اتصال 5400 روستا به شبکه ملی اطلاعات

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۷۸

بیش از ۵۴۰۰ روستای جدید در دو سال اخیر به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند و تعداد روستاهای دارای دسترسی به محتوای داخلی شبکه ملی به بیش از ۳۷ هزار روستا رسیده است.

به گزارش ایسنا، مهم‌ترین محورهای عملکرد دولت دوازدهم به مناسبت هفته دولت اعلام شد. بر اساس این آمار، پیشرفت‌های لایه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات حاکی از آن است که لایه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات مطابق سند تبیین الزامات مصوب آذرماه ۱۳۹۵ شورای عالی فضای مجازی، ۸۰ درصد تحقق یافته است. همچنین بنا بر این آمار، دولت در تولید ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز شبکه ثابت کشور و ۳۰ درصد تجهیزات موردنیاز شبکه سیار به خودکفایی رسیده است و تجهیزات و سامانه‌های امنیتی مورد نیاز شبکه ملی اطلاعات هم تماما به صورت داخلی انجام می‌شود و خودکفایی در این زمینه ۱۰۰ درصد است. در این مدت، بیش از ۵۴۰۰ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و تعداد روستاهای دارای دسترسی به محتوای داخلی شبکه ملی به ۳۷ هزار و ۴۷ روستا افزایش یافته است. همچنین بیش از ۸۷ درصد مدارس شهرها و روستاهای بالای ۲۰ خانوار به خصوص مناطق محروم به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و با وزارت آموزش و پرورش برای هوشمندسازی مدارس و اجرای ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه تفاهم‌نامه اقدام مشترک امضا شده است. در زمینه پیشرفت‌های لایه‌های خدمات (دولت الکترونیکی) و محتوای شبکه ملی اطلاعات نیز با انجام بیش از ۴۵۰ میلیون استعلام در بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات که رشد قابل ملاحظه‌‌ای نسبت به سال گذشته داشته است، مراجعه حضوری مردم به ادارات دولتی، ده‌ها میلیون کاهش یافته است. شکل‌گیری خدمات پرکاربرد بومی بر بستر شبکه ملی اطلاعات نظیر محتوای کودک، نقشه، مسیریاب و موتور جست‌وجو، با هدف انجام حمایت‌های تحقیقاتی و ارایه تسهیلات جهت توسعه محتوای بومی اتفاق افتاده است. همچنین طراحی و حمایت از تولید سیستم‌ عامل اندروید بومی و تلفن‌‌همراه ایرانی به منظور مقابله با تهدیدات و استقلال از تحریم‌های گوگل صورت گرفته است. طبق این آمار، ترافیک VOD  در دو سال اخیر، ۳۰۰ درصد رشد یافته و تماشای تلویزیون اینترنتی بر بستر شبکه ملی اطلاعات نیز ۱۰۰ درصد رشد داشته است. همچنین تعداد کاربران پیام‌رسان‌‌های بومی به بیش از ۲۰ میلیون کاربر افزایش یافته است و تعداد اپلیکیشن‌‌های بومی تلفن همراه به بیش از ۲۵۰ هزار عدد رسیده که حاکی از افزایش دو برابری در این زمینه است. یکی دیگر از اقداماتی که در راستای حقوق شهروندی، شفافیت و پاسخ‌گویی در دولت دوازدهم صورت گرفته، مشتری مداری و حمایت از حقوق مردم با طراحی و توسعه سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات ۱۹۵ مبتنی بر مکان نمای جغرافیایی است که زمان پاسخ‌گویی را از ۹ روز به هفت روز کاهش داده است. همچنین جهت حمایت از حقوق مصرف‌کننده و کنترل کیفیت خدمات با بهره‌برداری آزمایشی سامانه اندازه‌گیری کیفیت خدمت (QoS) و کیفیت تجربه (QoE) اینترنت کشور، ابزارهای نظارتی توسعه یافته است.

همچنین محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- روز گذشته با ارایه گزارشی به رییس‌جمهوری درباره دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت‌های شبکه‌ای و ارتباطی، اظهار کرد: در ابتدای دولت یازدهم ۴۵۰۰ روستا تلفن همراه داشتند. امروز ۳۴ هزار و ۹۰ روستا تلفن همراه دارند. یعنی اگر متوسط سالانه را مد نظر قرار دهیم، متوسط اتصال روستاها تا قبل از دولت یازدهم حدود ۹۰۰ روستا در سال بوده و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ما متوسط ۴۹۳۱ روستا را در سال متصل کردیم. او با اشاره به اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: در اتصال به شبکه ملی اطلاعات، در ابتدای دولت یازدهم عدد اتصال به شبکه ملی اطلاعات صفر بوده و هیچ روستایی به این شبکه متصل نبوده است. در ابتدای دولت دوازدهم این عدد به ۱۸ هزار و ۱۰۰ روستا رسیده و امروز ۳۰ هزار و ۷۹۹ روستا یعنی بالغ بر ۷۸ درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تاثیر اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: اثر این موضوع این است که امروز در کشور ۱۹ هزار و ۲۵۰ مدارس روستایی‌مان به شبکه ملی اطلاعات متصلند و ۳۸۲۵ روستا باقی مانده است که متصل شود. اتصال مدارس روستایی برای آموزش الکترونیک است، اینکه ثبت‌نام‌ها و فرآیندهایی که وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌کند از این طریق انجام شود، در تدریس هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. آذری‌جهرمی همچنین خاطرنشان کرد: مجموعا ۱۷ هزار و ۴۹۲ خانه بهداشت در روستاها به سلامت الکترونیک متصل هستند، ۸۹۱ خانه بهداشت دیگر مانده است که در حال تحقق این موضوع هستیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین خاطرنشان کرد: خدمات زیادی در زمینه آب، برق، گاز، ارتباطات و راه به روستاییان رسیده است که این خدمات زمینه‌ساز مهاجرت معکوس به روستاها، رونق تولید، تولید ثروت و کاهش فقر و آسیب‌های اجتماعی در روستاها شده است. در حال حاضر 17 هزار کسب و کار خانگی محصولات خود را از طریق شبکه ملی اطلاعات و از طریق یک استارت‌آپ به نام «باسلام» عرضه می‌کنند.

 

 

ارسال نظر