اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۱۸۶

بررسی «وی‌پی‌ان» قانونی برای گروه‌های خاص

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه طرح وی‌پی‌ان قانونی در دست بررسی کمیته فیلترینگ است، گفت: «دسترسی به اینترنت بدون فیلتر بنابر مقتضیات شغلی و اجتماعی کاربران از دلایل اجرای این طرح است.» حمید فتاحی در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه طرح VPN قانونی پیش از این از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت مطرح شده بود و هم‌اکنون این شرکت مسوولیتی در این باره ندارد، گفت: «هم‌اکنون کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه طبق تقسیم کاری که مرکز ملی فضای مجازی انجام داده، متولی و مسوول این موضوع است. هدف از اجرای این طرح آن است که به نحوی برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا اقشار مختلف مردم که با توجه به شرایط شغلی و اجتماعی‌شان، نیازمندی‌هایی برای دسترسی به اینترنت بدون فیلتر دارند بتوانند از این دسترسی استفاده کنند. مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت توضیح داد: «برای مثال طبق این طرح اساتید دانشگاهی، پزشکان، خبرنگاران و اقشار مختلف جامعه می‌توانند دسترسی‌های خاص خودشان را به اینترنت داشته باشند. هم‌اکنون کارگروه تعیین مصادیق محتوای محرمانه در حال کار روی این موضوع است و شرکت ارتباطات زیرساخت مسوول و متولی VPN قانونی نیست.» معاون وزیر ارتباطات درباره ضرورت اجرای این طرح گفت: «شاید VPN قانونی عبارت درستی نباشد و عبارت درست‌تر آن است که بگوییم ایجاد دسترسی به اینترنت بدون فیلتر بنا بر مقتضیات شغلی. به عنوان مثال یک استاد دانشگاه نیاز به دسترسی به یک سری از سایت‌های علمی دارد که به دلیل آنکه ما را تحریم کردند یا بنابر هر دلیلی فیلتر شده است و نمی‌تواند از سایت‌های مورد نظر استفاده کند یا یک پزشک، نیاز دارد به خاطر مطالب مدنظر پزشکی به سایت یوتیوب دسترسی داشته باشد. اینکه بخواهیم برای کل اینترنت کشور یک قاعده یکسان بگذاریم و دسترسی یک کودک ۸ساله را با یک استاد دانشگاه یکسان کنیم این اصول منطقی نیست. براین اساس نیاز است ساماندهی دسترسی به اینترنت به نحوی انجام شود تا افراد براساس مقتضیات و نیازشان بتوانند دسترسی‌های متفاوتی به اینترنت داشته باشند.»

توسعه زیست‌بوم بلاک‌چین

زیست‌بوم زنجیره بلوکی (بلاک‌چین) در ایران با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، توسعه می‌یابد. به گزارش معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری، زنجیره بلوکی از جمله فناوری‌های است که روز به روز اهمیت بیشتری در جهان پیدا می‌کند. ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناری ریاست‌جمهوری در نظر دارد تا برنامه‌هایی را در جهت حمایت و فعال‌سازی، زیست بوم این فناوری در ایران اجرا کند. این ستاد کارگروهی در حوزه زنجیره بلوکی (بلاک‌چین) تشکیل داده است. این کارگروه که متشکل از اساتید و متخصصان این حوزه است، از میان طرح‌های پیشنهادی، در نهایت شش طرح را انتخاب می‌کند. شرکت‌ها و فعالان علاقه‌مند می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط با ارایه یک طرح، در فرایند انتخاب مجریان قرار گیرند. سوابق شرکت‌های پیشنهاد‌دهنده، قیمت پیشنهادی و بازخوردهای احتمالی در جلسات بررسی، در اولویت‌بندی و پذیرش طرح‌ها موثر است. طرح‌ها در چهار زمینه مختلف پذیرش می‌شوند.

بستر زنجیره بلوکی محاسبات توزیع‌شده یکی از این زمینه‌هاست. در برخی سرویس‌ها و خدمات مورد استفاده، لازم است تا محاسبات و پردازش‌های سنگین و پیچیده‌ای روی داده‌ها و اطلاعات حجیم صورت گیرد. ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در نظر دارد با اجرای این پروژه، به‌گونه‌ای بستر زنجیره بلوکی را برای محاسبات توزیع‌شده فراهم کند که توان‌های کم‌پردازشی تجمیع شود و بتوان آنها را در قالب یک زنجیره تعریف کرد. همچنین زنجیره تامین مبتنی بر زنجیره بلوکی کالاهای اساسی و مبادلات چندجانبه مالی، از جمله دیگر حوزه‌هایی است که پروژه‌های منتخب در آنها اجرایی خواهد شد.

شرایط اعزام استارت‌آپ‌ها  به نمایشگاه آذربایجان

سازمان فناوری اطلاعات ایران شرایط اعزام استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فعال فناوری را به نمایشگاه «باکوتل» اعلام کرد. به گزارش سازمان فناوری اطلاعات ایران، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توانند با حمایت این سازمان و با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در نمایشگاه «باکوتل» کشور آذربایجان حاضر شوند. سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد: «با هدف کمک به توسـعه کسب‌و‌کار استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح بین‌المللی، در نظر دارد زمینه حضور گروهی از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فعال را در نمایشگاه «باکوتل» آذربایجان فراهم کند. استارت‌آپ‌های واجد شرایط تا تاریخ ۱۴ آبان ماه جاری می‌توانند با ارسال نامه به سازمان فناوری اطلاعات ایران، برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کنند. شرایط حضور استارت‌آپ‌ها در هیات ایرانی اعزامی به نمایشگاه فناوری اطلاعات باکو، دارا بودن بیش از ۱۰ هزار نصب اپلیکیشن استارت‌آپ‌ مربوطه و دارا بودن رابط کاربری (UI) به زبان آذری و پرداخت هزینه‌های مربوطه است. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند.

 

ارسال نظر