تولد 10 سالگی اندروید بدون شیرینی

۱۳۹۸/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۷۵۶
تولد 10 سالگی اندروید بدون شیرینی

گوگل اندروید Q را در اقدامی بی‌سابقه، «اندروید 10» نام‌گذاری کرد. سنت‌شکنی گوگل در نام‌گذاری نسخه جدید سیستم عامل اندروید حاوی چه پیامی است؟ استفاده نکردن از نام دسرها تصمیمی پیش پا افتاده است یا اینکه غول نرم‌افزاری با این کار خود را یک قدم به بالغ شدن نزدیک‌تر کرده است؟

«دسر تمام شد!»؛ تقریباً همه سایت‌های خبری از این تیتر و تیترهای مشابه برای خبر نامگذاری نسخه جدید سیستم عامل اندروید استفاده کردند. به گزارش دیجیاتو، تصمیم بی‌سابقه گوگل در ایجاد تغییر در شیوه نام‌گذاری اندروید، ما را یاد دوران نوجوانی می‌اندازد؛ در آن روزها با گرفتن تصمیمات غیرمنتظره و بزرگ قصد داشتیم این پیام را به دیگران برسانیم که دیگر بزرگ شده‌ایم. البته گرفتن این قبیل تصمیمات نتایجی اغلب غافلگیرکننده در پی داشت و به دلیل خام بودن و کمبود تجربه ما را با مشکلات عدیده مواجه می‌کرد.

گوگل این روزها با وجود پشت سر گذاشتن دوران بلوغ ظاهراً دوباره به مشکلات آن دوران گرفتار شده است. غول نرم‌افزاری هفته گذشته اندروید جدید را «اندروید 10» نام‌گذاری کرد تا دیگر نام دسرهای خوشمزه را در انتهای اسم این سیستم عامل نبینیم. این شرکت تا به حال نام 14 دسر را روی ورژن‌های مختلف اندروید گذاشته است. گوگل علاوه بر سنت‌شکنی در نامگذاری اندروید جدید، در لوگوی آن هم تغییراتی به وجود آورده تا «حس و حالی انسانی داشته باشد و صمیمیت را بیشتر منتقل کند.» دو نفر از بخش پشتیبانی گوگل تأیید کرده‌اند که اندروید 10 در تاریخ 12 شهریور (3 سپتامبر) به صورت رسمی منتشر خواهد شد.

تصمیم گوگل تعجب همگان را در پی داشت؛ چون تا پیش از اعلام رسمی گوگل، کاربران با اعتماد به نفس می‌گفتند نسخه جدید اندروید، «Quince» (میوه بِه) نام خواهد گرفت. حتی عده‌ای از کاربران پا را فراتر گذاشته و معتقد بودند اندروید جدید Queijadinha نامگذاری خواهد شد. این نام عجیب و غریب نوعی شیرینی نارگیلی بوده که در کشور پرتغال درست می‌شود. گوگل اما در نهایت عدد 10 را انتخاب کرد. به همین سادگی. عدد 10 با اینکه دهمین سالگرد انتشار اندروید را جشن می‌گیرد ولی میهمانان را از یک دسر خوشمزه محروم و مراسم تولد 10 سالگی اندروید را کمی سرد و بی‌روح کرد. گوگل برای کنار کنار گذاشتن اسامی دسرها دلایل مختلفی آورده است؛ این شرکت گفت انتخاب نام دسرهای امریکایی، با فرهنگ بسیاری از مردم جهان همخوانی ندارد. مثلاً در بسیاری از کشورها مردم هنوز نمی‌دانند «فرویو» (Froyo) نوعی دسر است که با ماست یخ‌زده درست می‌شود، یا «مارشمالو» (Marshmallow) فقط یک کلمه بامزه نیست و نوعی شیرینی نرم است. هر چقدر بیشتر فکر می‌کنیم بیشتر به این نتیجه می‌رسیم که فرد یا افرادی در گوگل به این دلیل اسامی دسرها را کنار گذاشته‌اند تا نام اندروید جدید «رسمی‌تر» حس شود و دیگر حالتی «کودکانه» نداشته باشد. گوگل در گذشته هم از این دست اقدامات برای بالغ شدن انجام داده بود ولی اقدامات این کمپانی نتیجه عکس داشته‌اند. شعار «شیطان نباشید» را در نظر بگیرید؛ درحالی که گوگل این شعار را برای منشور اخلاقی خود انتخاب کرده بود، اما سال میلادی گذشته گوگل این شعار را از منشور اخلاقی خود حذف کرد که جنجال زیادی به راه انداخت. چند لحظه به این شعار توجه کنید؛ به نظر می‌رسد هیچ تفکری پشت آن نیست. انگار این شعار به جای پیشنهاد داده شدن توسط مهندسین باتجربه گوگل و پشت سر گذاشتن چندین روز جلسات تفکر و بحث، توسط چند نوجوان مدرسه‌ای هنگام زنگ تفریح ساخته شده باشد. یکی از شعارهای گوگل جمع‌آوری تمام اطلاعات دنیا و ارایه آنها به صورت رایگان است.  گوگل می‌گوید قصد دارد دنیا را به «مکانی بهتر» تبدیل کند. ولی اتفاقاتی که در گذشته برای این کمپانی پیش آمده ما را به شک می‌اندازد. تصمیم گوگل به بالغ شدن ما را یاد درخواست تجدید نظر این شرکت از اتحادیه اروپا برای جریمه 5 میلیارد دلاری و همچنین کارمندی که به دلیل لیبرال بودن از این شرکت اخراج شده بود می‌اندازد. شکایت از این کمپانی به دلیل تبعیض جنسیتی نمونه دیگری از تلاش‌های ناکام گوگل برای بالغ شدن است. بالغ شدن همیشه پروسه‌ای شادی‌آور نیست. بعضی از تغییرات ترسناک هستند. در بعضی اوقات هم برای حل یک مشکل نمی‌دانید چه کار باید بکنید؛ فقط می‌خواهید صرفاً برای خالی نبودن عریضه کاری کرده باشید. ظاهرا گوگل هم در نامگذاری جدید به همین مشکل دچار شده است. گوگل امسال ضیافت تولد اندروید را بدون کیک و شیرینی برگزار کرد. آیا می‌توان انتظار داشت سال آینده این شرکت این میهمانی را به همین طریق برگزار کند، یا اینکه غول نرم‌افزاری با دسری خوشمزه به استقبال کاربران خواهد آمد؟

 

ارسال نظر