تولید خودروهای خودران در چشم‌انداز پنج‌ساله

۱۳۹۸/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۳:۳۵
کد خبر: ۱۵۶۳۶۲
تولید خودروهای خودران در چشم‌انداز پنج‌ساله

دبیر ستاد توسعه حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی ریاست‌جمهوری گفت: «در صورت ایجاد اجماع ملی و حمایت از صنعت خودروسازی نوین، در یک افق پنج ساله می‌توانیم به فناوری تولید خودروهای خودران دست یابیم.» چندی پیش محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی از توسعه خودروهای بدون راننده و ارتقا شبکه اینترنت کشور به 5G در آینده‌ای نزدیک خبر داد و نوشت: « جوان‌های ما همیشه بهترین‌ها را رقم می‌زنند. به مرکز تحقیقات مخابرات گفتم با همکاری دانشگاه‌ها، توسعه فناوری خودروی بدون راننده‌ هوشمند را پیش ببرند. در هوش مصنوعی و دانش کلان داده‌ها چیزی کم نداریم، الان وقت ساخت محصول بوده و تا آمدن 5G وقت زیادی نمانده است.» در این راستا به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، منوچهر منطقی درباره امکان تولید خودروهای خودران در کشور و اقداماتی که تاکنون در این زمینه انجام‌گرفته است، گفت: «هوشمندسازی خودروها شامل چهار حوزه خودروهای برقی، خودروهای متصل، خودروهای اشتراکی و خودروهای خودران می‌شود که این خودروها به‌نوعی خودروهای آینده محسوب می‌شوند. در این زمینه معاونت علمی و فناوری در سه مبحث از خودروهای آینده ورود کرده که نخستین مبحث مربوط به خودروهای الکتریکی می‌شود که این نوع خودروها از سال ۲۰۰۵ موردتوجه قرارگرفته‌اند؛ یعنی مدت‌زمان زیادی هم از طرح بحث آن در جهان نگذشته و این خودروها را می‌توان جزو فناوری‌های نوظهور تلقی کرد. فناوری‌های نوظهور این فرصت را به ما می‌دهد که در صورت توجه بتوانیم همگام با سایر کشورها وارد این فضا شویم. یکسری از فناوری‌ها هستند که سال‌هاست از ظهور و بروز آن می‌گذرد و ما در این حوزه ناچار به تقلید خواهیم بود؛ اما یک سری از فناوری‌ها مثل نانو و بایو هستند که نوظهور محسوب می‌شوند و وقتی با کشورهای پیشرفته وارد این عرصه شدیم توانستیم همگام با آنها پیشرفت کنیم.»

دبیر ستاد توسعه حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی ریاست‌جمهوری با بیان اینکه توجه ویژه به این مباحث می‌تواند آینده کشور را تضمین کند گفت: «همانطور که در مورد فناوری نانو و بایو توجهات ویژه‌ای شد و بر اساس آن توانستیم توفیقات جهانی به دست آوریم در حوزه‌های خودروهای الکتریکی، اتصال‌پذیری و خودران، استعدادهای فوق‌العاده بالایی داریم و در صورت توجه می‌توانیم توفیقات خوبی کسب کنیم. کافی است که در سطح ملی نظر واحدی ایجاد شود که این مباحث مهم است و باید به عنوان یکی از فناوری‌های نوظهور به آن توجه کرد. مطمئنم در صورت توجه ویژه به این حوزه، می‌توانیم به سرعت با بقیه کشورهای جهان ‌همگام شویم، منتها یک تهدیدی هم وجود دارد که خیلی باید به آن‌ توجه شود. الان کشورهایی که روی خودروهای الکتریکی کار می‌کنند، امریکا، هند و چین هستند. چین در این زمینه با سرعت زیادی پیشرفت می‌کند و ممکن است با کمی غفلت تا چشم‌ باز کنیم ببینیم که اتوبوس‌های برقی چینی خیابان‌های کشور را تسخیر کرده‌اند؛ بنابراین ممکن است استعدادی که در کشور در این زمینه وجود دارد با ورود مجموعه‌های چینی مثل سال‌های قبل بلااستفاده بماند.»

منطقی درباره تصور خود از چشم‌انداز تولید خودروهای نوین و بطور ویژه خودران در کشور گفت: اگر در کشور این اجماع ایجاد شود و مسوولیت توسعه فناوری خودروهای نسل جدید به گروهی تنفیذ شود و بگویند ما همانطور که از فناوری نانو و بایو حمایت کردیم از صنعت خودروسازی نوین هم حمایت می‌کنیم، معتقدم در یک افق پنج‌ساله می‌توانیم به فناوری تولید خودروهای خودران دست پیدا کنیم که اصلاً موضوع عجیب‌وغریبی هم نیست، چراکه اکنون به چشم‌انداز دوساله دستیابی به فناوری اتوبوس‌های برقی رسیده‌ایم یا اینکه ظرف سه سال توانستیم به فناوری ساخت موتورسیکلت‌های برقی برسیم. درباره خودروهای الکتریکی که مطمئن باشید ظرف سه تا پنج سال می‌توانیم به فناوری تولید آن دست پیدا کنیم. بنابراین در صورت توجه خاص و تبدیل شدن این مساله به اولویت ملی در بحث رقابت‌پذیری می‌توانیم حوزه تولید خودروهای خودران و الکتریکی را همپا و همسنگ فناوری نانو توسعه دهیم.»

 

ارسال نظر