رویداد

۱۳۹۸/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۳۳۴

امکان تولید استخوان و پوست انسان در فضا

انگجت| محققان روشی نوین برای پرینت سه بعدی پوست و استخوان انسان در فضا ابداع کرده‌اند که از این روش برای درمان شکستگی و سوختگی فضانوردان در ماموریت به مریخ می‌توان استفاده کرد.

سفر به مریخ چندسال طول می‌کشد و اگر یکی از فضانوردان در این میان دچار سوختگی یا شکستگی شود، امکان بازگشت او به زمین وجود ندارد.

درهمین راستا محققان دانشگاه بیمارستان درسدن در آلمان نخستین نمونه‌های پوست و استخوان پرینت شده زیستی را برای استفاده در فضا رونمایی کرده‌اند.

هرچند درمان بیماران با استخوان یا پوست‌های پرینت شده سه بعدی روی زمین هنوز در مراحل اولیه است، اما این فناوری در فضا اهمیت خاصی دارد زیرا بدن انسان در شرایط مذکور به سرعت بهبود نمی‌یابد.

توماسو گینیدی مدیر بخشی از سازمان فضایی اروپا است که روی این پروژه نظارت می‌کند. او در این باره می‌گوید: اگر فضانوردی دچار سوختگی شود، پوست جدید را می‌توان با پرینتر زیستی تولید کرد. در غیر اینصورت باید از قسمت دیگری از بدن فرد پوست برداشته شود که این روند جراحاتی دیگر ایجاد می‌کند و فرایند بهبود آن در فضا به کندی انجام می‌شود.

دانشمندان برای پرینت سه بعدی پوست در گرانش صفر با چالش‌های خاصی روبرو بودند. آنها برای این منظور پلاسمای خون انسان را غلیظ کردند.

انگلیس اسلحه‌های لیزری می‌سازد

انگجت| انگلیس قصد دارد اسلحه‌هایی بسازد که با استفاده از فرکانس رادیویی رایانه‌های دشمن را مختل و با کمک لیزر پهپاد و موشک را در آسمان نابود می‌کنند.

وزارت دفاع این کشور اعلام کرده مشغول توسعه اسلحه‌های لیزری و فرکانس رادیویی است. این اسلحه‌ها که در مجموع DEW (اسلحه‌های انرژی مستقیم) نام دارند، با استفاده از برق کار می‌کنند و نیازی به مهمات ندارند. در حقیقت آنها به وسیله یک ژنراتور یا موتور وسیله نقلیه به کار می‌افتند.

اشعه‌های لیزر می‌توانند پهپاد و موشک را در آسمان هدف بگیرند و نابودکنند. علاوه برآن اسلحه‌های فرکانس رادیویی می‌توانند رایانه‌های دشمن را مختل کنند و از کار بیندازند و به این ترتیب از هزینه‌های عملیاتی بکاهند.تخمین زده می‌شود این نوع اسلحه‌ها تا ۱۰ سال دیگر به کار گرفته شود. چنین اسلحه‌هایی نخست در ناوهای جنگی و وسایل نقلیه ارتشی آزمایش می‌شوند. این آزمایش‌ها احتمالاً در ۲۰۲۳ انجام شوند.این در حالی است که روسیه نیز پهپادهای حامل بمب در اختیار سربازانش قرار دهد بنابراین کشورهای دیگر نیز به دنبال اسلحه‌های جدید برای مقابله خواهند بود.البته اسلحه‌های لیزری پدیده‌ای نوین نیستند. در سال ۲۰۱۷ میلادی انگلیس ۳۰ میلیون پوند برای ساخت نمونه اولیه یک اسلحه لیزری سرمایه‌گذاری کرد و امریکا نیز نخستین اسلحه لیزری خود را در ۲۰۱۴ میلادی به کار گرفت.

ترمز آیفون کشیده می‌شود

انگجت| کارشناسان و تحلیلگران برآورد کرده‌اند که روند فروش گوشی‌های آیفون در سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد تغییرات مثبت و منفی قابل توجهی نخواهد بود.

 گوشی‌های هوشمند آیفون که همواره یکی از سودآورترین و پرفروش‌ترین محصولات اپل در جهان به شمار می‌روند، حالا به نظر می‌رسد که روند رشد فروش آن تحت تأثیر عوامل و فاکتورهای متعددی با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبرو شده است به گونه‌ای که کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری پیش‌بینی کرده‌اند فروش گوشی‌های آیفون تغییرات مثبت و منفی قابل توجهی را تجربه نخواهد کرد و در وضعیت ثابتی باقی خواهد ماند.

