واکنش وزیر ارتباطات به تحریم سازمان فضایی ایران

۱۳۹۸/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۳۶۵
واکنش وزیر ارتباطات به تحریم سازمان فضایی ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به تحریم سازمان فضایی، مرکز تحقیقات فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران  اظهار کرد: جهان و آینده روشن متعلق به همه است و نه یک عده محدود.

به گزارش دیجیاتو، امریکا سازمان فضایی و دو مرکز تحقیقاتی هوافضای ایران را در حالی به بهانه ارتباط با برنامه موشک‌های بالستیک به فهرست تحریم‌هایش اضافه کرد که این دو مرکز شامل پژوهشگاه هوافضا و پژوهشگاه فضایی است که به ترتیب زیرنظر وزارت علوم و تحقیقات و وزارت ارتباطات قرار داشته و از بازوهای اصلی صنعت هوافضای کشور به شمار می‌روند.

وزارت خزانه‌داری دلیل اعمال این تحریم‌ها را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و هدف از آن را فشار بر ایران برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای عنوان کرد. در ضمیمه دوم این قطعنامه از ایران خواسته شده در راستای توسعه موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای گام برندارد. از نظر امریکایی‌ها فناوری پرتابگرهای فضایی شباهت زیادی به موشک‌های قاره‌پیما دارد و ایران به بهانه پروژه‌های فضایی تجربه زیادی را در توسعه سکوی پرتاب، پرتاب موشک و کنترل آن به دست می‌آورد. «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه امریکا هم در بیانیه خود به این نکته اشاره کرده: «ایالات متحده به ایران اجازه نخواهد داد از برنامه‌های فضایی به عنوان پوششی برای پیشرفت پروژه‌های موشک بالستیک استفاده کند.» پمپئو مدعی شده که آزمایش راکت فضایی اخیر در سمنان نشان‌دهنده یک تهدید فوری و گواه دیگری بر درست بودن تصمیم امریکا برای خروج از توافق برجام است. البته محمدجواد آذری‌جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- پس از اعلام خبر تحریم سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه هوافضا و مرکز تحقیقات فضایی ایران، در توییتی به زبان انگلیسی با انتشار تصویری از فضا نوشت: «نمی‌توانم امریکا را حتی در این تصویر بیابم چه برسد به اینکه فضا را تحریم کند. جهان و آینده روشن متعلق به همه است و نه یک عده محدود.» جهرمی همچنین در حاشیه جلسه هیات دولت در روز گذشته، در خصوص تحریم حوزه صنعت فضایی  ایران  گفت: «می‌گفتند شخصی رفت گواهینامه بگیرد و مرتبا امتحان می‌داد و قبول نمی‌کردند و سپس سوار ماشین شد و پلیس گفت گواهینامه؟ او نیز گفت مگر گواهینامه دادی که می‌خواهی؟ حال امروز امریکایی‌ها در عرصه صنعت فضایی چه چیزی به ما داده بودند که حالا بخواهند ما را تحریم کنند؟ این تحریم‌ها به درد خودشان می‌خورد.»

پنجشنبه گذشته خبرهایی در مورد پرتاب ناموفق ماهواره ایرانی در «پایگاه فضایی امام خمینی» سمنان منتشر شده بود اما علی ربیعی سخنگوی دولت با تایید انفجار در سکو اعلام کرد این حادثه زمانی رخ داده که ماهواره ناهید ۱ به سکو منتقل نشده بود. ربیعی همچنین احتمال دست داشتن عوامل خارجی در عدم موفقیت این آزمایش را رد کرد. ماهواره ناهید یک ماهواره مخابراتی است که در باند UHF و KU امکان ارتباطات مخابراتی را در مدار ۲۵۰ کیلومتری فراهم می‌کند.

 

ارسال نظر