انحصار خدمات اینترنتی پابرجاست

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۰۰:۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۵۲۶۲۶

با وجود قرار دادن امکانات فیبر نوری مخابرات در اختیار شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنت، به نظر می‌رسد هنوز هم در ارایه برخی خدمات انحصار وجود دارد، بر این اساس با راه‌اندازی سامانه سنجش شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات می‌توان مشخص کرد در کجای شبکه انحصار وجود دارد تا رگولاتوری با صدور پروانه یا ابزارهای دیگر، این انحصار را شکسته و اجازه دهد سایرین هم فعال شوند. به گزارش ایسنا، امروزه و با گسترش استفاده از خدمات اینترنتی، شهروندان مایلند متناسب با نیازهای متفاوتی که دارند، خدمات اینترنتی متفاوت را دریافت کنند، ضمن اینکه علاوه بر کیفیت، قیمت آن هم برایشان به‌صرفه باشد. این شرایط می‌تواند تنها با وجود یک بازار رقابتی در عرصه اینترنت به وجود بیاید، به این صورت که شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت مجاز باشند به همه حوزه‌های ارایه خدمات اینترنتی ورود پیدا کنند. یکی از حوزه‌هایی که در انحصار شرکت مخابرات ایران قرار داشت، حوزه خطوط فیبر یا ONU و PCMها بود که البته دو سال پیش محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - از رفع انحصار آن در راستای اجرای بخشی از مصوبه ۲۵۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داده و گفته بود: در گذشته مشترکان این خطوط تنها قابلیت دریافت سرویس از مخابرات ایران را داشتند و اکنون امکان ارایه سرویس برای سایر شرکت‌ها نیز فراهم شده است. همچنین چند پیش از این حسین فلاح جوشقانی - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با بیان اینکه در حوزه ارایه خدمات ارتباطات ثابت سیمی - کابلی اقداماتی آغاز شده است، هرچند سرعت روند کار رضایت‌بخش نیست، گفته بود: در این حوزه چند اقدام باید انجام می‌شد و یکی از آنها بسترسازی مقرراتی بود که مصوبه ۲۶۰ مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره مقررات حاکم بر ارایه خدمات عمده‌فروشی بیت‌استریمدر همین راستا بود. با اجرای این مصوبه، زیرساخت‌های فیبر نوری در بخش دسترسی شرکت مخابرات ایران با شرکت‌های FCP و Servco به اشتراک گذاشته می‌شد و با رفع انحصار مخابرات در این بخش، کیفیت خدمات افزایش‌ یافته و امکان انتخاب برای مشترکین فراهم شدنی بود. با وجود این، اخیرا آذری جهرمی با اشاره به انحصار مخابرات در حوزه فیبر نوری در شهرستان‌ها که مانع خدمات‌رسانی شبکه‌های دیگر می‌شود، گفته است: این حرف درست و منطقی است و به وزارتخانه فشار می‌آورد که چرا در مناطق خاصی فقط یک اپراتور خدمات می‌دهد. با سامانه سنجش شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات، این مساله شفاف خواهد شد که در کجای شبکه انحصار وجود دارد و فقط مخابرات ایران خدمت می‌دهد. وظیفه سازمان تنظیم مقررات است که با صدور پروانه یا ابزارهای دیگری که در اختیار دارد، انحصار را بشکند و اجازه دهد سایرین هم فعال شوند. بنابراین به نظر می‌رسد موضوع انحصار در سرویس‌دهی به کاربران اینترنتی هنوز وجود دارد، هرچند مخابرات اعلام آمادگی کرده که زیرساخت‌هایش را در اختیار شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی قرار دهد و مسوولان ارتباطی هم معتقدند خدمات تلفن ثابت و پهنای باند اینترنت علاوه بر شرکت مخابرات توسط سایر شرکت‌های FCP و Servco نیز ارایه می‌شود.

 

 

ارسال نظر