زنگ حذف قبوض کاغذی به صدا درآمد

۱۳۹۸/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۵۹۱

در حالی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سال گذشته به صرفه‌جویی در هزینه‌ها با حذف قبوض کاغذی اشاره کرده بود، به نظر می‌رسد بالاخره این موضوع در حال تحقق است و حذف قبوض برق و تلفن ثابت به زودی انجام می‌شود.

دولت الکترونیکی خدمتی است که اگر از مرحله‌ شعار به عمل برسد، به واسطه‌ آن می‌توان صرفه‌جویی‌های بسیاری انجام داد. محمدجواد آذری جهرمی ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سال گذشته از صرفه‌جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی خبر داده و گفته بود: «یکی از خدماتی که می‌توان در آن صرفه‌جویی کرد، بحث قبوض است. مخابرات ایران ۳۰ میلیون مشترک تلفن ثابت دارد که دوره‌ای برایشان قبض صادر می‌کند و هزینه تمام‌شده هر قبض دو هزار تومان است که سالانه ۳۶۰ میلیارد تومان می‌شود.» او همچنین ابراز امیدواری کرده بود که از مدتی پس از این اظهارات، مخابرات به سمتی برود که با استفاده از ظرفیت پلتفرم دولت الکترونیکی قبوض خدماتی را حذف کند و اظهار کرده بود: «می‌توان این قبوض را به گوشی همراه شهروندان ارسال کنیم که در کارپوشه ایرانیان نسخه دیجیتالی آن قرار بگیرد، یا به صورت پیامکی یا اپلیکیشن‌های دولت همراه یا اپلیکیشن که خدمات پرداخت را انجام می‌دهند و به مشترک اطلاع بدهیم قبض‌شان آمده است. این فرایند اطلاع‌رسانی آنلاین به مشترک و به‌روز بودن این مدل اطلاع‌رسانی در برگشت درآمد آنها هم هزینه دارد.»

پس از آن بود که سیدمجید صدری، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با تاکید بر استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌های دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: «با تاکید وزیر ارتباطات و با توجه به ایفای مسوولیت‌های اجتماعی، شرکت مخابرات ایران قبوض کاغذی کارکرد هزینه تلفن ثابت مشترکین را در تمام استان‌ها و مناطق مخابراتی حذف می‌کند.» مدیرعامل شرکت مخابرات ایران صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیارد تومانی سالانه هزینه حذف قبوض و به‌کارگیری این مبلغ در راستای توسعه شرکت را از اولویت‌های شرکت مخابرات ایران دانست و گفت: «تمام مشتریان تلفن ثابت در سراسر کشور از این پس می‌توانند علاوه بر تماس با سامانه ۲۰۰۰ و به صورت شبانه‌روزی از خدمات پرداخت قبوض خود استفاده کنند.» او همچنین ساده‌سازی ارایه خدمات به مشتریان در کمترین زمان و افزایش سرعت و شفاف بودن عملکرد کلیه امور مربوط به دریافت و پرداخت قبوض را از دیگر مزایای مهم حذف قبوض کاغذی تلفن ثابت عنوان کرد و گفت: «وب‌سایت شرکت مخابرات ایران به نشانی www.tci.ir و کد  ussdستاره 2020 مربع نیز در اختیار تمام مشتریان قرار دارد و مخاطبان در سراسر کشور می‌توانند ضمن دریافت کارکرد تلفن ثابت خود به صورت لحظه‌ای، از همان طریق نسبت به پرداخت اقدام کنند.» به گفته او، تاکنون در هشت استان به صورت کامل قبوض کارکرد تلفن ثابت حذف شده وحذف قبوض کاغذی در استان‌های باقی‌مانده با توجه به سیاست‌های مبتنی بر تحقق دولت الکترونیک در برنامه آتی شرکت قرار دارد. البته حتی همین حالا هم بیشتر قبض‌ها به صورت غیرحضوری پرداخت می‌شود. همان‌طور که صدری سال گذشته با اشاره به اهمیت پرداخت‌های غیرحضوری در کاهش تردد و آلایندگی محیط زیست و همچنین سرعت در پرداخت و تحقق ارتباطی فراگیر اعلام کرده بود: «هم‌اکنون با استقبال گسترده مشتریان از این پرداخت‌ها، نزدیک ۹۹ درصد از تمام قبض‌های تلفن ثابت در سراسر ایران به‌صورت غیرحضوری پرداخت می‌شود.» بنا به اعلام شرکت مخابرات تهران، قبوض کاغذی کارکرد تلفن ثابت در استان تهران از مهر امسال (سیکل سوم) حذف می‌شود. مخابرات منطقه تهران اعلام کرد که در راستای تحقق فرایند دولت الکترونیک، حفظ محیط زیست، صرفه‌جویی و ساده‌سازی ارایه خدمات به مشتریان در کمترین زمان، قبوض کارکرد تلفن ثابت سیکل سوم مشتریان مخابرات استان تهران از مهر ماه سال جاری چاپ و توزیع نمی‌شود. بر این اساس مشتریان مخابرات منطقه تهران از این پس برای اطلاع از مبلغ صورتحساب پایان دوره و به روز تلفن خود می‌توانند با شماره (۲۰۰۰) تماس بگیرند و از همان طریق نیز بدهی خود را پرداخت کنند. همچنین مشتریان به منظور آگاهی از کارکرد تلفن ثابت و پرداخت صورتحساب می‌توانند از طریق کد دستوری #۲۰۲۰* (از طریق تلفن همراه) و سایت شرکت مخابرات ایران به آدرس www.tci.ir نیز اقدام کنند. همچنین بنا به اعلام شرکت توزیع نیروی برق تهران، قرار است از ۱۵ شهریور ماه قبض‌های کاغذی برق نیز حذف شوند و به همین دلیل کلیه مشترکان باید اطلاعات کاربری خود را در سامانه‌های برق و مخابرات تکمیل کنند.

با توجه به اینکه هنوز استفاده از ابزارهای ارتباطی برای پرداخت قبوض مختلف، هنوز آن‌طور که باید در بین مردم جا نیفتاده است، ممکن است با حذف کامل قبوض کاغذی تلفن ثابت، نارضایتی‌هایی ایجاد شود یا برخی از افراد نتوانند در زمان مناسب اقدام به پرداخت قبوض خود کنند که منجر به قطعی‌ تلفن آنها شود؛ با وجود این باید در نظر داشت فرآیند حذف قبوض یکی از گام‌هایی است که نمی‌توان آن را در جهت الکترونیکی شدن خدمات دستگاه‌ها نادیده گرفت و در نهایت این کاربران هستند که باید در برابر فرآیند الکترونیکی شدن هوشیاری به خرج دهند و اگر این موضوع را اکنون به شکل تهدیدی برای منافعشان می‌بینند، آن را به فرصتی در جهت صرفه‌جویی و تسهیل تبدیل کنند.

 

 

ارسال نظر