هوش مصنوعی، اینترنت اشیا را هوشمند‌تر می‌کند

۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۴۳۸
هوش مصنوعی،  اینترنت اشیا را هوشمند‌تر می‌کند

گروه دانش و فن   

امروزه در حالی شاهد رشد هوش مصنوعی و اینترنت اشیا هستیم که این فناوری‌ها با هم ترکیب می‌شوند تا ضمن کاهش هزینه‌ها، سطح بعدی اتوماسیون و بهره‌وری را فعال کنند. هنگامی که مصرف‌کنندگان، مشاغل و دولت‌ها شروع به استفاده از اینترنت اشیا در محیط‌های متنوع می‌کنند، دنیای ما بسیار تغییر خواهد کرد و به همه ما امکان می‌دهد تا انتخاب‌های بهتری داشته باشیم. این فرآیند، همه‌چیز را از خرده‌فروشی گرفته تا زنجیره مراقبت‌های بهداشتی، به سرعت تغییر می‌دهد و اینترنت اشیا با قابلیت هوش مصنوعی همچنین قادر است صنعت انرژی را با راه‌حل‌های هوشمند دگرگون کند.

طبق گزارش وب‌سایت فوربس، اینترنت اشیاء مجموعه‌ای از سنسورها، دستگاه‌ها و فناوری‌های مختلف است که به معنای ارتباط مستقیم با مصرف‌کنندگان، مانند تلفن‌، تبلت یا رایانه نیست. در مقابل، دستگاه‌های اینترنت اشیا به ارایه اطلاعات، کنترل و آنالیز کمک می‌کنند تا دنیایی از دستگاه‌های سخت‌افزاری را به یکدیگر و به اینترنت متصل کنند. با ظهور سنسورهای ارزان‌قیمت و اتصال کم‌هزینه، دستگاه‌های اینترنت اشیا در حال گسترش هستند.

جای تعجب نیست که شرکت‌ها غرق در داده‌هایی شده‌اند که از این دستگاه‌ها تهیه می‌شوند و برای کمک به مدیریت دستگاه‌ها و همچنین به دست آوردن بینش و هوش بیشتر از داده‌هایی که توسط این سیستم‌های انبوه کشف شده‌اند، به دنبال هوش مصنوعی هستند. با وجود این، مدیریت و استخراج اطلاعات ارزشمند از این سیستم‌ها بسیار دشوارتر از چیزی است که انتظار داریم. جنبه‌ها و مولفه‌های فرعی بسیاری برای اینترنت اشیا وجود دارد مانند اتصال، امنیت، ذخیره داده‌ها، ادغام سیستم، سخت‌افزار دستگاه، توسعه برنامه‌ها و حتی شبکه‌ها و فرایندهایی که همیشه در این فضا تغییر می‌کنند. لایه دیگری از عوارض اینترنت اشیا مربوط به مقیاس عملکرد است. اغلب اوقات ساختن سنسور برای دسترسی آسان به یک دستگاه هوشمند آسان است اما ایجاد دستگاه‌هایی با قابلیت اطمینان، کنترل از راه دور و به‌روزرسانی‌شده، ایمن و مقرون به‌صرفه، موضوعی بسیار پیچیده‌تر است.

  هوش مصنوعی چطور اینترنت اشیا را تغییر می‌دهد

رشمی میرا از مایکروسافت درباره چگونگی ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیا برای ارایه دید و کنترل بیشتر از طیف گسترده دستگاه‌ها و سنسورهای متصل به اینترنت، توضیح می‌دهد. او در مایکروسافت، تیمی را رهبری می‌کند که راه‌حل‌هایی با استفاده از فناوری‌های اینترنت اشیا و هوش مصنوعی ارایه می‌دهند و با افراد مختلفی از جمله سازندگان دستگاه، توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و سایر شرکایی که می‌خواهند از فناوری کلیدی هوش مصنوعی در حوزه اینترنت اشیا استفاده کنند، همکاری می‌کند. تیم او بر دستیابی به بینش و دانش از داده‌هایی که از دستگاه‌های اینترنت اشیا ایجاد شده‌اند و آسان‌سازی و تهیه گزارش این داده‌ها متمرکز است.

اینترنت اشیا به شرکت‌ها در حرکت از سمت ساخت محصولات و ارایه خدمات به سمت شرکت‌هایی که نتایج دلخواه مشتریان را به آنها می‌دهند، کمک می‌کند و با این کار در حال تغییر مدل‌های تجاری است. با تأثیرگذاری بر مدل‌های تجاری شرکت‌ها، ترکیبی از دستگاه‌ها و سنسورهایی که قابلیت اینترنت اشیا دارند با یادگیری ماشینی‌، دنیایی مشترک و به هم پیوسته ایجاد می‌شود که خود را با نتایج و نوآوری همسو می‌کند. ترکیب اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در حال تغییر بسیاری از صنایع و روابطی است که مشاغل با مشتریان خود دارند. هم‌اکنون مشاغل می‌توانند داده‌ها را با اینترنت اشیا جمع‌آوری و به داده‌های قابل استفاده و ارزشمند و تبدیل کنند.

