رویداد

۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۰۹۴

ماهواره خورشیدی با موفقیت ارتفاع خود را افزایش داد

اسپیس |  ماهواره کوچکی مجهز به بادبان خورشیدی که هفته قبل به مدار زمین ارسال شد، اکنون بطور موفقیت‌آمیز و فقط با کمک نور خورشید ارتفاع خود در مدار زمین را افزایش داده است. شرکت Planetary Society اعلام کرد پروژه«لایت سیل ۲»

(Light Sail۲) با موفقیت انجام شده است. لایت سیل۲ در حقیقت یک ماهواره کوچک به اندازه یک قرص نان است که با کمک نور خورشید در مدار زمین حرکت می‌کند. بیل نای مدیر ارشد اجرایی این شرکت گفت: پروژه ما موفق بوده است. تصمیم داریم بدون استفاده از سوخت موشک و فقط با کمک انرژی خورشید ارتفاع ماهواره در مدار زمین را افزایش دهیم. ایده پرواز یک ابزار فضایی بدون نیاز به سوخت و فقط با کمک فوتون‌های نور واقعاجالب است.  هفته گذشته لایت سیل۲ با موفقیت به مدار زمین ارسال شد. مدیران این ماموریت از راه دور موقعیت فضایی ماهواره را تعیین کردند. اکنون این ماهواره در حال افزایش ارتفاع مدار خود دور زمین است. طی 4روز گذشته این ماهواره نقطه اوج مدار خود دور زمین را ۲ کیلومتر افزایش داده است.  تیم این ماموریت تایید کرده‌اند افزایش نقطه اوج مدار ماهواره با استفاده موفقیت آمیز از بادبان خورشیدی آن انجام شده است.

کارمندان دیگر دستیارهای صوتی را بررسی نمی‌کنند

ایونینگ استاندارد | اپل، گوگل و آمازون اعلام کرده‌اند از کارمندان انسانی برای بررسی و رصد محاورات ثبت شده در بلندگوهای صوتی شان استفاده نمی‌کنند. بلندگوهای هوشمند و استفاده از دستیارهای صوتی در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند اما همیشه شک و تردیدهایی درباره امنیت آنها وجود داشت. این در حالی است که چندی قبل مشخص شد شرکت‌هایی از جمله آمازون و گوگل پیمانکارانی را استخدام کرده‌اند تا محاورت افراد با الکسا یا دستیار صوتی هوشمند گوگل را گوش کنند . هدف از این کار بهبود نرم افزار هابود.  اکنون به نظر می‌رسد این روند در حال تغییر است. گوگل توافق کرده شنود و ثبت محاورات کاربران بلندگوهای هوشمند خود در اتحادیه اروپا را به مدت ۳ ماه متوقف کند. این در حالی است که سرپرست کمیسیون حفاظت از اطلاعات کاربران در هامبورگ آلمان مشغول تحققاتی در این باره است. او در یک بیانیه اعلام کرد: استفاده از دستیارهای سخنگوی اتوماتیک گوگل، اپل و آمازون خطرات زیادی را برای افراد دربر دارد. از سوی دیگر به نوشته واشنگتن پست اپل و آمازون نیز روز گذشته اعلام کردند استفاده از کارمندان انسانی برای بررسی گفت‌وگوهای ثبت‌شده در دستیارهای صوتی‌شان را متوقف کرده‌اند.

ممنوعیت جدید کمیسیون ارتباطات فدرال

انگجت |کمیسیون ارتباطات فدرال پیام‌های متنی جعلی و روبوکال‌های بین‌المللی را ممنوع کرد تا به کلاهبرداری‌ها پایان دهد. کمیسیون ارتباطات فدرال یک آژانس مستقل دولت ایالات متحده است که در سال 1934 توسط کنگره ایالات متحده امریکا تأسیس شده‌ است. این کمیسیون وظیفه دارد، پهنای باند، رقابت، فرکانس رادیویی، رسانه‌ها، امنیت اجتماعی و امنیت داخلی را تأمین کند و با هرآنچه در تلاش است تا در تأمین آنها خللی ایجاد کند، مبارزه کند.  این هفته FCC به تصویب قوانینی مبنی بر ممنوعیت جعل پیام‌های متنی و روبوکال‌های بین‌المللی رای داد. ربوکال یک تماس تلفنی است که از یک Autodialer رایانه‌ای برای ارسال پیام از پیش ضبط شده از یک روبات استفاده می‌کند. Robocall‌ها معمولاً با مبارزات تلفنی سیاسی و تله مارکتینگ در ارتباط هستند، اما می‌توانند برای خدمات عمومی یا اعلامیه‌های اضطراری نیز مورد استفاده قرار گیرند. برخی از روبات‌ها از پیام‌های صوتی شخصی برای شبیه‌سازی یک تماس تلفنی واقعی استفاده می‌کنند.  در حال حاضر کمیسیون ارتباطات فدرال علیه سازمان‌هایی که مسوولیت بیش از یک میلیارد روبوکال را برعهده دارند تشکیل پرونده داده است.

