افزایش 5 درصدی حجم بسته‌های اینترنتی

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۰۰:۲۵:۵۲
کد خبر: ۱۴۶۴۶۰
افزایش 5 درصدی حجم بسته‌های اینترنتی

گروه دانش و فن   مرجان محمدی

چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از کم‌فروشی برخی شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت خبر داد و اعلام کرد با تحقیقات میدانی و نامحسوس مشخص شد که برخی شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت در شهرها و استان‌های مختلف اقدام به کم فروشی کرده‌اند، مساله‌ای که بارها کاربران آن را عنوان و خواستار رسیدگی آن بودند . پس از اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از کم‌فروشی پنج تا هشت درصدی شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ثابت خبر داد و اعلام کرد که این شرکت‌ها باید فرآیندهایشان را اصلاح و بهینه‌سازی نحوه محاسبه حجم ترافیک را انجام دهند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه پس از اعلام رگولاتوری اکثر این شرکت‌ها ضمن اعتراض به موضوع، مستندات زیادی مبنی بر عدم کم‌فروشی به سازمان ارایه کرده‌اند، گفت: رگولاتوری نیز این مستندات را بررسی و در برخی موارد اندازه‌گیری مجدد انجام داده است .

وی تاکید کرد: شرکت‌ها درباره پنج درصد کم‌فروشی به ملاحظات فنی مانند سرباره ارسال و افت خط اشاره کرده‌اند که این دلایل ارتباطی به مشترکین نداشته و به منظور جلب رضایتمندی مشترکین و حفظ حقوق آنها اپراتورها ملزم هستند این میزان کسری خود را در حجم بسته‌های فروخته شده به مشترکین جبران کنند. رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه بررسی‌های میدانی در برخی اپراتورهای ارتباطات ثابت گفت: بر همین اساس تمامی شرکت‌ها تا ۵ درصد و شرکت مخابرات ایران در استان خراسان شمالی، شرکت داده گستر عصر نوین (های وب) در استان فارس، شرکت پارس آنلاین در استان‌های فارس، همدان، کردستان و کرمانشاه، شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات در استان کهکیلویه و بویراحمد، شرکت فناوری ارتباطات شاتل در استان بوشهر، شرکت داده‌پردازی فن‌آوا در استان کهکیلویه و بویراحمد، شرکت انتقال داده‌های آسیاتک در استان همدان تا ۸ درصد کم‌فروشی داشته‌اند و باید فرایندهایشان را اصلاح و بهینه‌سازی نحوه محاسبه حجم ترافیک را انجام دهند.

بعد از گذشت بیش از یک ماه از خبر کم فروشی برخی اپراتورهای ارایه‌دهنده اینترنت، در هفته گذشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر از جبران این کم فروشی داد و رییس سازمان تنظیم مقررات با بیان اینکه صیانت از حقوق مشترکان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رگولاتوری است، اعلام کرد: در پی اطلاعیه‌های قبلی رگولاتوری درباره مغایرت بسته‌های اینترنتی فروخته شده با میزان تحویل شده به مشترکان، اپراتورهای ارایه‌کننده خدمات اینترنت ثابت از امروز حداقل پنج درصد به حجم مصرف منصفانه بسته‌های اینترنتی مشترکان اضافه می‌کنند. این افزایش بدون دریافت هزینه اضافی و به منظور جبران حقوق مشترکین در دستور کار اپراتورها قرار گرفته است.

وی درباره مغایرت حجم بسته‌های اینترنتی اظهار کرد: پس از اعلام قبلی رگولاتوری در این خصوص و با بررسی‌های به‌عمل‌آمده، وجود این مغایرت بطور میانگین حداقل پنج درصد تأیید شد و با وجود توضیح ارایه شده از سوی اپراتورها مبنی بر عوامل موثر بر این موضوع، مستندات ارایه‌شده به دلیل عدم ارتباط با مصرف‌کننده مورد قبول واقع نشد.

فلاح جوشقانی تصریح کرد: برخی اختلالات و اشکالات شبکه و سرباره‌های ناشی از پروتکل‌های اینترنتی باعث عدم تحویل کامل سرویس‌های خریداری‌شده به مشترکین شده و این موضوع به‌صورت عمدی و برنامه‌ریزی‌شده انجام نشده است. رگولاتوری به موضوع رسیدگی کرده و اپراتورهای ارایه‌کننده خدمات اینترنت ثابت ملزم شدند علاوه بر رفع این اشکالات، به منظور حمایت از حقوق مشترکان و جلب رضایت آنان، از امروز حجم مصرف منصفانه در خدمات اینترنتی خود را بدون دریافت هزینه، حداقل ۵ درصد افزایش دهند. رگولاتوری همچنین تاکید کرده که بر اجرای الزامات بطور دقیق نظارت می‌کند و اپراتورها نیز به منظور جلب رضایت مشترکین و حفظ حقوق آنها اقدامات لازم را انجام می‌دهند. مشترکین نیز در صورت مشاهده مغایرت می‌توانند در تماس با سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ یا مراجعه به سایت

 https: //۱۹۵.cra.ir شکایت خود را در این زمینه ثبت کنند. بر اساس این گزارش روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پستی در توییتر با هشتگ خبر خوب نوشت “ بازهم پیگیری حقوق مشترکین شبکه‌های ارتباطی به سرانجام رسید . با ابلاغیه جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات ارتباطی و برای مقابله با کم‌فروشی 5 درصد به حجم بسته‌ها افزوده شد . این ابلاغ از این هفته اجرایی می‌شود. “‌

در همین خصوص، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده است که در پی اطلاعیه‌های قبلی رگولاتوری درباره مغایرت بسته‌های اینترنتی فروخته شده با میزان تحویل شده به مشترکان، اپراتورهای ارایه‌کننده خدمات اینترنت ثابت از روز چهارشنبه حداقل ۵ درصد به حجم مصرف منصفانه بسته‌های اینترنتی مشترکان اضافه می‌کنند.

حسین فلاح جوشقانی درباره مغایرت حجم بسته‌های اینترنتی هم اظهار کرد: پس از اعلام قبلی رگولاتوری در این باره و با بررسی‌ها، وجود این مغایرت بطور میانگین حداقل ۵ درصد تأیید شد و با وجود توضیح ارایه شده از سوی اپراتورها مبنی بر عوامل موثر بر این موضوع، مستندات ارایه شده به دلیل عدم ارتباط با مصرف‌کننده مورد قبول واقع نشد.

گفتنی است این پست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر با واکنش‌های زیادی همراه شد و بیشتر کاربران با درج کامنت‌هایی خواستار افزایش 50 درصدی حجم بسته‌های اینترنت شده‌اند و برخی نیز عنوان کرده‌اند اپراتورها این 5 درصد را به گونه دیگر با کاربران محاسبه می‌کنند.

 

ارسال نظر