از آنجا که یک شرکت اصول تحول دیجیتال را برای تجارت خود به کار می‌برد، ترکیب اینترنت اشیا و هوش مصنوعی می‌تواند در صنعتش تحول ایجاد کند. از آنجایی که یک شرکت با استفاده از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی برای جذب مشتری، پیاده‌سازی مکالمه برای مشتریان، شخصی‌سازی تجربیات کاربر، به دست آوردن تجزیه و تحلیل یا بهینه‌سازی بهره‌وری با بینش و پیش‌بینی استفاده می‌کند، استفاده از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی موجب ایجاد پویایی می‌شود تا شرکت‌ها قادر به دستیابی به یک بینش با کیفیت بالا در بخش‌های مختلف داده باشند، از آنچه مشتریان واقعاً به دنبالش هستند، تا اینکه کارمندان‌، تأمین‌کنندگان و شرکا با جنبه‌های مختلف اکوسیستم چطور می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. دستگاه‌های اینترنت اشیا به جای اینکه فقط فرایندهای تجاری را در نرم‌افزارها به روشی که دنیای واقعی را الگوبرداری می‌کند، مدل‌سازی کنند، یک ارتباط حقیقی با دنیای واقعی را برای سیستم ایجاد می‌کند. در هر مکانی که بتوانید سنسور یا دستگاهی را برای اندازه‌گیری‌، تعامل یا تجزیه و تحلیل چیزی قرار دهید، می‌توانید یک دستگاه اینترنت اشیا متصل به ابر با قابلیت هوش مصنوعی را نیز قرار دهید تا از اطلاعات ارزشمند و قابل توجهی برخوردار شوید.

  استفاده از هوش مصنوعی برای معنی بخشیدن به اینترنت اشیا

چالش‌های رایجی که شرکت‌ها امروزه در استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا با آنها روبرو هستند، نحوه کاربرد، دسترسی و تجزیه و تحلیل داده‌های اینترنت اشیا است. اگر شما مجموعه‌ای از داده‌ها از منابع مختلف داشته باشید‌، می‌توانید با آن داده‌ها تجزیه و تحلیل آماری انجام دهید، اما اگر می‌خواهید در پیش‌بینی وقایع، کنشگر باشید تا اقدامات لازم را در زمان مناسب برای پیش‌بینی یک ورشکستگی یا خرابی در یک قطعه ماشین انجام دهید، نیاز دارید از چگونگی استفاده از این فناوری‌ها برای تشخیص این نوع از داده‌ها و پردازش آنها آگاه باشید. کنترل گسترده داده‌هایی که دایما در حال تغییر هستند، با استفاده از ابزارهای سنتی تجزیه و تحلیل تجاری بسیار دشوار است و این جایی است که هوش مصنوعی قدم می‌گذارد.

شرکت‌ها از سیستم‌های اینترنت اشیا با قابلیت هوش مصنوعی به روش‌های مختلف استفاده می‌کنند. برخی شرکت‌‌ها از این فناوری برای مدل‌های آزمایش‌شده در دامنه‌های کاربردی خاص مانند حمل و نقل و لجستیک، تولید، انرژی، محیط زیست، ساختمان و تأسیسات و سایر مدل‌ها استفاده می‌کنند. برخی دیگر در حال ایجاد راه‌حل برای مشتری و ساخت مدل‌های خود هستند. برخی قابلیت‌های هوش مصنوعی را در روش‌های مبتنی بر ابر متمرکز می‌کنند، برخی دیگر هدف تمرکززدایی از توانایی‌های هوش مصنوعی را دارند و سعی می‌کنند داده‌ها را به دستگاه نزدیک نگه دارند و سرعت عملکرد را افزایش دهند؛ برای اجرای این فناوری، روش‌های مختلفی وجود دارد و چالش موجود، در استفاده از آن و دسترسی مناسب به آن است. رشمی نمونه‌ای از چگونگی تاثیر اینترنت اشیا بر زنجیره تأمین و تدارکات را توضیح می‌دهد. در این مثال، شیر ماده‌ای است که بسیار مستعد تغییر دماست. اگر شیر را تولید می‌کنید و قصد انتقال آن از یک مکان به مکانی دیگر را دارید، می‌توانید از اینترنت اشیا برای ردیابی رطوبت محیط  حین حمل و نقل شیر در هر مرحله از راه استفاده کنید.

گسترش دستگاه‌های اینترنت اشیا آینده را به یک دسترسی متصل و فوری به دنیای اطلاعات تبدیل می‌کند. در حال حاضر برای مدیریت همه آن دستگاه‌ها و استفاده از داده‌هایی که از دستگاه‌های اینترنت اشیا به دست می‌آید، به هوش مصنوعی نیاز است. در چنین شرایطی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در یک روش همزیستانه و در یک رابطه درهم‌تنیده پیش می‌روند.

 

ارسال نظر