لزوم مکانیزه‌سازی مبادلات پستی

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۷۸۶
لزوم مکانیزه‌سازی مبادلات پستی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پست ما باید مصداق توسعه فناوری باشد و از فناوری‌های جدید و به‌روز استفاده کند، گفت: دنیا برای انتقال بسته‌های پستی به سمت تکنولوژی رفته و از شیوه‌های جدید برای انتقال استفاده می‌کند، بنابراین لازم است فرآیند مکانیزه‌سازی مبادلات را به میزان اعتبارات و توانی که دارید، آغاز کنید.

محمدجواد آذری‌جهرمی در مراسم روز جهانی پست که روز گذشته در موزه ارتباطات برگزار شد، با بیان اینکه تمبر یکی از رسانه‌های مهم فرهنگی در کشور است، افزود: «حفظ تمبر نیاز به تلاش جدی‌تر دارد. ما مکان‌های تاریخی، رویدادهای مهم و میراث‌های ماندگار بسیاری داریم که می‌توانیم با تمبر آن را به تمام دنیا ارسال کنیم. تمبر باید به چرخه‌های پستی ما برگردد، باید این گنجینه را حفظ کرد و به آنها بها داد و اولین خواهش من این است که احیای تمبر به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.» آذری‌جهرمی با اشاره به تغییر لوگوی پست بیان کرد: «اعتراضات زیادی در خصوص تغییر لگوی پست به من ارجاع داده شد. باید توجه کرد که نشان یک شرکت، پیشینه تاریخی آن است. در این حوزه برای تغییر لگوی شرکت ملی پست انتقاداتی مطرح شد که جای توجه دارد. نمی‌گویم که نظر خود را عوض کنید اما به انتقادات توجه کنید، برخی از این مسائل مربوط به هزینه‌ای است که تغییر لگو روی لباس‌ها، ماشین‌ها و ادارات تحمیل می‌کند. بنابراین می‌توانید منتقدان را دعوت کرده و پای صحبت‌های آنها بنشینید و به انتقاداتشان پاسخ دهید.» وی با بیان اینکه مبادلات سنتی زیبنده پست نیست، افزود: «مبادلات باید نوین باشد. لازم است فرآیند مکانیزه‌سازی مبادلات را به میزان اعتبارات و توانی که دارید، آغاز کنید. دنیا برای انتقال بسته‌های پستی به سمت تکنولوژی رفته و از شیوه‌های جدید برای انتقال استفاده می‌کند، ما نیز باید این مقوله را در پست جدی بگیریم. پست ما باید مصداق توسعه فناوری باشد و از فناوری‌های جدید و به‌روز استفاده کند.»

در این مراسم همچنین حسین نعمتی -مدیرعامل شرکت ملی پست- گفت: شرکت پست در سال‌های اخیر در کارگروه‌های تخصصی اتحادیه جهانی پست فعال بوده است. در سال ۲۰۱۸، بر اساس شاخص‌های پستی، پست ایران از ۱۷۴ کشور رتبه ۴۸ را به دست آورده است. یکی از چالش‌های پیشروی پست، تحول از پست سنتی و قدیمی به پست پیشرفته و مدرن و جهت‌گیری از پست‌نامه به سمت امانات و کالاست. پست ایران سال گذشته در زمینه امانات ۴۱ درصد پیشرفت داشته است. پست‌نامه ماموریت قدیمی پست بوده اما بسترش در حال تغییر است و نیاز است که زیرساخت‌های لازم فراهم شود. همچنین ما در موضوع ژئوکد گام‌های مهمی برداشتیم و یکی از پروژه‌های ملی ما جی‌نف است. ما ۵۲ میلیون بانک مکانی کشور را در اختیار داریم و هر شش ماه یک‌بار این بانک به‌روز می‌شود و و پروژه ژئوکد کردن کدهای پستی را هم در برنامه داریم و ‌توانستیم در ۷۶ شهر کشور این کار را انجام دهیم. همچنین در شش ماهه ابتدای سال خدمات ترافیکی امانت پستی 41 درصد و رشد ترافیک خریدوفروش اینترنتی 14.5 درصد رشد داشت. مجوز اپراتورهای پستی بخش خصوصی نقطه عطفی در پست است. این شرکت ظرفیت‌های بالایی دارد و سازوکاری را تعریف کردیم تا امکانات برای سایر اپراتورها فراهم شود. برای اینکه بخش پست کشور بخواهد قوت بیشتری بگیرد، باید از ناحیه حاکمیت سیاست‌گذاری مناسب‌تری صورت گیرد.» مدیرعامل شرکت ملی پست نوسازی ناوگان، رشد در ترافیک کالا و خرید و فروش اینترنتی، ۹۸ درصد توزیع موفق، تعریف دو سرویس برای کشورهای فرانسه و کانادا، تجهیز مراکز به کارتخوان، قرارداد همکاری برای ارایه قبوض الکترونیکی را از جمله اقداماتی اعلام کرد که طی یک سال گذشته در شرکت ملی پست انجام شده است.

 

ارسال نظر