شرایط اعزام فضانورد ایرانی به فضا هنوز مهیا نیست

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۶۱۱
شرایط اعزام فضانورد ایرانی به فضا هنوز مهیا نیست

رییس پژوهشگاه فضایی ایران درباره پروژه فرستادن انسان به فضا گفت: «اعزام فضانورد ایرانی در حیطه سازمان فضایی است اما بعید می‌دانم این کار در داخل کشور انجام شود؛ شاید منظور این است که در یک کشور دیگر این ایده دنبال شود ولی اکنون امکان اعزام انسان به فضا در کشور ما وجود ندارد.» به گزارش ایرنا، رییس پژوهشگاه فضایی ایران روز دوشنبه در نشست خبری با تشریح دستاوردهای حوزه فضایی این سازمان طی سال گذشته گفت: «پارک‌های فضایی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در محوریت کار خود قرار داده‌ایم. در این حوزه ۱۸۰ ایده‌پرداز، ایده‌های خود را در قالب ۴۴ گروه مطرح و سه ایده برتر مجوز تاسیس شرکت خلاق را دریافت خواهند کرد. ما در بخش فضایی کشور، تعاملات خوبی با دانشگاه‌ها داریم و گزاف نیست اگر بگویم رمز پایداری و پویایی بخش فضایی کشور در سایر صنایع، ریشه‌های قوی آن در ارتباط با دانشگاه‌هاست. تا الان ۲۰ قرارداد با ۹ دانشگاه با ارزش ریالی بیش از ۱۰ میلیارد تومان منعقد کردیم و پروژه‌های ماهواره‌ای با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان نیز با بخش خصوصی در حال انجام است. تعامل ما با دانشگاه‌ها به این شکل است که نیازهای دانشی خود را به آنها ارجاع می‌دهیم و آنها نیز برای ما راه‌حل ارایه می‌کنند. در کنار این فعالیت‌ها پژوهشگاه فضایی ایران توجه ویژه‌ای به توسعه خدمات فضاپایه داشته و هدف‌گذاری ما معرفی کاربردهای سنجش از دور برای دستگاه‌های اجرایی است. ما در بحبوحه وقوع سیل امسال در شمال کشور، خدمات ارزشمندی را به سه استان سیل‌زده ارایه دادیم؛ در یکی از شهرهای گلستان پروژه‌ای به شکل پایلوت انجام شد و با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای مشخص کردیم که چه مزارعی با چه میزانی و چه محصولی تخریب شده است، این مستندات را به وزیر ارتباطات ارجاع دادیم که پس از طرح در جلسه هیات دولت، مورد استقبال رییس‌جمهوری و اعضای هیات دولت قرار گرفت.»وی تصریح کرد: ماموریت اصلی پژوهشگاه فضایی، طرحی و ساخت ماهواره است و این راه را منطبق بر نقشه پیش خواهیم برد، فعالیت در حوزه ماهواره‌های مخابراتی را از ناهید ۱ آغاز کردیم و قصد داریم در انتهای این مسیر به ساخت ماهواره در لایه ژئو برسیم، در برنامه ساخت ماهواره‌های سنجشی نیز از پارس ۱ به ماهواره‌های سنجشی با رزولویشن (وضوح) یک متر یا کمتر خواهیم رسید.» صمیمی درباره تعداد ثبت اختراع در این پژوهشگاه گفت: «یکی از شاخص‌هایی که در فعالیت‌های ما وجود دارد، ثبت اختراع است. در سال گذشته، متخصصان پژوهشگاه فضایی ایران سیزده اختراع و امسال تا این لحظه ۶ اختراع ثبت کرده‌اند. همچنین در این حوزه در حال حرکت به سمت تجاری‌سازی اختراعات هستیم. در همین راستا یک مراسم رونمایی از محصولات پژوهشگاه در حوزه پیش‌رانش خواهیم داشت، در شرایطی که در زمینه این فناوری بسیار پیشرفته، کاملا تحریم هستیم و حتی کشورهای دوست و همسایه نیز از ارایه آن به ما خودداری می‌کنند.»

رییس پژوهشگاه فضایی ایران در خصوص استفاده مجدد از بالن مخابراتی در ایام اربعین گفت: «در گذشته با استفاده از بالن‌ها سعی می‌کردیم اینترنت را به زوار امام حسین (ع) برسانیم اما با توجه به تصمیمات کمیته اربعین امسال از خدمت‌رسانی در این حوزه محروم شده‌ایم و وضعیت ارتباطی آنجا نیاز به مشارکت ما ندارد.» صمیمی درباره تحریم‌ها علیه کشورمان نیز گفت: «ما مدت‌های زیادی در تحریم بودیم اما امریکا به تازگی تصمیم گرفت آن را اعلام کند، طی تمام این سال‌ها به اندازه کافی با راه‌های مقابله با تحریم در این مسیر آشنا شدیم و با روش‌هایی که تا الان آموخته‌ایم راه خود را پیش خواهیم برد. یکی از پیشنهاداتی که به تازگی ارایه دادیم، ساخت ماهواره مشارکتی برای مدیریت اعتبارات و ایجاد بستر مناسب برای هم‌افزایی دانشی است، چرا که گاهی اوقات در روند ساخت با مشکلی مواجه می‌شویم که قبلا برای گروه دیگر پیش آمده است. اگر بین بازیگران اصلی بخش فضایی اتحاد به وجود بیاید و ماهواره مشارکتی در دستور کار قرار بگیرد، کاهش هزینه‌ها و تسریع در انجام پروژه‌ها حاصل می‌شود که این به صلاح کشور است.»

صمیمی درباره ماهواره‌هایی که در پژوهشگاه در حال تکمیل هستند، گفت: «ماهواره ناهید ۱ رسما تحویل شده است، ماهواره پارس ۱ اولویت نخست پژوهشگاه است و مدل مهندسی ناهید ۲ را تا دو ماه دیگر تحویل هوافضا خواهیم داد.»

 

ارسال نظر