تعرفه‌های ارتباطی افزایش پیدا نمی‌کند

۱۳۹۸/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۶۱۳
تعرفه‌های ارتباطی افزایش پیدا نمی‌کند

گروه دانش و فن| مرجان محمدی|

  چندی پیش شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت با درخواستی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستند تا تعرفه‌هایشان را افزایش دهند، به همین منظور درخواستی را مبنی بر افزایش تعرفه به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کردند، درخواستی که به گفته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای چندمین بار متوالی ارایه می‌شود، ‌اما مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد، چرا که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد نظارتی بر بازار معتقد است شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت باید مستندات خود را برای افزایش تعرفه‌ها ارایه دهند یا بیان دلایل قانع‌کننده درخواست خود را برای افزایش تعرفه ارسال کنند، ‌مساله‌ای که تا به امروز نه تنها مستندات کتبی آن به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه نشده است، بلکه به نظر می‌رسد دیگر تعرفه‌های ارتباطی کشور تغییر نکند، چرا که روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران گفت: با وجود اینکه فشارهای اقتصادی شدیدی به شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت وارد شد، اما این فشارها به مردم وارد نشد تا تعرفه‌ها همانند گذشته باقی بماند .

جهرمی گفت: دشمنان نظام می‌خواهند با مدیریت فضای مجازی از این طریق به کشور ضربه بزنند ولی با هوشیاری کامل و لازم در مقابل آنها ایستادگی می‌کنیم چراکه زیرساخت‌های خوبی در حوزه فضای مجازی تدارک دیده‌شده است.

وی در سفری که به دشت ورامین داشت و در مراسم افتتاح سامانه متمرکز خدماتی جنوب شرق استان تهران، طی سخنانی بیان کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی سخت مردم تهران که بالاجبار به شهرستان‌های استان تهران رجوع کردند، باید این موضوع برنامه‌ریزی شود، چرا که در همین راستا اقدامات مناسب در حوزه ارتباطات انجام‌شده است.

آذری جهرمی بیان کرد: در حوزه ارتباطات بیش از ۸۰ درصد خرید و اقدامات در وزارت ارتباطات بومی‌شده است و اکثر تجهیزات تولید ایران و بومی هستند.

وی ادامه داد: در حوزه ارتباطات نیازمند شدید به ارز بودیم و بومی‌سازی قطعات باعث شد تا این نیازمندی کاهش یابد.

وزیر ارتباطات یادآور شد: با توجه به چالش‌های اقتصادی، تعرفه‌های ارتباطی در کشور افرایشی نداشته است، بااینکه فشارهای اقتصادی به شرکت‌های ارتباطی وارد شد اما این فشار به جامعه منتقل نشد.

جهرمی تأکید کرد: از مهم‌ترین اقدامات این بود که اپراتورها را با یکدیگر متحد کردیم تا در مقابل تحریم‌ها ایستادگی کنند و با این روش هزینه‌های جانبی آنها کاهش پیداکرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: ۲میلیون پورت سرویس «وی.دی.اس.ال» در کشور آماده واگذاری است.

وی گفت: علاوه بر این مرکز تجمیع شده سامانه خدمات مخابراتی جنوب شرق استان تهران نیز در قرچک افتتاح شد، علاوه بر آن امروز سرویس «وی. دی. اس. ال» با متوسط سرعت ۴ برابر اتصال به شبکه ملی اطلاعات آماده بارگذاری شده و اولین پورت آن در یکی از روستاهای دشت ورامین به یک خانواده شهید تقدیم کردیم و این سرویس راه‌اندازی شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با راه‌اندازی این سرویس واگذاری ۲ میلیون پورت آماده سرویس‌های «وی. دی. اس. ال» آغاز می‌شود.

حال در شرایطی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تثبیت تعرفه‌ها در سال جاری خبر می‌دهد، ‌اما شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت همچنان اصرار بر افزایش تعرفه دارند، در این خصوصو مدیر یکی از شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت به خبرنگار «تعادل» گفت: شرکت‌های ارئه‌دهنده اینترنت تا یک حدی می‌توانند هزینه‌ها را سرشکن کنند، اما وقتی نیاز به نوسازی و تعمیر شبکه وجود دارد باید به صورت دلار مبالغ پرداخت شود و با توجه به این نرخ دلار برای شرکت‌ها اصلا به صرفه نیست که با این تعرفه‌ها به کار خود ادامه دهند .

وی افزود: ‌تجهیزات‌ای تی و شبکه روز به روز در حال پیشرفت است و به منظور اراوه خدمات بهتر باید از این تجهیزات استفاده کرد، ‌اما به دلیل شرایط بد اقتصادی و همچنین شرایط تحریم نه تنها به راحتی نمی‌توان از این تجهیزات استفاده کرد، بلکه باید با چندید برابر قیمت تحریم‌ها را دور زد و این مساله نیازمند سرمایه‌گذاری است، ‌سرمایه‌گذاری که باید برای سرمایه‌گذار بازگشت داشته باشد، اما با توجه به شرایط موجود نه سرمایه‌گذاری مناسبی صورت می‌گیرد و نه می‌توان اقداماتی را برای ارتقا شبکه انجام داد، ‌از همین رو است که شاید اینترنت کیفیت لازم را ندارد .

وی افزود: چندین سال است که شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت خواستار افزایش تعرفه هستند، ‌قیمت تمام اقلام در کشور با توجه به تورم و افزایش قیمت دلار دستخوش تغییر شده است و روند صعودی را طی کرده است، ‌اما تعرفه‌های ارتباطی با وجود تمام این تغییرات افزایش پیدا نکرده است، ‌حال اینکه رگولاتوری و وزیر ارتباطات نیز مخالف افزایش هستند .

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تا به امروز مستنداتی برای افزایش تعرفه به سازمان تنظیم مقررات ارایه نشده است، ‌گفت: مستندات که بطور قطع وجود دارد، ‌اما به‌نظر می‌رسد که شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت دیگر تمایلی برای ارایه مستندات نداشته باشند، ‌از همین رو به کار خود به صورت کج‌دار و مریض ادامه می‌دهند .

وی در ادامه در پاسخ به این سووال که چندی پیش شرکت ارتباطات زیر ساخت خبر از ارزانی اینترنت داده بود و این مساله با درخواست شرکت‌های اینترنتی در تناقض است، ‌چگونه می‌شود زیر ساخت خبر اینترنت ارزان بدهد و شرکت‌های ارایه دهند اینترنت خواستار افزایش تعرفه باشند ؟ گفت: ‌اگر زیر ساخت پهنای باند را به صورت ارزان و با قیمت پایین به شرکت‌ها ارایه دهد بطور قطع شرکت‌ها نیز با همان پایه اقدام به ارایه اینترنت به کاربران می‌کنند، مساله‌ای که تا به امروز اتفاق نیفتاده است.

در پایان به نظر می‌رسد پرونده افزایش تعرفه اینترنت در سال جاری در حال مختومه شدن است، چرا که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تمایلی به افزایش تعرفه‌ها ندارند، ‌حال آنکه وزیر نیز روز گذشته آن را اعلام کرد و در این بین باید دید که شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت بازهم خواستار افزایش تعرفه خواهند بود یا این مساله تکراری افزایش تعرفه را برای چندمین بار در سال بعد پیگیری خواهند کرد .

 

 

ارسال نظر