ماهواره «ناهید یک» آماده پرتاب به مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین

۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۷۹۳
ماهواره «ناهید یک» آماده پرتاب به مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین

ایسنا| وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ماهواره مخابراتی «ناهید یک» آماده تحویل به وزارت دفاع است و به زودی برنامه‌ریزی لازم در خصوص پرتاب آن به مدار زمین صورت می‌گیرد. ماهیت این ماهواره ماهیت مخابراتی دارد و قرار است در مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین قرار گیرد.مدت ماندگاری این ماهواره در فضا ۲ و نیم ماه است و علاوه بر ماموریت مخابراتی، قرار است فناوری جدید دانشمندان ایرانی مبنی بر باز و بسته کردن سلول‌های خورشیدی متحرک در مدار زمین را آزمایش کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آزمایش‌های لازم روی این ماهواره که قابلیت تصویربرداری هم دارد به اتمام رسیده است.

آذری جهرمی در مورد زمان پرتاب این ماهواره به مدار زمین توضیح داد: برنامه و زمان دقیق پرتاب این تجهیز پیشرفته به مدار زمین توسط وزارت دفاع اعلام می‌شود اما، تحویل این ماهواره در آینده بسیار نزدیک خواهد بود.

آذری جهرمی اظهار داشت: طرح مسیر ترانزیتی ترافیک دیتای کشور در این سفر با استفاده از تجهیزات ایرانی افتتاح شد که ۹.۶ دهم ترابایت ظرفیت دارد و توسط جوانان کشور راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این مسیر ترانزیت، ظرفیت شبکه ملی اطلاعات از تهران به اصفهان با عبور از حوزه ساوه تقویت می‌شود و نکته مهم در این طرح اتکا به توانمندی‌های داخلی است.

آذری جهرمی به شرایط فعلی کشور اشاره کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی برای وزارت ارتباطات ۴۲۰۰ میلیارد تومان بودجه تصویب کرده است، اما در سال گذشته تنها ۱۳۰۰ میلیارد تومان جذب شد که از این میزان ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه جاری و ۸۰۰ میلیارد تومان آن اعتبارات تملک دارایی است که این میزان برای توسعه شبکه ملی اطلاعات، برنامه‌های فضایی، ایجاد پیام‌رسان، اصلاح و توسعه مخابراتی و ارتباطی، اجرای فیبر نوری و... پاسخگو نیست.

وی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های بخش ارتباطی کشور با ارز تامین می‌شود، افزود: ۱۰۰ درصد درآمدهای بخش ارتباطی کشور ریالی است و نوسان ارزی شوک سنگینی به حوزه ارتباطی وارد کرد. وزارت ارتباطات در این راستا با کنترل هزینه اجازه نداد میزان پرداختی از جیب مردم افزایش یابد که این شیوه با منطق اقتصادی کشور سازگار نیست.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه بوروکراسی اداری ظلم به مردم است، افزود: در راستای اجرای مصوبه دولت مبنی بر چابک‌سازی دولت در دو سال اخیر، دو هزار نفر نیروی انسانی از این وزارتخانه بازنشسته شدند و هیچ نیروی انسانی جدیدی جذب مجموعه نشد.

وی در ادامه دسترسی به شبکه ملی در مناطق کمتر برخوردار را مورد تاکید قرار داد و افزود: برخی سیاست‌های اقتصادی مانع از اجرای تمامی پروژه‌های مخابراتی و زیرساختی شده است و امیدواریم با بهبود شرایط و تخصیص کامل اعتبارات مصوب مجلس، ضمن برطرف کردن مشکلات این حوزه، در شهرستان ساوه نیز اداره مستقل ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شود.

آذری جهرمی اولویت اساسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برطرف کردن مشکلات حوزه روستایی دانست و افزود: قطعا با بهبود وضعیت اقتصادی مشکلات این حوزه را نیز برطرف خواهیم کرد و تا مهرماه سال جاری نیز مشکلات روستاهای ساوه و زرندیه را با اولویت بالا رفع می‌کنیم.

 

 

ارسال نظر