رویداد

۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۸۶

آزمایش‌های جدید دی ان‌ای اسرار خانوادگی را افشا می‌کند

مدیکال اکسپرس|  دانشمندان هشدار می‌دهند با پیشرفت فناوری آزمایش‌های جدید دی ان‌ای اسرار خانوادگی گسترده‌ای را در مورد هر فرد افشا می‌کنند که این امر امنیت و حریم شخصی افراد را به خطر می‌اندازد. محققان دانشگاه وندربیلت امریکا می‌گویند باید به افرادی که آزمایش دی ان‌ای می‌دهند هشدار داده شود که این امر ممکن است به افشای اسراری ناخوشایند در مورد آنها منجر شود. از جمله این اسرار می‌توان به افشای وجود اقوام و خویشان نزدیکی اشاره کرد که فرد هرگز از وجود آنها خبر نداشته است. به عنوان مثال، یک فرد می‌تواند با چنین آزمایش‌هایی دریابد که خواهر و برادرهای دیگری نیز داشته که پدر یا مادر یا هر دو وجود آنها را مخفی کرده‌اند. آزمایش دی ان‌ای از یکسو ریشه‌های خانوادگی هر فرد را مشخص می‌کند و به وی کمک می‌کند از بیماری‌هایی که مستعد ابتلا به آنهاست، مطلع شود. اما باید تعادلی میان این فواید و چالش‌های ناشی از افشای جزییاتی تکان‌دهنده در مورد هویت و ریشه‌های خانوادگی افراد برقرار شود تا از تنش‌های اجتماعی جلوگیری به عمل‌ آید. از سوی دیگر باید توجه داشت که سرقت چنین اطلاعات ذی قیمتی توسط هکرها و نفوذ کلاهبرداران اینترنتی به سرورهای حاوی داده‌های یادشده می‌تواند برای بسیاری از مردم مشکلات جدی ایجاد کرده و به سوءاستفاده‌ها و باج خواهی‌های دامنه‌دار منجر شود. از همین رو، همکاری شرکت‌های فعال در این زمینه برای حفاظت از داده‌های خصوصی مردم ضروری است.

 

جی‌میل فهرست  خریدها  را نگه می‌دارد، حتی اگر پاک کنید

سی‌ان بی‌سی|   نتایج یک بررسی نشان می‌دهد جی‌میل فهرستی از همه خریدهای کاربران را نگهداری می‌کند و حتی اگر کاربران این اطلاعات را پاک کنند، گوگل باز هم آنها را نگهداری می‌کند. گوگل و دیگر شرکت‌های فناوری در سال‌های اخیر به علت نقض حریم شخصی کاربران و نگهداری بدون اجازه اطلاعات خصوصی آنها به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. اما این شرکت‌ها با وجود همه انتقادها رویه‌های غلط و خطرناک خود را تغییر نداده‌اند. بررسی‌های تاد هاسلتون خبرنگار شبکه سی‌ام‌بی‌سی نشان می‌دهد گوگل از جی‌میل برای ذخیره‌سازی فهرستی از اطلاعات هر چیزی که شما خریداری کرده‌اید، استفاده می‌کند و اگر آدرس جی‌میل شما بخشی از این فرایند باشد، گوگل تمامی داده‌های مربوطه را به خاطر می‌سپارد. به عنوان مثال اگر اطلاعات خرید یک نسخه از داروخانه و تاییدیه آن در حساب جی‌میل شما ذخیره شده باشد، گوگل اطلاعات آن را نگهداری می‌کند و اگر رسید خرید غذایی در حساب جی‌میل‌تان باشد، گوگل هرگز آن را دور نمی‌ریزد، حتی اگر شما اطلاعات مذکور را پاک کنید. کاربران می‌توانند با مراجعه به آدرس

 https://myaccount.google.com/purchases اطلاعات یادشده را مشاهده کنند. اگر چه گوگل می‌گوید کاربران می‌توانند اطلاعات یادشده را پاک کنند، اما تاد هاسلتون سه هفته بعد از پاک کردن این اطلاعات شاهد عدم حذف آنها از آدرس یادشده بوده است. بنابراین به نظر می‌رسد این شرکت به دنبال کسب درآمدهای تبلیغاتی و غیره از این طریق است. گوگل در این زمینه هنوز واکنشی از خود نشان نداده است.

