رویداد

۱۳۹۸/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۲۷۳

برنامه جدید ناسا برای شناسایی حیات در دیگر سیارات

نیواطلس| اگر چه تردیدی در مورد وجود حیات در دیگر سیارات وجود ندارد، اما تلاش‌های بشر در این زمینه تا به حال موفق نبوده و این‌بار ناسا قصد دارد روشی جدید برای شناسایی حیات به کار بگیرد.

برخی از مواردی که به عنوان نشانه‌های حیات در دیگر سیارات تلقی می‌شود خطاهای محاسباتی و شناختی ستاره شناسان هستند. لذا ناسا امیدوار است با اجرای یک ماموریت جدید این خطاها را به حداقل رسانده و بتواند درکی درست از موقعیت سیاراتی به دست آورد که حیات در آنها در جریان است. در این ماموریت جدید تعامل میان ستاره‌ها و سیاراتی که به دور آنها می‌چرخند بطور دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود کدامیک از آنها زمینه مناسبی برای شکل‌گیری حیات را دارا هستند.

در بررسی‌های جدید تنها به شاخص‌هایی مانند وجود گازهای اکسیژن یا متان در جو سیارات برای گمانه زنی در مورد وجود حیات در آنها توجه نمی‌شود و به عنوان مثال به این نکته نیز توجه می‌شود که وجود برخی از این گازها در جو کرات دیگر را نمی‌توان عامل شکل‌گیری حیات تلقی کرد و تابش نور ماوراء بنفش، وجود برخی گازهای مخرب دیگر و غیره می‌تواند اثرا مثبت وجود گازی مانند اکسیژن را خنثی کند.

 

قابلیت جدید فضای ابری در راه ویندوز۱۰

ورج| مایکروسافت قصد دارد قابلیت جدیدی را به پلت‌فرم ویندوز ۱۰ اضافه کند تا کاربران بتوانند اطلاعات خود را بر روی یک فضای ابری شبیه به Cloud Mac OS ذخیره‌سازی کنند. از آنجایی که قابلیت ذخیره‌سازی در فضای ابری و کلاد در سال‌های اخیر با رشد و قابل توجهی مواجه شده است، بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی همچون اپل تصمیم گرفته‌اند که با افزودن یک قابلیت مبتنی بر فضای ابری و کلاد به لپ‌تاپ‌های مک‌بوک، به کاربران خود امکان ذخیره‌سازی اطلاعات مهم و حیاتی را که ممکن است با نصب دوباره سیستم‌عامل و بسیاری اتفاقات دیگر از بین بروند، فراهم کنند.مایکروسافت، به عنوان شرکت توسعه‌دهنده سیستم‌عامل ویندوز، نیز به تازگی اعلام کرده است که پلت‌فرم جدیدی را تحت عنوان cloud download در ویندوز ۱۰ اضافه کرده تا کاربران بتوانند در صورت بروز هر گونه مشکل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، تمامی اطلاعات و داده‌های رایانه خود را روی آن بارگذاری و آپلود کنند تا از نابودی آنها جلوگیری به عمل آورده و بعد از نصب دوباره سیستم‌عامل، باری دیگر از آنها استفاده کنند.با اینکه هنوز این قابلیت به صورت عمومی در دسترس کاربران ویندوز ۱۰ قرار نگرفته است اما بسیاری از کارشناسان برآورد و اعلام کرده‌اند که انتظار می‌رود قابلیت مذکور از استقبال بی‌نظیری از سوی کاربران برخوردار شود.

برخورد یک شهاب‌سنگ با حجم وسیعی از آب در مریخ

نیویورک تایمز| طبق تحقیقی جدید حدود ۳.۷ میلیارد سال قبل در شمال مریخ اقیانوسی وجود داشته و به دلیل برخورد یک شهاب‌سنگ با آن در سیاره سرخ ابر سونامی‌هایی به وجود آمده است.به نظر می‌رسد شواهد قدرتمندی از وجود اقیانوس در مریخ در دوران گذشته وجود دارد. تحقیقی جدید که منتشر شده نشان می‌دهد یک دهانه ۷۵ مایلی در شمال مریخ در نتیجه برخورد یک شهاب‌سنگ به وجود آمده است. این برخورد به ایجاد یک ابر سونامی در سال‌های اولیه تشکیل مریخ منجر شده است. یکی از موضوعات مورد بحث دانشمندان آن است که آیا آب وهوای مریخ به اندازه کافی گرم و مرطوب بوده تا اقیانوس آب مایع در آن وجود داشته باشد یا خیر. چند مدل آب و هوا نشان داده‌اند که احتمالاً این سیاره بسیار سرد بوده است. اما محققان دیگر به دلتای رودخانه باستانی و شواهد دیگر از وجود اقیانوسی در شمال سیاره حدود ۳.۷ میلیارد سال پیش، اشاره کرده‌اند.اکنون شواهد جدیدی نیز وجود دارد از جمله خطوط ساحلی درهم تنیده و مدفون که از مدار سیاره قابل مشاهده است. این شواهد حاکی از آن است که حدود ۳ میلیارد سال قبل ابرسونامی‌های با امواج بلند قسمت‌هایی از سواحل شمالی مریخ را دربرگرفتند. دانشمندان معتقدند این ابر سونامی‌ها احتمالا به دلیل برخورد یک شهاب‌سنگ با حجم وسیعی آب به وجود آمده‌اند.

 

ارسال نظر