اختلال‌های شبکه GPS شناسایی شده است

۱۳۹۸/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۸۴۶
اختلال‌های شبکه GPS شناسایی شده است

ایرنا| شهریورماه سال گذشته، شبکه GPS بارها توسط عوامل بیرونی دچار اختلال شده و کاربران را به اعتراض واداشته است. این اختلال‌ها که به گفته فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات به صورت عمدی انجام می‌شود مسبوق به سابقه است و با وجود تاکید مراجع امنیتی از جمله شورای عالی امنیت ملی مبنی بر غیرقانونی بودن این اختلالات و دستور توقف آن، اختلال‌ها همچنان وجود دارد، ‌این در حالی است که معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد که منبع اختلال آن هم شناسایی و مرتباً به مراجع مربوطه گزارش شده است.و مراجع قضایی آن را پیگیری خواهند کرد.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تشریح اتفاقاتی پرداخت که زمان قطع یا مختل شدن GPS رخ می‌دهد و منجر به اعتراضاتی می‌شودو گفت: هر بار به واسطه اختلال در شبکه GPS، کسب و کارهای مبتنی بر لوکیشن، مشترکین شبکه‌های اینترنتی از جمله شبکه‌های بانکی مختل شده‌اند و مشتریان TD-LTE بطور کامل سرویس‌هایشان را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آخرین اختلال GPS از پنج‌شنبه گذشته آغاز شد و در گذشته نیز چند مرتبه‌ای اتفاق افتاده، گفت: خیلی از سرویس‌هایی که ارایه می‌شوند مبتنی بر GPS هستند. شبکه‌های TD-LTE کلاک و تایمینگ‌شان (سامانه‌های تنظیم زمان‌شان) را از GPS می‌گیرند. زمانی که GPS دچار اختلال می‌شود دقت کلاک از بین می‎‌رود. این اتفاق پس از یکی دو ساعت باعث ناپایداری شبکه می‌شود و به این شکل سرویس مشترک کاملاً از بین می‌رود.وی در ادامه گفت: مشترکان TD-LTE مثل ایرانسل و مبین نت و فرابرد، معمولاً شرکت‌های تجاری و B۲B هستند و اختلال در شبکه‌هایشان باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود، مثلاً سرویس بانکی و ارتباط بین شعب از بین می‌رود.مورد دیگر که در این میان، مساله مهمی به حساب می‌آید، تحت‌الشعاع قرار گرفتن امنیت هواپیما و ناوبری هوایی است. معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: زمانی که هواپیما ارتفاع خود را کم می‌کند تا روی باند بنشیند از سیستم‌های مختلف استفاده می‌کند که یکی از آنها سیستم‌های GPS است. هواپیما با اتکا به این سیستم، موقعیت باند را تشخیص می‌دهد. اگر این سیستم دچار اختلال شود، خطرات زیادی را برای هواپیما رقم خواهد زد.

وی افزود: سال گذشته و امسال چند مرتبه شاهد به وجود آمدن اختلال در شبکه GPS بودیم و سازمان هواپیمایی اعلام کرده که در موردی حتی به همین واسطه مجبور شده‌اند برنامه‌های پروازی را تغییر دهند.

فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه مشکل دیگری که به این واسطه به وقوع می‌پیوندد به کسب‌وکارهای مبتنی بر لوکیشن مربوط است، گفت: کسب‌وکارهایی مانند سرویس‌های حمل و نقل اینترنتی مبتنی بر لوکیشن هستند؛ وکیشن‌هایی که با اختلال در GPS دچار مشکل می‌شوند.

وی درباره اقداماتی که در این خصوص انجام داده‌اند، گفت: ما این موضوع را به مراجع مربوطه منعکس کرده‌ایم و بحث ما این است؛ چارچوب‌های اعلام‌شده رعایت شود.وی در پاسخ به این سوال که برخی از کاربران در توییتر به این اشاره کردند که اختلال در شبکه GPS علاوه بر مشکلاتی که عنوان شده است باعث می‌شود حجم اینترنت‌شان نیز به سرعت تمام شود، گفت: شکایتی در این خصوص به دست ما نرسیده است، شکایت اصلی کاربران این بود که سرویس‌شان مختل می‌شود.در زمان اختلال سرویس‌های مشتریان TD-LTE مختل می‌شود، چون همانطور که گفتم روی تایمینگ حساس هستند، اکنون اپراتورهای موبایل از کلاک خودشان استفاده می‌کنند.

وی افزود: ‌به شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات TD-LTE هم توصیه کرده‌ایم که از کلاک پشتیبان استفاده کنند. زمانی که GPS مختل می‌شود دیگر سرویسی وجود ندارد که فرد بخواهد برای آن درخواست بدهند و اینترنتش را مصرف کند. در واقع همین سرویس نداشتن است که کاربر را ناراضی می‌کند.

 

ارسال نظر