ترسیم نقشه سه بعدی از کهکشان راه شیری

اسپیس |  ستاره شناسان با کمک ستارگانی تپنده به نام متغیرهای قیفاووسی، نقشه‌ای سه بعدی از کهکشان راه شیری ترسیم کردند. محققان دانشگاه ورشو با محاسبه مسافت خورشید تا هزاران ستاره تپنده در سراسر کهکشان راه شیری بزرگ‌ترین نقشه سه‌بعدی از آن را رسم کرده‌اند.  این نقشه سه بعدی نشان می‌دهد برخلاف تصور کارشناسان راه شیری پیچ و تاب‌هایی دارد.  کهکشان راه شیری در حقیقت متشکل از یک منطقه مرکزی نواری شکل است که دور آن دیسک‌های مسطح با عرض ۱۲۰ هزار سال نوری از گاز، گرد و غبار و ستارگان وجود دارد. منظومه شمسی نیز در فاصله ۲۷ هزار سال نوری از مرکز این کهکشان و در یکی از چهار بازوی مارپیچ این صفحه وجود دارد. در این تحقیق محققان بطور مستقیم فاصله میان خورشید و ستارگانی درخشان و تپنده به نام متغیرهای قیفاووسی را اندازه‌گیری کردند. متغیرهای قیفاووسی ستاره‌های عظیم و جوانی هستند که صدها هزار برابر درخشان‌تر از خورشید هستند. این سیارات تپنده بطور مداوم کم‌نور و پرنور می‌شوند. دانشمندان با بررسی کم‌نور و پرنور شدن این ستارگان می‌توانند مسافت آن از زمین را اندازه‌گیری کنند.

ارسال ۲۲ گیگابایت اطلاعات به زمین با کاوشگر خورشیدی

دیلی میل | دانشمندان اعلام کرده‌اند کاوشگر خورشیدی پارکر ۲۲ گیگابایت اطلاعات از ۲ برخورد نزدیک خود با این ستاره به زمین ارسال کرده است. ناسا اعلام کرده کاوشگر خورشیدی پارکر که سال گذشته برای مدار زدن دور خورشید به آسمان رفت اطلاعاتی جمع‌آوری کرده که ۵۰ درصد بیش از تخمین کارشناسان بوده است. این کاوشگر از دو برخورد خود با خورشید ۲۲ گیگابایت اطلاعات به زمین منتقل کرده است. نیکالائوس پینکین مدیرعملیات کاوشگر خورشیدی پارکر در بیانیه‌ای اعلام کرد: تمام اطلاعات مربوط به نخستین و دومین برخورد کاوشگر به زمین منتقل شده است. در این اطلاعات وسیع چشم‌اندازی غیر منتظره از خورشید وجود دارد از جمله اطلاعاتی درباره ذرات، امواج و مشاهدات کرونا خورشید و محیط این ستاره. کاوشگر پارکر به اندازه یک خودرو است که تاکنون به حد بی‌سابقه‌ای به خورشید نزدیک شده است. این کاوشگر در برابر اشعه‌های کهکشانی قرار دارد که ۵۰۰ بار قدرتمندتر از اشعه‌های روی زمین است. علاوه بر آن کاوشگر در دمای ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد مشغول فعالیت است. این کاوشگر در دسامبر ۲۰۲۴ میلادی به کمترین فاصله تا خورشید می‌رسد. بطور یکه فاصله آن تا سطح ستاره به ۶.۳ میلیون کیلومتر می‌رسد.

 

ارسال نظر