دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۷۸۷

تولید گوشی‌های باریک با لنزهای نازک

محققان دانشگاه یوتا واقع در امریکا، نوعی لنز تخت ساختند که ضخامت آن به یک هزارم و وزن آن به یک صدم لنزهای مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند کنونی می‌رسد. به گزارش ایرنا به نقل از ساینس‌دیلی، با وجود اینکه متخصصان دایما در تلاشند تا گوشی‌های هوشمند را با وزن و ضخامت کمتر تولید کنند، لنزهای منحنی شیشه‌ای مورد استفاده در دوربین این گوشی‌ها محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند. معمولا این لنزها به صورت یک واحد یکپارچه بوده و تمام لنز، نور دریافتی را روی حسگر متمرکز می‌کند. به همین علت معمولا ضخامت لنز دوربین‌ در گوشی‌های هوشمند حدود دو میلی‌متر است.

اما لنز جدید متشکل از یک مجموعه میکروساختار است که هر یک عملکردی شبیه یک لنز کوچک دارد و پرتوهای دریافتی را روی بخشی از حسگر دوربین متمرکز می‌کند. بدین‌ترتیب مجموع این میکروساختارها بخش‌هایی از نور دریافتی لنز را به‌گونه‌ای روی حسگر متمرکز می‌کنند که در نهایت یک تصویر واحد تشکیل می‌شود. البته این میکروساختارها واقعا لنز نیستند و می‌توان آنها را پیکسل‌های کوچکی از یک لنز دانست که در کنارهم یک لنز را شکل می‌دهند. تصویر به دست‌آمده از این لنز مشابه تصویر به دست‌آمده از لنزهای عادی است، اما این لنز از جنس پلاستیک ساخته شده و ضخامت آن تنها به چند میکرون می‌رسد که معادل یک دوازدهم ضخامت موی انسان است. این لنز قادر است نور مادون قرمز را نیز دریافت و ثبت کند.

این ویژگی امکان تولید سیستم دید در شب را با ابعاد کوچک‌تر و بهای کمتر فراهم می‌کند.

توییتر شماره و ایمیل کاربرانش را لو داد

توییتر شماره تلفن و آدرس ایمیلی که کاربران برای مقاصد امنیتی در این پلتفرم ثبت کرده‌اند را سهوا در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار داده است. به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، توییتر سهوا از شماره تلفن و آدرس ایمیل کاربرانش برای نشان دادن تبلیغات به آنها استفاده کرده است. کاربران توییتر این اطلاعات را برای مقاصد امنیتی در اختیار پلتفرم اجتماعی قرار داده بودند. این شرکت روز گذشته اعلام کرد سهوا از ایمیل و شماره تماس افراد استفاده کرده تا به شرکت‌های تبلیغاتی اجازه دهد افراد را در فهرست‌های بازاریابی خود قرار دهند. البته توییتر اعلام نکرده اطلاعات چه تعداد کاربر را فاش کرده است. همچنین این پلتفرم اجتماعی اعلام کرد هیچ‌گونه اطلاعات شخصی کاربران را با شرکت‌های تبلیغاتی یا طرف سوم به اشتراک نگذاشته است.

علاوه بر آن مشکل مذکور در ۱۷ سپتامبر برطرف شده است. این در حالی است که اوایل سال جاری فیس‌بوک نیز به دلیل اشتباهات خود در حفظ امنیت کاربران، قرارداد تسویه‌ای با کمیسون تجارت فدرال امریکا امضا کرد و قرار شد پنج میلیارد دلار جریمه دهد. همچنین طبق شرایط این تسویه شیوه اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربران فیس‌بوک با شرکت‌های دیگر نیز باید محدود شود. علاوه بر آن، فیس‌بوک تعهد کرد از شماره تماسی که افراد برای مقاصد امنیتی استفاده می‌کند، در تبلیغات استفاده نشود.

جریمه‌های سنگین‌تر  برای شرکت‌های فناوری

کمیسر اروپا در امور رقابت‌های بازرگانی اعلام کرد اقدامات قدرتمندتری برای برخورد با رفتارهای انحصارطلبانه شرکت‌های فناوری انجام می‌دهد. به گفته او در حال حاضر جریمه این شرکت‌ها کارساز نیست. به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، رییس کمیسیون آنتی‌تراست (ضدانحصار) اتحادیه اروپا اعلام کرد اقدامات قدرتمندتری را برای کاهش رفتاری‌های انحصارطلبانه شرکت‌های فناوری انجام خواهد، داد زیرا جریمه‌های سنگین وضع‌شده برای آنها کارساز نبوده است. مارگارت وستاگر -کمیسر اروپا در امور رقابت‌های بازرگانی- هر چند به جزییات این اقدامات اشاره نکرد اما به نظر می‌رسد ایده تجزیه شرکت‌ها جزو آنها نباشد. وستاگر در حال حاضر قدرتمندترین قانونگذار حوزه فناوری در جهان است. او با وضع جریمه‌هایی سنگین بر شرکت‌های فناوری بزرگ مانند جریمه ۱۰ میلیارد دلاری بر گوگل در سه پرونده آنتی‌تراست، بسیار مشهور شد. او در این باره به قانون‌گذاران اتحادیه اروپا گفت: «حرف شما درست است، جریمه‌ها کاری از پیش نمی‌برند و کافی نیستند. ما مشغول بررسی هستیم تا شیوه‌ای قدرتمندتر برای حل مشکل رقابت در این بازارها بیابیم.» وستاگر اشاره کرد در سال جاری به دلیل سلطه گوگل بر تبلیغات آنلاین، جریمه‌ای ۱.۴۹ میلیارد یورویی برای این شرکت وضع کرده است. او افزود: «هرچند اکنون دو سال است که گوگل این رفتار را متوقف کرده اما میزان فعالیت‌های آنتی‌تراست در بازارهای دیگر کاهش نیافته است. چه کاری باید انجام بدهیم؟ باید اقداماتی قدرتمندتر در این باره انجام دهیم.»

 

ارسال نظر