اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۷۱۲

ابداع مدل جدیدی برای پیش‌بینی قدرت زمین‌لرزه‌ها

هاروارد| پژوهشگران دانشگاه هاروارد، مدل‌هایی را ابداع کرده‌اند که می‌توانند به پیش‌بینی دقیق و سریع قدرت زمین‌لرزه کمک کنند.

نخستین امواج لرزه‌ای، سرنخ پیش‌بینی قدرت زمین‌لرزه هستند. پژوهش جدیدی که در بخش زمین و علوم سیاره‌ای “دانشگاه هاروارد انجام شده، نشان می‌دهد که شاید دانشمندان در آینده بتوانند قدرت زمین‌لرزه را بسیار زودتر پیش‌بینی کنند.

مارین دنوله، از نویسندگان این پژوهش گفت: شاید این امکان وجود داشته باشد که بتوانیم زمین‌لرزه‌های بزرگی مانند زمین‌لرزه‌ای که در «گسل سان آندریاس» (San Andreas Fault) رخ داد، بین دو تا پنج ثانیه پس از نخستین موج لرزه‌ای پیش‌بینی کنیم. پژوهشگران در این پروژه، با این نتیجه رسیدند که زمین‌لرزه‌ها بسیار منظم رخ می‌دهند و آنگونه که آنها پیشتر فکر می‌کردند، بی‌نظم نیستند. اگرچه هنوز هیچ راهی برای پیش‌بینی لرزه‌ها قبل از آغاز آنها وجود ندارد اما سیستم‌های کنونی تشخیص زمین‌لرزه، حسگرهایی دارند که سیگنال‌هایی را برای شناسایی موقعیت و اندازه آن شامل می‌شوند. دنوله ادامه داد: پژوهش ما، نه تنها پاسخ‌هایی را در رابطه با پویایی زمین‌لرزه ارایه می‌دهد بلکه می‌تواند به پیش‌بینی حرکت زمین‌لرزه پیش از پایان آن نیز کمک کند.

دنوله و گروهش، داده‌های به دست آمده در مورد زمین‌لرزه را مورد بررسی قرار دادند و مدل‌هایی را ابداع کردند که قدرت زمین‌لرزه را بین ۱۰ تا ۱۵ ثانیه سریع‌تر از بهترین الگوریتم‌های کنونی پیش‌بینی می‌کنند. این ثانیه‌ها می‌توانند زمان کافی را برای خروج مردم از ساختمان‌ها فراهم کنند و ازدحام را کاهش دهند.

روسیه پمپ بنزین فضایی می‌سازد

ایزوستیا| کارشناسان فضایی روسیه در حال کار روی طراحی و ساخت یک «پمپ بنزین فضایی» هستند. در این طرح قرار است یک شبکه تامین‌کننده انرژی برای شارژ ماهواره‌ها در مدار به وجود‌اید. منبع انرژی از طریق تبدیل نور خورشید همچنین جمع‌آوری نور منعکس شده از سطح کره زمین خواهد بود. یکی از کارشناسان آکادمی فضایی نظامی «الکساندر مژایسکی» گفت: آنها همچنین قادر خواهند بود از طریق کانال‌های رادیویی از زمین با برق تغذیه شوند. بنا به گفته این کارشناس، چنین سامانه‌ای باعث افزایش عمر ۱.۵ برابری ماهواره‌های مختلف در مدار خواهد شد و به این ترتیب برای هر وسیله تا ۳ میلیارد روبل صرفه‌جویی کرد. چنین سامانه‌هایی هنوز توسط هیچ کشوری در جهان ایجاد نشده اما این فناوری همزمان توسط ناسا و شرکت ایلان ماسک در حال تولید است. در روسیه پروژه «پمپ بنزین فضایی» توسط جمعی از دانشمندان آکادمی فضایی نظامی مژایسکی بزرگ‌ترین دانشگاه فنی وزارت دفاع تهیه شده و از جمله مهم‌ترین اهداف آن بنا به ادعای مسوولان طرح، اطمینان از تداوم فعالیت ماهواره‌های کوچک «کاسپاس سارست» (Cospas-Sarsat)، یک سامانه جست‌وجو و نجات بین‌المللی و همچنین ماهواره‌های مخابراتی اینترنتی، تلویزیونی و ارتباطات رادیویی است. طبق برنامه و در چارچوب این طرح، قرار است تعدادی «پمپ بنزین فضایی» در مدار مستقر شوند. طراحی اولیه چنین محصولی شبیه یک بشقاب پرنده «کلاسیک» است که در نیمکره‌های فوقانی و تحتانی آن سکوهای باتری خورشیدی و سامانه‌های فتوولتاییک وجود دارد. بخش ابزار شامل یک سامانه هدایت، چند باتری و یک شارژر مبتنی بر یک ابررسانا- ابزاری که می‌تواند بلافاصله شارژ الکتریسیته را جمع کرده و آن را با همان سرعت به مصرف‌کننده برساند- است. در نمونه دیگر، این شارژر فقط وظیفه دریافت و انتقال پرتو لیزر را بر عهده دارند.

فاش شدن اطلاعات خصوصی با منشی تلفنی‌های رباتیک

انگجت| به نظر می‌رسد منشی تلفنی‌های رباتیک به همان اندازه که می‌توانند ابزار مفیدی باشند، بطور بالقوه مضر هم هستند، چرا که گفته می‌شود تعدادی از آنها بدون اجازه کاربر اطلاعات خصوصی وی را فاش می‌کنند. ]به همان اندازه که منشی تلفنی‌های رباتیک مفید هستند، می‌توانند مشکلات آفرین نیز باشند. دن‌هاستینگز محقق امنیتی گروه NCC به تازگی دریافته است که برخی از برنامه‌های منشی تلفنی، تماس‌گیرنده خودکار و مسدود‌کننده‌های تماس رباتیک معروف به روبوکال، داده‌ها را بدون اطلاع کاربران به شرکت‌های تحلیلی خارج از کشور ارسال می‌کنند. برنامه‌هایی نظیر “Hiya “  و “Truecaller “  داده‌های دستگاه را حتی قبل از اینکه “سیاست حریم خصوصی “ (privacy policy) آنها را بپذیرید، ارسال می‌کنند، در حالی که برنامه “TrapCall “ شماره تلفن‌های موجود را بدون هیچگونه ذکر در «سیاست حریم خصوصی» ارسال می‌کند. سایر برنامه‌ها نیز درست در لحظه بارگذاری، اطلاعات را مستقیما به فیسبوک ارسال می‌کنند.

برخی از این شرکت‌ها درصدد پاسخ برآمده‌اند. شرکت توسعه برنامه “Truecaller “ گفته است که به واسطه یک به روز رسانی، انتقال بدون اجازه اطلاعات را اصلاح کرده است، در حالی که تیم «TrapCall» پس از تماس‌هاستینگز با اپل، «سیاست حریم شخصی» خود را تغییر داده است. شرکت توسعه برنامه “Hiya “  نیز گفته است که اطلاعات شخصی را منتقل نمی‌کند، اما با اطمینان دادن به کاربران از اینکه داده‌های دستگاه را بدون اجازه ارسال نمی‌کند، حریم خصوصی را بیشتر تقویت می‌کند.جمع‌آوری و انتقال داده‌ها معمولا برای کسب درآمد از آن اطلاعات است و این ناقض حریم خصوصی کاربران است اما به هر حال درآمدزایی دارد و کم و بیش در برنامه‌های مختلف دیده می‌شود.

 

ارسال نظر