یکی از کارشناسان فعال در موسسه تحقیقاتی Rosenblatt Securities نیز به تازگی برآورد و اعلام کرده است که اپل بطور قطع از فروش گوشی‌های هوشمند آیفون خود در سال ۲۰۱۹ میلادی مأیوس خواهد شد چراکه به نظر می‌رسد خیل عظیمی از علاقه‌مندان از همان گوشی‌های مورداستفاده خود بهره می‌برند و قابلیت منحصر بفرد جدیدی در آیفون‌های جدید وجود ندارد بنابراین دیگر نیازی به تعویض دستگاه خود با یک گوشی جدید ندارند و از طرفی دیگر نیز، کاربران زیادی از iOS به گوشی‌های اندرویدی مهاجرت و کوچ کرده‌اند و دیگر تمایل چندانی به استفاده و خریداری گوشی‌های آیفون نخواهند داشت.

گوگل، فیس‌بوک، اپل و آمازون به کنگره امریکا می‌روند

انگجت| طبق گزارشی جدید هفته آینده مدیران ارشد اجرایی گوگل، فیس‌بوک، آمازون و اپل در جلسه کمیته آنتی‌تراست کنگره امریکا حاضر می‌شوند تا به سوالاتی پاسخ دهند.کنگره امریکا مشغول تحقیقاتی درباره قانون آنتی تراست (ضد انحصار) در صنعت فناوری است و قصد دارد شرکت‌های بزرگ را برای شهادت فرابخواند.دستیاران «دیوید سیسیلین»، رییس کمیته آنتی تراست کنگره امریکا تایید کرده‌اند هفته آینده در ۱۶ جولای یک جلسه استماع برگزار می‌شود و از مدیران ارشد اجرایی شرکت‌های آمازون، اپل، گوگل و فیس‌بوک سوالاتی پرسیده می‌شود.

محور دقیق این سوالات مشخص نیست اما احتمالاً به نگرانی‌های رقابتی مربوط باشد. نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس امریکا نگران هستند که تعداد اندکی از شرکت‌ها اینترنت را کنترل می‌کنند و از قدرت خود برای از میدان به در کردن رقبا سواستفاده می‌کنند.البته این تحقیق لزوماً به انجام اقداماتی منجر نمی‌شود اما سیاستمداران با استفاده آن تعیین می‌کنند حل مشکلات با قوانین فعلی امکانپذیر است یا باید قانون جدیدی در این باره وضع شود.

کارشناسان معتقدند این شرکت‌ها با اتهام انحصار رقابت مقابله می‌کنند. اپل انحصار قدرت در اپ استور را رد کرد است. از سوی دیگر نیز گوگل با جریمه‌های نقض قانون آنتی‌تراست در اروپا دست و پنجه نرم می‌کند.

 

درمان کودکان اوتیسم با نگاه کردن به نمایشگر

نیواطلس| شناسایی اختلال اوتیسم به خصوص در کودکان کاری بسیار دشوار است و حالا محققان با اتکا به فناوری‌های پیشرفته روش جدیدی را ابداع کرده‌اند که مبتنی بر نگاه کردن به یک نمایشگر است.

نیواطلس، در حال حاضر شناسایی بیماران اوتیسم از طریق گفت‌وگو با خود آنها یا از طریق پرکردن پرسشنامه انجام می‌شود. اما هیچیک از این دو روش دقت لازم را ندارند و گاهی موجب تشخیص نادرست می‌شوند.

اما روش جدیدی که توسط پژوهشگران دانشگاه واترلوی کانادا ابداع شده دقیق‌تر و کمتر وقت گیر است. در قالب این روش مسیر زل زدن کودکان به نمایشگر در زمان مشاهده تصاویر مختلفی از چهره افراد به دقت بررسی می‌شود. این پژوهشگران می‌گویند بیماران مبتلا به اوتیسم چشم‌هایشان را در زمان مشاهده بخش‌های مختلف صورت به شیوه‌ای متفاوت از افرادی عادی حرکت می‌دهند و از همین طریق قابل شناسایی هستند.

این سیستم در بررسی آزمایشی صورت گرفته موفق به شناسایی ۱۷ بیمار مبتلا به اوتیسم و ۲۳ کودک مستعد ابتلاء به بیماری یادشده گردیده است. این کودکان در مجموع به ۴۴ عکس چهره روی یک نمایشگر ۱۷ اینچی نگاه کردند و نحوه حرکت چشم‌های آنها با استفاده از اشعه مادون قرمز ردگیری شد تا مشخص شود نحوه جابه‌جایی چشم‌های این کودکان بین هفت نقطه کلیدی هر چهره چگونه است.

 

ارسال نظر