دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۳۵۷

تفکیک  زباله با یادگیری  ماشینی

یک استارت‌آپ انگلیسی، یک مدل رایانه‌ای مبتنی بر یادگیری ماشینی (Machine learning) ابداع کرده تا روش‌های مدیریت پسماند و تفکیک زباله را بهبود ببخشد. به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌کرانچ، یک استارت‌آپ انگلیسی موسوم به «گری‌پاروت (Greyparrot) » قصد دارد مدیریت پسماند را بهبود ببخشد. این شرکت، از بینش رایانه‌ای استفاده کرده تا مدیریت پسماند را به صورت کارآمدتر و در مراحل متفاوتی انجام دهد. گری‌پاروت، فناوری یادگیری ماشینی را با تصاویری از انواع متفاوت زباله به کار گرفته تا یک مدل رایانه‌ای را برای تشخیص شیشه، کاغذ، مقوا، روزنامه، قوطی‌ها و پلاستیک‌های گوناگون آموزش دهد. این شرکت، از یک دوربین ساده استفاده می‌کند که با رایانه ادغام شده و می‌تواند نوع زباله را در کسری از ثانیه شناسایی کند. این نوع از فناوری می‌تواند در موارد گوناگونی به کار برود، اما به نظر می‌رسد نقش آن در کارخانه‌های مدیریت پسماند، بسیار امیدوارکننده است.  کارخانه‌های مدیریت پسماند معمولا برای طبقه‌بندی زباله‌ها، ماشین‌های بسیاری را به کار می‌برند که زباله‌های کوچک و بزرگ، فلزات و زباله‌ها را از هم تفکیک می‌کنند؛ اما بسیاری از این ماشین‌ها در مراحل پایانی فرآیند تفکیک، به نیروی انسانی نیاز دارند. از آنجا که با چنین روش‌هایی نمی‌توان زباله‌ها را با دقت صد درصد جدا کرد، انسان‌ها مجبور هستند که تا حد امکان به زباله‌ها نزدیک شوند. کارخانه‌های مدیریت پسماند معمولا برای انتقال زباله‌ها، لوله‌های بزرگی را به کار می‌برند؛ اما این لوله‌ها در بسیاری از موارد، از ایمنی کافی برخوردار نیستند. گری‌پاروت تلاش می‌کند با فناوری جدید خود، گامی در بهبود این فرآیند بردارد. این مدل مبتنی بر یادگیری ماشینی می‌تواند زباله‌ها را ارزیابی کند و اجسامی را که می‌توانند به بروز مشکل منجر شوند، تشخیص دهد. در کنار این مدل، از یک ربات نیز استفاده می‌شود تا زباله‌های غیر‌ایمن را به صورت خودکار تفکیک کند. استارت‌آپ گری‌پاروت در حال حاضر، فناوری جدید خود را در انگلستان و کره جنوبی آزمایش می‌کند و قصد دارد در آینده استفاده از آن را گسترش دهد.

محتوای غیرقانونی از فیس‌بوک حذف می‌شود

طبق رای دادگاه عالی اروپا از این پس فیس‌بوک و اپلیکیشن‌های مشابه باید محتوای غیرقانونی را حذف کنند. همچنین در صورت وجود یک توافقنامه بین‌المللی این پست‌ها باید در سراسر جهان حذف شوند. به گزارش مهر به نقل از بی‌بی‌سی، دادگاه عالی اروپا رای داده است فیس‌یوک و اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مشابه باید پست‌های غیرقانونی را در سراسر جهان حذف کنند. پلتفرم‌های اجتماعی باید به جای منتظر ماندن برای گزارش محتوای غیرقانونی، خود اقدام به جست‌وجو درباره این نوع محتوا و حذف آن کنند. به گفته یکی از کارشناسان امنیتی این رای گامی مهم به شمار می‌آید. این رای مربوط به پرونده‌ای درباره اظهارنظر اهانت‌آمیزی درباره سیاستمدار اتریشی (اوا گلاویشنیگ-پیزسک) در فیس‌بوک است. طبق رای دادگاه این کشور اظهارنظر مذکور به شهرت این سیاستمدار لطمه زده است. طبق قانون اتحادیه اروپا، فیس‌بوک و پلتفرم‌های دیگر تا زمانی که متوجه انتشار آن نشده‌اند، مسوول محتوای غیرقانونی که افراد پست می‌کنند، نیستند اما پس از اطلاع از محتوا باید به سرعت آن را حذف کنند. هنوز مشخص نیست آیا قانون اتحادیه اروپا (مبنی بر آنکه نمی‌توان پلتفرم‌های اجتماعی را مجبور کرد تمام پست‌ها را نظارت کنند یا فعالیت‌های غیرقانونی را نظارت کرد) می‌تواند این رای را لغو کند یا خیر. دادگاه عالی اتریش از دادگاه عالی اروپا خواسته تا در این باره شفاف‌سازی کند. طبق رای دادگاه عالی اروپا، اگر در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا پستی غیرقانونی شناخته شود، می‌توان به وب‌سایت یا اپلیکیشن دستور حذف آن و پست‌های مشابه را داد. در صورتی که دادگاه تشخیص دهد ماهیت پیام یک پست تغییری نکرده، می‌تواند به پلتفرم‌های اجتماعی دستور دهد نسخه معادل یا مشابه پست غیرقانونی را حذف کنند. همچنین در صورت وجود یک قانون یا توافقنامه بین‌المللی می‌توان به پلتفرم‌های اجتماعی دستور داد پست‌های غیرقانونی را در سراسر جهان حذف کنند. این در حالی است که فیس‌بوک نمی‌تواند نسبت به رای دادگاه اعتراض کند.

توقف تولید سامسونگ در چین

تولید گوشی‌‌های سامسونگ سرانجام در چین متوقف شد. هرچند خود سازنده هیچ اظهارنظری در این باره نکرده است، اما به نظر می‌رسد به خاطر رقابت شدید با شرکت‌های سازنده چینی باشد. سامسونگ سال‌هاست که در چین به ساخت گوشی می‌پردازد، اما به نظر می‌رسد که واقعیت‌های رقابتی باعث شده تا دست به توقف این کار بزند. به گزارش گجت نیوز، سامسونگ با هدف بهبود راندمان کاری خود، آخرین کارخانه تولید گوشی خود در هویژو چین را بست. هرچند تولید گوشی‌های سامسونگ در چین متوقف شده، اما عرضه‌ آنها همچنان در این کشور انجام می‌شود. سامسونگ هنوز رسما در مورد اتخاذ چنین تصمیمی توضیحی ارایه نکرده است، اما بر کسی پوشیده نیست که گوشی‌سازهای چینی طی یکی دو سال گذشته به‌شدت سامسونگ را با چالش مواجه کرده‌اند و محصولاتی با قیمتی رقابتی را روانه بازار می‌کنند. سامسونگ یکی از مهره‌های سنگین وزن بازار جهانی موبایل است، اما سال‌هاست که در چین با این مشکل مواجه است و سهم سامسونگ از بازار چین فقط 1 درصد است. گوشی‌های این شرکت بین گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه خوش‌قیمت سازندگان چینی و محصولات بالارده دو برند هواوی و اپل گیر افتاده است.

 

ارسال نظر