحله انجام می‌دهد. در تمام این مراحل تیتانیوم رفتار نرم‌افزارهای معمولی از قبیل درایور صدا یا ابزار تولید ویدیو را تقلید کرده و خود را از دید سپرهای امنیتی و آنتی‌ویروس‌ها پنهان می‌کند. آنطور که محققان کسپرسکی می‌گویند بدافزار تیتانیوم آخرین مرحله از حملات سایبری طولانی و پیچیده هکرها است. این زنجیره حمله شامل رمزنگاری، شبیه‌سازی رفتار نرم‌افزارهای عادی، آلوده‌سازی حافظه و مجموعه‌ای از دراپرها است که کدهای مخرب را اجرا می‌کنند. به گفته کسپرسکی در حال حاضر فعالیت خاصی توسط تیتانیوم مشاهده نشده، هرچند ممکن است علت آن قابلیت پنهان‌سازی بالای این بدافزار باشد.

رشد درآمد توسعه‌دهندگان چینی از کاربران امریکایی

اپلیکیشن‌های چینی طی سه ماه بالغ بر ۷۴۵میلیون دلار از کاربران امریکایی درآمد داشته‌اند که از گسترش بازار آنها با وجود تلاش‌های امریکا برای محدودسازی آن حکایت دارد. به گزارش دیجیاتو، اپلیکیشن‌های توسعه‌یافته توسعه موسسات چینی یا اپ‌‌‌‌هایی با سرمایه‌گذاری گسترده از سوی این کشور در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ صدها میلیون دلار درآمد داشته‌اند. از کل این مبلغ ۷۴۵ میلیون دلار از کاربران ساکن امریکا تامین شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشانگر رشد ۶۵ درصدی است. این درآمد هنگفت برابر با ۲۲ درصد از کل ۳.۴۳ میلیارد دلاری است که کاربران برای ۱۰۰ اپ برتر دنیا هزینه کرده‌اند. از کل این ۱۰۰ اپ، ۲۵ مورد چینی بوده‌اند که نسبت به سال گذشته از افزایش ۱۹ درصدی سهم چین خبر می‌دهد. مبلغ هزینه‌شده توسط کاربران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۵ درصد افزایش یافته که بخشی از آن شامل حال چینی‌ها نیز شده است. توسعه‌دهندگان چینی در حالی توانسته‌اند جای پای خود را در میان کاربران امریکایی محکم کنند که دولت این دو کشور با هم در نبرد تجاری به سر برده و تعرفه‌هایی را علیه یکدیگر اعمال کرده‌اند.

شرکت امنیت سایبری گوگل در حال فروپاشی است

آلفابت استارت‌آپی به نام کرونیکل تاسیس کرد که در حوزه امنیت سایبری فعالیت می‌کرد. این شرکت بعدا به گوگل پیوست و اکنون کارمندان آن در حال ترک شرکت هستند. به گزارش مهر، پروژه «کرونیکل» (Chronicle) گوگل با همکاری کارخانه X انجام شد. در اوایل ۲۰۱۸ میلادی آلفابت (شرکت مادر گوگل) از ایجاد یک استارت‌آپ مستقل با هدف دگرگون کردن حوزه امنیت سایبری خبر داد. یکی از اهداف استارت‌آپ کرونیکل ساختاربندی، سازماندهی و کمک به شرکت‌ها برای درک امنیت اطلاعات بود. این شرکت قرار بود با استفاده از یادگیری ماشینی و اطلاعات انبوه آلفابت از بدافزارها و زیربنای اینترنت به تیم‌های امنیتی در شرکت‌ها کمک کند تا هرگونه نفوذ به شبکه را ردیابی کنند. اکنون طبق گزارشی جدید این استارت آپ در حال فروپاشی است و بسیاری از کارمندان این شرکت قصد دارند آن را ترک کنند و برخی از مهندسان و کارمندان فروش کرونیکل نیز قصد دارند در مشاغل دیگری در گوگل فعالیت کنند. آنها فقدان شفافیت درباره آینده کرونیکل را دلیل اصلی اقدامشان اعلام کرده‌اند.

 

ارسال نظر