اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۸۹

ورود انگشت‌نگاری مغزی به حوزه تشخیص جرم

ایرنا| استفاده از تکنیک انگشت‌نگاری مغزی به یکی از شیوه‌های نوین برای تعیین گناهکاری یا بی‌گناهی مظنونان تبدیل شده است که مخالفان و حامیان خود را دارد.

تکنولوژی روز به دانشمندان این امکان را داده تا با اندازه‌گیری واکنش‌های امواج مغزی مظنونان به اطلاعات، مجرم بودن یا نبودن آنها را تعیین کنند؛ تکنیکی که با عنوان «انگشت‌نگاری مغزی» (Brain Fingerprinting) شناخته می‌شود. بازپرس‌ها در این روش اطلاعاتی را در مورد یک جرم با مظنون بازگو می‌کنند که تنها مجرم واقعی از آنها اطلاع دارد، اگر امواج مغزی آنها به این اطلاعات واکنش خاصی نشان دهد، مجرم بودن آنها اثبات می‌شود. استفاده از این تکنیک در سه پرونده جنایی در امریکا، یک مجرم را به اعتراف به قتل واداشت و یک مظنون بی‌گناه را از زندان آزاد کرد. اساتید حقوق نیوزیلند می‌گویند که استفاده از انگشت‌نگاری مغزی می‌تواند انقلاب عظیمی در حوزه قضاوت ایجاد کند و محققان دانشگاه کانتربری نیز برای تعیین نحوه استفاده از این تکنیک در سیستم کیفری همکاری با نیروی پلیس آغاز کرده‌اند. اما مخالفان استفاده از این تکنولوژی به صحت و دقت نتیجه آن اعتماد کامل ندارند. از میان این مخالفان می‌توان به کلیف آبراهام استاد روانشناسی دانشگاه اوتاگا اشاره کرد که می‌گوید: «مشکل اینجاست که تست‌های انجام شده عمدتاً آزمایشگاهی بوده و در نتیجه در آنها با جرایم و صحنه جرم‌های واقعی سروکار نداریم.

دانشگاه سازنده ماه نورد ناسا مشخص شد

نیواطلس|ناسا به دانشگاه کارنگی ملون ماموریت داده تا ماه نورد مورد استفاده آن در سفر آتی به تنها قمر کره زمین را بسازد. بر همین اساس قراردادی به ارزش ۵.۶ میلیون دلار بین دو طرف منعقد شده است.

این ماه‌نورد که مون رنجر نام دارد ابعادی به اندازه یک چمدان دارد و وزن آن بر روی زمین برابر با ۱۱ کیلوگرم است. این ماه‌نورد همزمان با اعزام فضاپیمای ناسا به سوی ماه در سال ۲۰۲۱ بر روی سطح آن فرود خواهد آمد. ناسا برای تولید این ماه نورد در مجموع ۱۲ پیشنهاد دریافت کرده بود که در نهایت با طرح پیشنهادی دانشگاه کارنگی ملون موافقت کرد. مون رنجر بطور خودکار قادر به حرکت در سطح ماه خواهد بود و در ماموریت یک هفته‌ای خود به اکتشاف بر سطح این سیاره می‌پردازد. این ماه نورد حداکثر می‌تواند یک کیلومتر از سیستم کنترل‌کننده خود فاصله بگیرد. طرح ناسا برای اعزام فضانوردان امریکایی به ماه و اقامت دایم در سطح تنها قمر زمین مستلزم استفاده از تجهیزات رباتیک بسیار متنوعی است که برای استخراج منابع معدنی ماه، تهیه آب، ساخت و ساز و غیره مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این ربات‌ها باید بتوانند در شب‌های طولانی و سرد ماه کیفیت کاری خود را حفظ کنند و لذا تولید آنها کار ساده‌ای نیست.

نخستین فرود تمام‌خودکار یک هواپیمای هوشمند

انگجت| محققان آلمانی برای نخستین‌بار فرود تمام‌خودکار یک هواپیما را با استفاده از سیستمی مرکب از بینایی کامپیوتر و جی‌پی‌اس، ممکن کردند.

محققان دانشگاه فنی مونیخ در سیستم ابداعی خود از جی‌پی‌اس برای جهت‌یابی استفاده کرده و با اضافه کردن دوربین‌های نور مرئی و مادون قرمز این امکان را برای هواپیمای مذکور فراهم کرده‌اند تا حتی هنگام مه و بارندگی نیز درک دقیقی از موقعیت خود داشته باشد. بنابراین این هواپیما می‌تواند محاسبات لازم برای تعیین یک مسیر فرود مناسب را انجام داده و بطور خودکار فرود‌ آید. این پروژه در عین نوپایی نویدبخش است، فرود آزمایشی دیگری که در اواخر ماه مه (اردیبهشت) انجام شد نیز تا حد انتظار موفقیت‌آمیز بود و آن هواپیما هم از فاصله زیاد مسیر فرود خود را تعیین کرد و بطور خودکار روی محور فرود آمد.

با استفاده از نمونه اصلاح شده از این سیستم، فرودهای خودکار در هر فرودگاهی ممکن می‌شود و همچنین می‌توان از آن به عنوان نیروی کمکی و پشتیبان برای خلبان استفاده کرد.

 

ارسال نظر