اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۰۹۵

۲۰ میلیون کاربر  پیام رسان بومی نصب کردند

روابط عمومی زیرساخت| معاون وزیر ارتباطات گفت: آمار نصب کل پیام‌رسان‌های داخلی از مرز ۲۰ میلیون کاربر گذشته است اما تعداد کاربران فعال کمتر از این ارقام است. حمید فتاحی فراهم کردن خدمات بهینه را یکی از عوامل مهم در نگه‌داشتن کاربران در پیام‌رسان‌های بومی عنوان کرد و افزود: اگر کیفیت فنی، قابلیت کاربری و نیز بخشی از خدمات از سوی دستگاه‌ها و مراکز حاکمیتی ثبت شود بطور یقین مردم تمایل بیشتری به استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی خواهند داشت. وی تصریح کرد: اگر این خدمات در قالب پیام رسان ارایه شود بطور یقین مانند سایر ابزارها و اپلیکیشن مشتریان بیشتری را جذب خواهند کرد. مثل ابزارهایی مانند خدمات اپ استور که مردم امروزه نصب می‌کنند. الان پلتفرم فعالی داریم که ۴۰ میلیون کاربر ایرانی دارد که با نمونه خارجی برابری می‌کند. فتاحی تأکید کرد: البته که چنین پلتفرم‌هایی باید با انجام کارهای ضد انحصاری، حفاظت از حریم خصوصی، نظارت روی اپلیکیشن‌ها دقت به خرج بدهند تا پیشرفت بیشتری صورت بگیرد.

«اینستاگرام» و «واتس‌آپ» تغییر نام می‌دهند

انگجت| فیس‌بوک قصد دارد نام سرویس‌های اینستاگرام و واتس‌آپ را تغییر دهد. طبق این تصمیم سرویس‌های مذکور از این پس«اینستاگرام از فیس‌بوک» و «واتس‌آپ از فیس‌بوک» نامیده خواهند شد. گزارشی جدید نشان می‌دهد فیس‌بوک تصمیم دارد نام اینستاگرام و واتس‌آپ را تغییر دهد. طبق این گزارش فیس‌بوک به کارمندان خود اعلام کرده نام خود را به این دو سرویس می‌افزاید. به این ترتیب پلتفرم‌های مذکور پس از این «اینستاگرام از فیس‌بوک» و «واتس‌آپ از فیس‌بوک» نامیده خواهند شد. سخنگوی فیس‌بوک نیز این تغییرات را تایید و اعلام کرد: ما می‌خواهیم درباره محصولات و سرویس‌های فیس‌بوک شفاف‌تر عمل کنیم. اما به نظر می‌رسد با توجه به رسوایی‌های پی در پی مربوط به افشای اطلاعات کاربران فیس‌بوک، پشتیبانی از این سرویس‌ها بطور علنی برای شرکت بار منفی نیز دربر خواهد داشت.البته تصمیم به تغییر نام این سرویس‌ها نیز یک‌باره نیست.  بنیان‌گذاران اینستاگرام در پاییز ۲۰۱۸ میلادی این شرکت را ترک کردند. پیش از آن نیز برایان اکتون و جان کوم (موسسان واتس‌آپ) نیز شرکت خود را ترک کردند.

عبور سیارکی عظیم از کنار زمین

دیلی میل| طبق اعلام ناسا در ماه جاری میلادی سیارکی با قطر۱۸۷۰ فوت از کنار زمین می‌گذرد. این سیارک از فاصله ۴.۶ میلیون کیلومتری زمین گذر می‌کند. مرکزCNEOS  ناسا اعلام کرده یک سنگ آسمانی عظیم به نام ۲۰۰۶QQ۲۳ روز ۱۰ آگوست از کنار زمین می‌گذرد. هرچند ناسا این سیارک را «شی آسمانی نزدیک زمین» دسته‌بندی کرده اما هنگام گذر از کنار سیاره خاکی، کمترین فاصله آن تا زمین حدود ۴.۶ میلیون مایل خواهد بود. طبق اطلاعات ناسا این سیارک با قطر ۱۸۷۰ فوت از ساختمان «امپایراستیت» در نیویورک نیز بزرگ‌تر است. در صورت برخورد سیارک با خشکی، ممکن است یک شهر بطور کامل ویران شود. از سوی دیگر اگر این سیارک داخل اقیانوس فرود‌ آید به ایجاد سونامی منجر می‌شود. در هرحال در هر دو سناریو برخورد سیارک با زمین تغییرات آب وهوایی را در پی خواهد داشت.

فناوری که عرق بدن را به عطر لیمو تبدیل می‌کند

دیلی میل| دانشمندان با فناوری پارچه‌هایی ابداع کرده‌اند که در تماس با عرق بدن انسان، به جای بوی نامطبوع، عطر لیمو منتشر می‌کند. محققان پارچه‌ای ابداع کرده‌اند که بوی لیمو منتشر می‌کند و به این ترتیب با بوهای نامطبوع مقابله می‌کند.  در آب و هوای گرم تابستان، شرایط پر استرس و هنگام ورزش در باشگاه بدن افراد عرق می‌کند و در نتیجه بوی نامطبوعی از آن منتشر می‌شود. اما اکنون لباسی ابداع شده که به وسیله آن عطری مطبوع هرگونه بوی نامطبوع را از بین می‌برد. برای نخستین‌بار دانشمندان پارچه کتان را طوری ارتقا داده‌اند تا به محض تماس با عرق بدن فرد عطر لیمو را منتشر کند. در حقیقت مهندسان زیستی دانشگاه مینهو در پرتغال پارچه کتانی ابداع کرده‌اند که در واکنش به عرق بدن عطر لیمو منتشر می‌کند. در این راستا دانشمندان دو تحقیق انجام دادند. تحقیق اول روی یک پروتئین پیونددهنده عطر انجام شد که در بینی خوک وجود دارد و مولکول‌های عطر لیمو و بوهای دیگر را پیوند می‌دهد. در مرحله بعد محققان یک ماژول پیوند‌دهنده کربوهیدرات را به پارچه چسباندند. در آزمایش دوم محققان عطرهای مختلف را در لیپوزوم هایی (دانه‌های بسیار ریز چربی) قرار دادند که به پارچه می‌چسبد. محققان پارچه کتان ارتقا یافته را در مقابل محلول‌های اسیدی عرق قرار دادند و  pHپایین عرق بدن شبیه‌سازی شده سبب شد پروتئین‌های مرتبط با عطر و لیپوزوم‌ها، عطر لیمو را منتشر کنند. می‌توان چنین استراتژی‌هایی را برای لباس‌هایی با کاربردهای مختلف استفاده کرد.

 

ارسال نظر