5G با خوب و بدش در راه است

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۱۹۱
5G با خوب و بدش در راه است

گروه دانش و فن   

فناوری 5G یا همان نسل پنجم شبکه‌های اینترنتی دروازه جدیدی از سرعت اینترنت را به سوی کاربران باز می‌کند که حتی تا یک گیگابیت بر ثانیه هم تخمین زده شده، اما به نظر می‌رسد این فناوری هم چندان خالی از عیب نیست و خطرات و تهدیداتی برای سلامتی انسان، حیوان و محیط زیست ایجاد می‌کند که برخی از دانشمندان و محققان را بر آن داشته که درخواست تجدید نظر در توسعه این فناوری یا اصلاح برخی از فناوری‌های به‌کاررفته در آن را داشته باشند.

در وب‌سایت تک‌رادار در توضیح 5G آمده است که شبکه‌های 5G، نسل بعدی اتصال به اینترنت موبایل هستند که سرعت و اتصالات قابل اطمینان‌تری را در تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها نسبت به گذشته ارایه می‌دهند، درواقع سرعت متوسط دانلود با استفاده از این فناوری، در حدود یک گیگابیت بر ثانیه است که به زودی سرعتی معمول تلقی می‌شود. شبکه‌های 5G، به رشد فزاینده فناوری اینترنت اشیاء، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای جابه‌جایی عظیم داده برای ایجاد یک باهوش‌تر و متصل‌تر کمک می‌کنند. شبکه‌های 5G همین حالا هم ظاهر شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 در سراسر جهان راه‌اندازی شوند و در کنار فناوری‌های 3G و 4G مشغول به کار شوند تا اتصالات سریع‌تری را ارایه دهند. سرعت 5G بین مکان‌ها، کشورها، شرکت‌های مخابراتی و دستگاه‌ها متفاوت خواهد بود، اما در کل میانگین سرعت اینترنت مورد انتظار شما باید بسیار بیشتر از آنچه که در حال حاضر در 4G دریافت می‌کنید باشد.

گزارش پی‌سی‌مگ درباره 5G می‌گوید که این فناوری، سرمایه‌گذاری عظیمی برای یک دهه آینده است و چندسن سال پس از راه‌اندازی اولیه است که ما شاهد تغییرات عمده‌ای خواهیم بود. فناوری 5G سه جنبه جدید را در دنیای اینترنت به ارمغان می‌آورد: سرعت بیشتر (برای انتقال اطلاعات بیشتر)، تأخیر کمتر (برای پاسخگوتر بودن) و امکان اتصال دستگاه‌های بیشتر به‌طور همزمان (برای سنسورها و دستگاه‌های هوشمند). همانطور که درباره اینترنت نسل چهار یا 4G همچنین روندی طی شد. اولین تلفن‌هایی که از فناوری 4G بهره می‌بردند، در سال 2010 در امریکا ظاهر شدند اما برنامه‌هایی که از 4G استفاده می‌کردند و دنیای ما را تغییر دادند، چند سال پس از آن ایجاد شدند. اسنپ‌چت در سال 2012 و اوبر در سال 2013 رواج یافت. تماس‌های ویدیویی از طریق شبکه‌های LTE نیز در سال 2013 در امریکا گسترده شد. با این روند، اگرچه همین حالا هم ممکن است اندکی از 5G بهره‌ای داشته باشیم، اما اپلیکیشن‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند، زودتر از 2021 ظهور نخواهند کرد و تا پیش از آن، شاید همه‌چیز به تکنولوژی بی‌سیم گیج‌کننده‌ای برای کاربران و مصرف‌کنندگان محدود شود.

از طرفی، توسعه شبکه نسل پنجم اینترنت 5G در طول چند سال اخیر یکی از مواردی است که موجب شده است میان شرکت‌ها و اپراتورهای مخابراتی رقابت تنگاتنگی ایجاد شود و کشورهای بسیاری نیز درصدد برقراری و راه‌اندازی شبکه اینترنت پرسرعت 5G و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای آن باشند. اما یکی از مسائلی که همواره مورد بحث و بررسی از سوی شبکه نسل پنجم اینترنت 5G قرار گرفته، امنیت این نسل جدید از شبکه اینترنتی است که آیا واقعا برای سلامت انسان، حیوانات و محیط زیست بی‌خطر است یا خیر و در گزارش ایسنا به آن پرداخته شده است. در طول یک سال اخیر گزارش‌های متعددی از سوی جامعه بین‌المللی و دانشمندان فعال در حوزه فناوری منتشر شده که با تشریح دقیق جزییات، به بررسی معایب و مضرات راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت همراه پرداخته‌اند. دانشمندان با انتشار این گزارش‌ها از تمامی دولت‌های جهان درخواست و تقاضا کرده‌اند که هرچه سریع‌تر اقدامات لازم به منظور جلوگیری از توسعه شبکه نسل پنجم اینترنت همراه 5G انجام دهند چراکه این شبکه مخابراتی و اینترنتی خطرات و تهدیدات جدی برای سلامتی شهروندان کشورهای مختلف ایجاد خواهد کرد. در این گزارش آنها خاطرنشان کرده‌ بودند که تکنولوژی 5G از بخشی از طیف رادیویی به نام امواج میلی‌متری استفاده می‌کند که این امواج ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و یکی از آنها فرکانس بالای آنهاست. این امواج به منظور انتقال اطلاعات با حجم بالا و سرعتی بسیار زیاد، باید فرکانس بالایی نیز داشته باشند. اما این در حالی است که این نوع از امواج یکپارچگی خود را در فاصله‌های طولانی از دست داده و از اجسام جامد به خوبی عبور نمی‌کنند.