بررسی انتشار ارز دیجیتال ملی توسط بانک‌های مرکزی اروپایی

تک‌کرانچ| بانک‌های مرکزی کشورهای سوئد و انگلستان در حال تحقیق درباره شروع انتشار ارز دیجیتال به عنوان ابزاری برای پرداخت هستند. در روز 15 ژوئن مرکز اقدام بین‌المللی برای اصلاحات پولی که در حدود 30 کشور جهان فعالیت می‌کند با دعوت از کارشناسان بین‌المللی، نمایندگان بانک‌های مرکزی، محققان و نمایندگان بانک‌ها به موضوع پیشنهادات و پروژه‌های مربوط به یک نظام پولی پایدار پرداخت و در این نشست طراحی ارزهای دیجیتال نیز مورد بحث قرار گرفت. میگوئل فرناندز اردونیز رییس سابق بانک مرکزی اسپانیا، کارل آندرس کلوزن مشاور ارشد بانک مرکزی سوئد و مارتین وندر لیندن استاد اقتصاد دانشگاه لاهه در این نشست درباره موضوعات مطرح شده، صحبت کردند.  آرتوق ستین با تشریح مطالعات بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی گفت: بانک‌های مرکزی در حال تولید پول و ارایه اعتبار هستند چرا که سیستم‌های پولی کنونی دیگر جوابگو نیستند. حجم پول در شرایط کنونی معادل حجم اعتبار آن است. ما فقط از طریق بدهکار کردن بیشتر خود در حال چاپ پول هستیم و این اصلی‌ترین مشکلی است که به ایجاد بحران‌های اقتصادی منجر می‌شود. وی ادامه داد: این سیستم پولی در حال بالا بردن بیش از حد ارزش دارایی‌هاست و دارایی‌ها که قیمت آنها بالاتر از میزان واقعی است بحران‌های مختلفی را از بحران‌های وام مسکن گرفته تا بحران‌های در بازارهای سهام ایجاد می‌کنند. ترکیه یکی از کشورهایی است که می‌تواند نظام پولی خود را تغییر داده و پول خود را با ارزش‌تر کند.

بیمارستان‌های انگلیس هنوز در معرض خطر باج‌افزار واناکرای

زددی نت|مقامات انگلیسی هشدار داده‌اند که این کشور هنوز در برابر خطر حملات سایبری ناشی از باج افزار وانا کرای آسیب پذیر است و برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های آن باید تدابیری اتخاذ شود.

گزارشی که در این زمینه توسط کالج سلطنتی لندن تهیه شده نشان می‌دهد که به علت عدم به‌روزرسانی سیستم‌های رایانه‌ای مورد استفاده در شبکه بهداشت و درمان انگلیس و ناآشنایی کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با مهارت‌های امنیت سایبری، خطرات جدی در این زمینه بیماران و پزشکان را تهدید می‌کند.

وانا کرای در صورت حمله به بیمارستان‌ها و مراکز درمان انگلیس جلوی دسترسی به اطلاعات درمانی بیماران را می‌گیرد یا حتی ممکن است تجهیزات پزشکی حیاتی مورد استفاده را از کار بیندازد و موجب مرگ بیماران شود. همچنین باج افزار یادشده برای سرقت اطلاعات بیماران قابل‌استفاده است. پیش از این و در سال 2017 حمله باج افزار وانا کرای به شبکه بهداشت و درمان انگلیس باعث لغو هزاران قرار ملاقات پزشکان و بیماران شده و بالغ بر 92 میلیون پوند خسارت به بار آورده بود.

این در حالی است که هنوز هکرها و باج‌گیران دنیای مجازی با هک سیستم های رایانه‌ای در شبکه بهداشت و درمان برخی از کشورها و دستیابی به اطلاعات بیماران از صاحبان این مراکز باج‌خواهی می‌کنند.

رشد ۴۲ درصدی فروش آیفون در هند

فون آرنا|  میزان فروش گوشی‌های آیفون در بازار هند در نخستین فصل از سال جاری میلادی با ۴۲ درصد رشد مواجه شده است.

هند به عنوان دومین بازار بزرگ فروش موبایل در جهان، همواره یکی از بازارهای مهمی به شمار می‌رود که تولیدکنندگان موبایل و غول‌های تکنولوژی به آن توجه خاصی کرده و به میزان فروش و موفقیت خود در آن اهمیت می‌دهند.

 اپل توانسته است عملکرد و میزان فروش موفقیت آمیزی را در بازار هند به خود اختصاص دهد و رشد و افزایشی ۴۲ درصدی را برای فروش گوشی‌های آیفون به ارمغان بیاورد.

تعداد کثیری از کارشناسان و تحلیلگران بازارهای محصولات فناوری همزمان با رونمایی و عرضه گوشی‌های سری جدید آیفون پیش بینی و اعلام کرده بودند که استقبال کاربران در برخی از کشورها همچون هند و چین با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبرو خواهد شد اما به نظر می‌رسد که برآورد آنها چندان درست از آب درنیامده است و در عوض، فروش آیفون در هند رشد چشمگیری را تجربه کرده است.

بازار کشورهای چین و هند با توجه به جمعیت بسیار بالای کاربران و همچنین تنوع در سلیقه و قدرت خرید آنها، همواره از اهمیت خاص و بسزایی برای شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی برخوردار است و کاهش یا افزایش میزان فروش آنها در این کشورها می‌تواند نشان‌دهنده موفقیت یا عدم موفقیت آنها باشد.

 

 

 

 

ارسال نظر