اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۹۳۴

تهدیدات سایبری امنیت شهروندان را تهدید می‌کند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تهدیدات سایبری امروز امنیت شهروندان و طیف گسترده‌ای از خدمات مربوط به زندگی شهروندان را تهدید می‌کند، گفت: «ایران به عنوان یکی از قربانیان حملات سایبری، پوشش دفاعی خود در برابر این حملات را از طریق سامانه دژفا ارتقا داده است و توانسته 33 میلیون حمله سایبری در یک سال گذشته را دفع کند.»

به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی روز گذشته در مراسم افتتاحیه نمایشگاه شهر هوشمند قطر و کنفرانس امنیتی مونیخ با موضوع امنیت سایبری شرکت کرد. این دیدار با حضور امیر تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر، محمدجواد ظریف -وزیر امور خارجه کشورمان- یوسف بن علوی -وزیر امور خارجه عمان- هاکوپ آرشاکیان -وزیر ارتباطات ارمنستان- و موسکوفسکی -وزیر ارتباطات بلغارستان- انجام شد. آذری جهرمی در این مراسم به ریاست ولف ایشینگر -رییس کنفرانس امنیتی مونیخ-، یکجانبه‌گرایی و توسل به تحریم را تهدیدی علیه امنیت بین‌المللی در عرصه سایبری دانست و استفاده از مکانیزم‌های چندجانبه‌گرایانه را راه‌حل مشکلات امنیت سایبری در جهان توصیف کرد.

او ضمن اعلام مشارکت و حمایت ایران از روند مباحثات موسوم به «گروه باز» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «ایران به نقش‌آفرینی موثر خود در شکل‌دهی به ابتکارات بین‌المللی در این عرصه ادامه می‌دهد.»وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در دیدار با عبداللـه بن ناصر بن خلیفه آل ثانی نخست‌وزیر قطر، ضمن ارایه گزارشی از روند مقابله ایران با تحریم‌های یک‌جانبه امریکا، گفت: «هرچند این تحریم‌ها شرایط رشد اقتصادی در ایران را موقتا کند کرده اما اقتصاد بخش ICT به ویژه در عرصه شرکت‌های نوآور و خلاق با رشد چشمگیری روبرو بوده است.»

آذری جهرمی همچنین با اشاره به وضعیت موجود روابط تجاری میان ایران و شرکت‌های قطری در حوزه تلکام و فناوری اطلاعات، تصریح کرد: «سطح موجود روابط تجاری در این بخش متناسب با فضای دوستانه روابط دو کشور نیست و باید بطور چشمگیری ارتقا یابد.» وی با اشاره به فرصت برگزاری جام جهانی در قطر و آمادگی شرکت‌های ایرانی، خواستار مشارکت این شرکت‌ها در برگزاری این رویداد شد که مورد استقبال نخست‌وزیر قطر قرار گرفت و مقرر شد وزرای ارتباطات دو کشور جزییات این همکاری را مورد بحث و بررسی قرار دهند. همچنین نخست‌وزیر قطر با اعلام تمایل دولت قطر برای توسعه روابط با ایران در عرصه فناوری و نوآوری، حمایت کامل خود را از همکاری‌های روبه‌رشد وزارتخانه‌های ارتباطات دو کشور در این زمینه اعلام کرد.

کلاهبرداری با شگرد رجیستری گوشی

در یکی از جدیدترین روش‌های فیشینگ، کلاهبرداران با ترفند رجیستری کردن تلفن همراه مسافری، افراد را به سایت‌ها و صفحات جعلی هدایت کرده و موجودی حساب آنها را به‌سرقت می‌برند. به گزارش ایسنا، در کلاهبرداری به شیوه فیشینگ از طریق اطلاعات واردشده توسط کاربران در صفحات جعلی حساب‌های بانکی قربانیان خالی می‌شود. به تازگی روش جدیدی توسط کلاهبرداران باب شده که از اخبار رجیستری برای فریب کاربران استفاده می‌کنند. به همین دلیل پلیس فتا از فیشینگ با ترفند رجیستری کردن تلفن همراه مسافری خبر داده و به افرادی که اینگونه تلفن همراه‌ها را تهیه کرده‌اند، هشدار داد که مراقب این‌گونه فیشینگ‌ها از طریق سایت‌ها و صفحات جعلی باشند، بدین‌ترتیب برخی از افراد پیامک‌هایی را دریافت کرده‌اند که در متن آن قید شده جهت رجیستری کردن تلفن همراه خود که به‌صورت مسافری وارد کشور شده، باید مبلغی را پرداخت کنند تا خدمات مخابراتی تلفن همراهشان قطع نشود.

همچنین در پیامک مشابهی اعلام شده که به‌علت افزایش نرخ عوارض گمرکی تعیین‌شده برای تلفن همراه و مشمولیت شناسه دستگاه تلفن همراه مورد استفاده، برای جلوگیری از قطع شدن آن، باید مبلغ قیدشده را به عنوان اصلاحیه عوارض گمرکی جدید پرداخت کنند. این در حالی است که در انتهای متن هر دو پیامک، یک لینک اینترنتی تعریف شده و کاربران را جهت پرداخت سریع مبلغ به آن لینک هدایت می‌کند، در صورتی که به‌ محض بازکردن لینک، معمولاً صفحه‌ای جعلی مشابه سامانه اینترنتی سازمان‌های متولی قانونی نظیر گمرک، روبروی کاربر گشوده می‌شود که در ادامه به یک درگاه پرداخت اینترنتی بانکی جعلی منتهی و اطلاعات حساب افراد کپی یا فیشینگ خواهد شد. شهروندان در صورت مواجهه با سایت‌های مشکوک به فیشینگ، ابتدا آدرس اینترنتی این سایت را بررسی کنند که با آدرس اینترنتی اعلامی از مراجع رسمی مغایرت نداشته و درگاه‌های بانکی متصل به این پایگاه‌ها با استفاده از پروتکل https و گواهینامه ssl امن شده باشند. همچنین می‌توان جهت انجام عملیات اینترنتی بانکی و اقتصادی، از رمز دوم یک‌بار مصرف یا پویا (OTP) استفاده کرد تا در صورت کپی اطلاعات توسط مجرمان سایبری، امکان برداشت و سرقت موجودی حساب‌ها از بین برود.

 

 

ارسال نظر