اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۵۰۶

خطوط هوایی ایران مجهز به اینترنت وای‌فای می‌شود

مهر| رییس سازمان فضایی ایران از همکاری با سازمان هواپیمایی کشوری برای برقراری اینترنت در خطوط هوایی خبر داد و گفت: در این طرح اتصال اینترنت وای‌فای در هواپیما با سیستم دریافت ماهواره ممکن می‌شود. مرتضی براری اظهار داشت: سازمان فضایی ایران با سازمان هواپیمایی کشوری چندین جلسه برگزار کرده است تا موضوع نیاز کاربران به اینترنت در خطوط هوایی ایران برطرف شود. وی با اشاره به توافق انجام شده گفت: قرار شده است که سازمان هواپیمایی کشوری برای نمونه یک هواپیما در اختیار ما بگذارد تا ما بتوانیم تست‌های اولیه این طرح را روی این هواپیما انجام دهیم. رییس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه برقراری ارتباط در خطوط هوایی متفاوت از سرویسی است که اپراتورهای موبایل از طریق سیم کارت روی برخی خطوط هوایی عرضه کرده‌اند، افزود: پوشش آنتن‌های BTS موبایل به حدی نیست که بتواند اینترنت را روی سیم‌کارت در آسمان ارایه کند. اما از طریق ماهواره می‌توان این ارتباط را برقرار کرد. معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ما قصدمان این است که این اتصال از طریق ماهواره مخابراتی فراهم شود، تاکید کرد: در این طرح سیستم دریافت ماهواره‌ای می‌تواند اینترنت را از طریق ماهواره در داخل هواپیما به صورت وای فای ارایه کند. براری با بیان اینکه این سیستم روی هواپیما نصب شده و امواج را دریافت می‌کند.

آمازون ربات خانگی می‌سازد

دیلی‌میل| به نظر می‌رسد آمازون مشغول ساخت رباتی است که می‌توان آن را به وسیله دستورات صوتی کنترل کرد. این ربات چرخ‌دار به وسیله طیفی از دوربین‌ها در خانه مسیریابی می‌کند. منابعی آگاه در آمازون به بلومبرگ خبر داده‌اند این شرکت به مهندسان خود دستور داده تا پروژه‌های خود را کنار بگذارند و این ربات خانگی را توسعه دهند. این ربات «وستا» نام دارد و به وسیله دستیار صوتی هوشمند آمازون (آلکسا) کنترل می‌شود. به نوشته بلومبرگ ارتفاع ربات وستا تا کمر انسان می‌رسد. هنوز مشخص نیست هدف اصلی ساخت این گجت چیست اما برخی منابع آگاه ادعا می‌کنند وستا احتمالاً یک دستیار صوتی هوشمند متحرک باشد که همراه کاربر به گوشه‌هایی از خانه می‌رود که در آنجا دستگاه‌های اکو (بلندگوی هوشمند آمازون) وجود ندارند.ربات مذکور برای حرکت در خانه مانند خودروهای خودران به طیفی از دوربین‌ها متکی خواهد بود که با استفاده از بینایی رایانشی در محیط مسیریابی می‌کنند. طبق گزارش‌های مختلف یکی از کارمندان آمازون در آزمایشات توانسته با استفاده از دستورات صوتی ربات را به نزد خود فراخواند.با وجود این هنوز مشخص نیست ربات وستا بطور انبوه تولید می‌شود یا خیر. نخستین‌بار بلومبرگ سال گذشته از ساخت این ربات خبر داده بود اما سخنگوی آمازون این گزارش را رد کرده بود.

هک 250میلیون ایمیل توسط یک بدافزار

انگجت| هکرها از بدافزاری به نام تریک بات برای هک کردن ۲۵۰ میلیون ایمیل استفاده کرده‌اند که بخشی از آنها متعلق به دولت‌های امریکا، انگلیس و کانادا هستند. بدافزار یادشده پدیده تازه‌ای نیست و از سال ۲۰۱۶ برای خرابکاری و نفوذ به حساب‌های کاربری افراد مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. این بدافزار بعد از نفوذ به هر حساب کاربری ایمیل خود را برای آدرس‌های موجود در آن حساب کاربری نیز ارسال کرده و مشکلات مختلفی را به وجود می‌آورد.

بدافزار یادشده همچنین انبوهی از هرزنامه را از طریق حساب‌های تحت کنترل خود ارسال کرده و پیام‌های ارسالی را از این باکس، اوت باکس و پوشه نامه‌های باطله یا تراش پاک می‌کند. از مجموع ۲۵۰ میلیون ایمیل هک شده، ۲۵ میلیون مورد جیمیل، ۱۰ میلیون مورد مربوط به سایت یاهو و ۱۱ میلیون مورد مربوط به هات میل هستند. از جمله دیگر پلتفرم‌های مورد سواستفاده می‌توان به AOL، MSD، Yahoo.co.uk  و غیره اشاره کرد. احتمال می‌رود تعداد حساب‌های کاربری هک شده بیش از این رقم باشد.

احیای بینایی ۶  نابینا با کمک ایمپلنت مغزی

دیلی‌میل| طبق پژوهشی جدید محققان با استفاده از ایمپلنتی که در مغز فرد کار گذاشته می‌شود، توانستند بینایی ۶ فرد نابینا را تا حدودی احیا کنند. طی پژوهشی محققان کالج پزشکی بایلور و دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس، برای این منظور یک دوربین ویدئویی را به یک عینک متصل کردند. این دوربین تصاویری را به الکترودهایی ارسال کرد که در کورتکس بینایی مغز فرد ایمپلنت شده بودند. آلکس شروت یکی از استادان دانشگاه کالج لندن در این باره می‌گوید: این دستاوردی مهم است. پیش از این تلاش‌ها برای خلق یک چشم بیونیک روی ایمپلنت در چشم متمرکز بود. این روند نیازمند کار و تحقیق در چشم بود. شروت در این باره می‌گوید: با میانبر زدن ایمپلنت در چشم می‌توان فرصت‌های درمان بی‌شماری را برای بسیاری از افراد نابینا گشود. این روش در زمینه درمان افراد کاملاً نابینا پیشرفت بزرگی به حساب می‌آید. البته این فناوری هنوز برای درمان افرادی که بطور مادرزاد نابینا متولد می‌شوند، تأیید نشده است. در این پژوهش شرکت‌کنندگانی حضور داشتند که هر کدام به مدت چند سال نابینا بوده‌اند. محققان از آنها خواستند به نمایشگرهای سیاه رایانه نگاه کنند و یک مربع سفید را شناسایی کنند که بطور تصادفی در نقاط مختلف مانیتور ظاهر می‌شود. در بیشتر اوقات آنها توانستند این مربع را بیابند.

 

ارسال نظر