اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۰۰۲

تمدید مجوز فعالیت اپراتورهای ماهواره‌ای

رگولاتوری| مجوز فعالیت اپراتورهای خدمات‌دهنده انتقال داده‌ها از طریق ارتباطات ماهواره‌ای (SAP) با موافقت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تمدید شد. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با تمدید مدت اعتبار مجوز شرکت‌های دارای پروانه ارایه خدمات عمومی انتقال داده‌ها از طریق ارتباطات ماهواره‌ای (SAP) موافقت کرد. این کمیسیون در جلسه شماره ۲۹۰ خود، مدت اعتبار پروانه‌های SAP را به شرط تامین نیازمندی‌های پیوست امنیتی توسط دارندگان پروانه، تا پایان سال ۹۸ تمدید کرد. سال ۹۶ نیز کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۷۱ خود، مدت زمان اعتبار این پروانه‌ها را به صورت مشروط، در صورت تسویه حساب بدهی و بر اساس بررسی نحوه فعالیت دارندگان پروانه، تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت سال ۹۷ تمدید کرده بود. آن زمان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف شده بود حداکثر تا آخر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ اصول حاکم بر صدور پروانه­‌های جدید SAP و ملزومات و شرایط لازم برای فعالیت متقاضیان ارایه خدمات عمومی انتقال داده­‌ها از طریق ارتباطات ماهواره‌ای را به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارایه و بعد از تصویب آن، موافقتنامه پروانه ­ها را برای اعطا آماده کند که هنوز این مقررات تصویب نشده است. دارندگان پروانه SAP، مجاز به ارایه خدمات اینترنت از طریق ارتباطات ماهواره‌ای به کاربران و بهره‌برداران نهایی (حقیقی یا حقوقی) هستند. این شرکت‌ها با استفاده از ماهواره‌های مخابراتی، دسترسی به سرویس‌های ماهواره‌ای را از طریق ایستگاه‌های زمینی ماهواره‌ای کوچک موسوم به VSAT فراهم می‌کنند.

پیام‌رسان اندروید جایگزین SMS می‌شود

گوگل| به نظر می‌رسد که اپلیکیشن پیام‌رسان اختصاصی گوگل از این پس روی گوشی‌های سامسونگ به صورت پیش‌فرض نصب خواهد شد و در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.  به تازگی یکی از کارشناسان فعال در حوزه فناوری در شبکه اجتماعی Reddit خبر جدیدی را فاش کرده که سر و صدای زیادی را در فضای مجازی به راه انداخته است. وی که سابقه افشای اطلاعات مربوط به گوشی‌های سامسونگ و برخی دیگر از برنامه‌های مربوط به گوشی‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید را دارد، در این خبر عنوان کرده است که با همکاری سامسونگ و گوگل، از این پس روی گوشی‌های این برند کرهای اپلیکیشن پیام‌رسان اختصاصی گوگل یعنی اندروید مسیجز (android messeges) به صورت پیش‌فرض نصب شده و در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. همانطور که در گوشی‌های آیفون، برنامه پیام‌رسان اختصاصی اپل به منظور ارتباط بهتر و راحت‌تر کاربران وجود دارد، حالا به نظر می‌رسد که سازندگان گوشی‌های اندرویدی نیز قصد دارند به منظور تسهیل استفاده کاربران از پیام رسان‌ها، این قابلیت را در اختیار آنها قرار دهند. در واقعیت این برنامه که از سیستم RCS استفاده می‌کند، جایگزین مناسبی برای سیستم‌های مخابراتی پیام رسان SMS است که به کاربران امکانات مختلفی همچون ایجاد گروه، مشاهده گزارش تحویل پیام و همچنین دریافت اعلان برای رسیدن پاسخ مخاطب را می‌دهد. البته موانع متعددی نیز برای برقراری و راه‌اندازی این امکان وجود دارد و ان قوانین و مقررات متفاوتی است که کشورهای مختلف همچون فرانسه و انگلستان برای استفاده از سیستم (Rich Communication Services (RCS وضع کرده‌اند.

 ربات کوچکی که زیر پا له نمی‌شود

نیوساینتیست| پژوهشگران امریکایی، رباتی به اندازه یک سوسک ابداع کرده‌اند که زیر فشار پای انسان از بین نمی‌رود و به کار خود ادامه می‌دهد. پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، یک ربات جدید ابداع کرده‌اند که می‌تواند تقریبا با سرعت یک سوسک روی زمین حرکت کند. ربات‌های کوچک و بادوامی مانند این ربات می‌توانند در ماموریت‌های جست‌وجو و نجات، کارآیی بسیاری داشته باشند. لویوی لین، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و از نویسندگان این پژوهش، گفت: این ربات، مانند یک سوسک روی زمین حرکت می‌کند. بیشتر ربات‌هایی که در این اندازه ساخته می‌شوند، معمولا بسیار شکننده هستند و اگر ناگهان روی آنها پا بگذارید، آسیب می‌بینند؛ اما این ربات جدید آنقدر محکم است که اگر کسی روی آن پا بگذارد، می‌تواند عملکرد خود را کم و بیش ادامه دهد. نخستین نمونه ارایه شده از این ربات، حدود سه سانتی‌متر است و ۰.۰۷ گرم وزن دارد. مواد به کار رفته در ساخت این ربات، بسیار منحصر به فرد هستند و در مواجهه با الکتریسیته، قابلیت انبساط و انقباض دارند. هنگامی که الکتریسیته در این ربات به کار رود، بدن آن منبسط ومنقبض می‌شود و به سرعت حرکت می‌کند. طی این حرکت، پای جلوی ربات به سطح زمین ضربه می‌زند و به آن در جلو رفتن کمک می‌کند. ربات در این حالت می‌تواند با سرعتی حدود ۸.۷ سانتی‌متر در ثانیه حرکت کند. این ربات کوچک می‌تواند باری معادل ۶ برابر وزن خود را حمل کند و آن را با موفقیت به مقصد برساند. لین و همکارانش در آزمایش‌های خود، دوام این ربات کوچک را بررسی کردند و دریافتند که ربات می‌تواند به سادگی پس از لگد شدن توسط انسان، سالم بماند. یکی از اعضای گروه پژوهشی در این آزمایش، پای خود را به‌شدت روی ربات گذاشت.

 

ارسال نظر