دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۴۹۸

گوگل دو اپلیکیشن تبلیغ‌افزار را حذف کرد

گوگل دو اپلیکیشن را از پلی‌استور حذف کرده است. این اپلیکیشن‌ها پس از نصب انبوهی از آگهی‌ها را به دستگاه کاربر سرازیر می‌کردند. یکی از اپلیکیشن‌ها بیش از یک میلیون بار دانلود شده بود. به گزارش مهر، به نقل از ماشابل، به نظر می‌رسد گوگل در هفته گذشته دو اپلیکیشن اندروید پرطرفدار را از فروشگاه خود حذف کرده است. این دو اپلیکیشن Sun Pro Beauty و Funny Sweet Beauty Camera  نام دارند و به جای ارایه ویژگی‌هایی برای تغییرات در عکس‌های سلفی، آگهی‌های تبلیغاتی را به موبایل کاربر سرازیر می‌کردند. محققان امنیتی شرکت Wandera در این اواخر متوجه فعالیت‌های مخرب این اپلیکیشن‌ها شدند. این در حالی است که Sun Pro Beauty از سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی برای گوگل‌پلی‌استور عرضه شده بود و بیش از یک میلیون بار دانلود شده است. اپلیکیشن Funny Sweet Beauty Camera از ماه جولای سال جاری در گوگل پلی عرضه شده و بیش از ۵۰۰ هزار بار دانلود شده است. هر دو اپلیکیشن‌ها به راحتی به اطلاعات کاربر دسترسی می‌یافتند و انبوهی از تبلیغات را به دستگاه او سرازیر می‌کردند. حتی برخی از این آگهی‌های تبلیغاتی بسته نمی‌شدند یا آنکه خارج از اپلیکیشن نیز نمایش داده می‌شدند. این اپلیکیشن‌ها از کاربر تقاضا می‌کردند تا اجازه دسترسی به میکروفون (برای ثبت صوت) دستگاه را داشته باشند. کارشناسان تخمین می‌زنند اپلیکیشن‌ها از این قابلیت سوءاستفاده کرده‌اند. البته هر دو این اپلیکیشن‌ها اکنون حذف شده‌اند. در ماه آگوست ۸۵ اپلیکیشن با تبلیغ‌افزار مخفی در گوگل‌پلی‌استور کشف شد.

ارتقای تنظیمات حریم شخصی در برنامه نقشه گوگل

با افزایش اهمیت حفظ حریم شخصی، اپلیکیشن‌های پرطرفدار تنظیمات خود را در این زمینه دقیق‌تر کرده‌اند و برنامه نقشه گوگل هم در این راستا تغییراتی داشته است. به گزارش مهر به نقل از آسین ایج، گوگل در به‌روزرسانی اندروید ۱۰ توجه زیادی به مقوله حریم شخصی داشته و حالا اعمال اصلاحاتی در برنامه‌های مختلف خود برای ارتقای کنترل‌های بخش حریم شخصی را آغاز کرده است. یکی از برنامه‌هایی که به منظور حفظ بهتر حریم شخصی تغییر کرده، اپلیکیشن گوگل مپس است. با توجه به اتصال این برنامه به شناسه گوگلی کاربران و برخی برنامه‌های پرطرفدار دیگر دسترسی غیرمجاز به برنامه نقشه گوگل می‌تواند باعث افشای برخی اطلاعات هویتی دیگر اشخاص شود. از سوی دیگر باید توجه داشت که بسیاری از کاربران اطلاعات محل سکونت و محل کار خود را در سرویس نقشه گوگل وارد کرده‌اند و هک شدن این اطلاعات نیز میلیون‌ها نفر را در معرض خطر قرار می‌دهد. پیش از این ارتقای تنظیمات حریم شخصی نقشه گوگل بطور تدریجی و محدود برای برخی کاربران اتفاق افتاده بود، اما حالا حالت ناشناس یا incognito در دسترس همه استفاده‌کنندگان از خدمات نقشه گوگل قرار گرفته است. با فعال شدن حالت ناشناس تمامی فعالیت‌های کاربران نقشه گوگل محفوظ مانده و روی سرورهای این شرکت ثبت نمی‌شود. البته کاربران به دلخواه خود می‌توانند قابلیت یادشده را فعال یا غیرفعال کنند.

تجمع مردم سوییس  در مخالفت با 5G

در شرایطی که رقابت برای راه‌اندازی شبکه‌های نسل پنجم تلفن همراه در بسیاری از کشورهای جهان آغاز شده، گروه زیادی از مردم سویس اعلام کرده‌اند که به این کار علاقه‌ای ندارند. به گزارش مهر به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، هزاران نفر از شهروندان سوییسی با تجمع در برابر ساختمان‌های دولتی در شهر برن با راه‌اندازی شبکه‌های نسل پنجم تلفن همراه در این کشور مخالفت کرده و علت این مساله را تاثیرات مخرب این کار بر سلامت خود دانستند. این شهروندان خواستار آن شدند که برای تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه به آرای عمومی مردم رجوع شده و یک همه‌پرسی در آینده نزدیک برگزار شود. در فوریه سال ۲۰۱۹ فرکانس‌های نسل پنجم اختصاص‌یافته به سه اپراتور مهم سویس مشخص شد و بودجه‌ای ۳۵۰ میلیون یورویی به توسعه شبکه نسل پنجم در این کشور اختصاص یافت. تا جولای سال ۲۰۱۹ هم ۳۳۴ دکل نسل پنجم در نقاط مختلف سویس نصب شد. اما در ادامه شهروندان سویسی در برخی شهرهای این کشور جلوی نصب آنتن‌های جدید را گرفتند و علت این مساله را خطرات این شبکه‌ها برای سلامت انسان دانستند. به گفته آنها برخی از افرادی که در نزدیکی دکل‌های نسل پنجم زندگی می‌کنند با مشکلاتی همچون زنگ زدن گوش، سردرد، گوش‌درد، بی‌خوابی، درد قفسه سینه و خستگی مواجه شده‌اند. در شرایطی که طیف فرکانسی شبکه‌های نسل اول تا چهارم بین یک تا ۵ گیگاهرتز است، این رقم در مورد شبکه‌های نسل پنجم به ۲۴ تا ۹۰ گیگاهرتز می‌رسد که به معنای افزایش ۱۷۰۰ درصدی قدرت فرکانسی شبکه نسل پنجم است که این نوع تشعشعات شدید رادیویی برای سلامت انسان مفید نیست. از سوی دیگر با توجه به طول موج کوتاه‌تر این طیف فرکانسی و بلوکه شدن آن توسط خودروها، هواپیماها، درخت‌ها، ساختمان‌ها و غیره ضرورتی جز نصب دکل‌های متعدد کوچک‌تر وجود ندارد و لذا افزایش تعداد دکل‌های تلفن همراه نیز موجب تشدید خطر این فناوری برای سلامت انسان می‌شود.

 

ارسال نظر