به همین خاطر برای جبران برد کوتاه و طول موج پایین این امواج میلی‌متری، روی تمامی دستگاه‌های الکترونیکی و ابزارهای موردنظر حتی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و چراغ‌های خیابانی نیز باید هزاران برج کوچک مخابراتی نصب شود تا در انتقال و جابه‌جایی این امواج تداخلی ایجاد نشود. تعداد زیاد این برج‌های کوچک مخابراتی در سطح شهر است که موجب نگرانی دانشمندان فعال در حوزه فناوری، پزشکی و محیط زیست شده و سبب شده که دولت‌ها و شرکت‌های مخابراتی در توسعه این فناوری به تردید بیفتند.

از خطرات و تهدیداتی که این امواج برای سلامتی انسان، حیوان و محیط زیست ایجاد می‌کند، می‌توان به افزایش رشد و تکثیر سلولی، افزایش احتمال ابتلا به سرطان، اختلالات ژنتیکی، تغییرات منفی در سیستم تولیدمثل، اختلال در یادگیری و مشکلات ذهنی، اختلالات عصبی و مغزی و تاثیرات منفی بر محیط زیست اشاره کرد.

در این گزارش جامع بالغ بر ۱۸۰ نفر از دانشمندان از بیش از ۳۵ کشور جهان این اطلاعات را تایید کرده و ۲۳۰ نفر از دانشمندان و محققان ارشد تحقیقاتی در بهترین دانشگاه‌های جهان نیز از جامعه بین‌المللی درخواست کرده‌اند که در توسعه این فناوری تجدیدنظر کرده و در صورت لزوم، برخی از فناوری‌های به‌کاررفته در آن را تغییر داده یا اصلاح کنند. اما اخبار و گزارش‌های منتشرشده بعد از آن نشان داد که طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، لزومی برای توقف توسعه شبکه اینترنت 5G وجود ندارد، چراکه ظاهرا تهدید و آسیب‌های شبکه 5G برای سلامت انسان، حیوانات و محیط زیست میزان چندان قابل توجهی نیست و به عقیده بسیاری از کارشناسان و دانشمندان، در بسیاری مواقع و شرایط خطر آن از بسیاری دیگر از مواد سرطان‌زای دیگری که در زندگی روزانه شهروندان وجود دارد، کمتر است. آنها بر این باورند که استنشاق گازهای آلاینده و سمی همچون کربن‌دی‌اکسید، اوزون، نیتروژن‌دی‌اکسید، سیگار و بسیاری از غذاها و خوراکی‌های فرآوری شده و تراریخته بسیار خطرناک‌تر از قرار گرفتن در برابر فرکانس و امواج شبکه اینترنت 5G خواهد بود.

طبق گزارش وب‌سایت سی‌نت، این در حالی است که برخی دیگر از منتقدان و کارشناسان فعال در حوزه فناوری معتقدند که توسعه شبکه اینترنت 5G خطرات و آسیب‌های جدی و خطرناکی را برای سلامتی انسان و همچنین محیط زیست به دنبال دارد اما دولت‌های مختلف و شرکت‌های مخابراتی فعال در این حوزه به علت سودآوری بسیار بالایی که توسعه فناوری مذکور و به تبع آن سایر فناوری‌های مربوطه همچون صنعت خودروهای خودران و هوشمند و خانه هوشمند برای آنها به ارمغان می‌آورد، سکوت کرده و با توسعه و راه‌اندازی آن مخالفت نمی‌کنند.

از آنجا که اخبار نسل پنجم اینترنت در گوشه و کنار جهان منتشر شده و کاربران بسیاری نیز در انتظار اجرای آن هستند، کشورهای زیادی با همکاری بزرگ‌ترین اپراتورهای اینترنت و غول‌های تکنولوژی در جهان درصدد برقراری این نسل جدید از اینترنتند. اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فرای آن آغاز کرد. در نتیجه رسما یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل شروع شد و از آن پس، شاهد رقابت تنگاتنگی میان اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در سراسر جهان هستیم که هر یک به دنبال برقراری و راه‌اندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت نسل پنجم در کشورهای مختلفی همچون کره جنوبی، ژاپن، چین، ایالات متحده امریکا، استرالیا و غیره هستند و از توانایی‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه رونمایی می‌کنند. همچنین در حال حاضر اپراتورها و غول‌های تکنولوژی بسیاری در جهان وجود دارند که همگی به دنبال عرضه نخستین سرویس اینترنت با بهره‌گیری از فناوری نسل پنجم اینترنت 5G هستند.

 

 

ارسال نظر