اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۹۵۱

چین از روی دریا ماهواره به فضا فرستاد

انگجت| چین یک موشک حامل ۵ ماهواره تجاری و ۲ ماهواره تحقیقاتی را از روی دریا به آسمان پرتاب کرد. موشک Long March۱۱ متعلق به سازمان فضایی چین از روی پد پرتاب در یک کشتی واقع در دریای زرد به آسمان پرتاب شد. این موشک حامل ۵ ماهواره تجاری از جمله دو ماهواره متعلق به شرکتی است که قصد دارد شبکه‌ای از اینترنت‌های جهانی را بسازد. علاوه بر آنها دو ماهواره تحقیقاتی نیز همراه موشک مذکور به آسمان ارسال شد.هرچند روسیه و امریکا برای پرتاب موشک از روی دریا با کشورهای دیگر همکاری کردند، اما چین تنها کشوری است که موشک را از یک پد پرتاب دریایی متعلق به خود به آسمان ارسال کرده است.البته به نوشته تک کرانچ این پرتاب از روی یک کشتی باری خصوصی انجام شده است. به غیر از چین فقط روسیه و امریکا قبلاً چنین پرتابی را انجام داده‌اند.

وعده راه‌اندازی سرویس حمل و نقل مسافران با هلی‌کوپتر

انگجت| شرکت تاکسی اینترنتی «اوبر» (Uber) برای نخستین‌بار می‌خواهد سرویس حمل و نقل مسافران با هلی‌کوپتر را در شهر نیویورک امریکا راه‌اندازی کند.

اگر چه که تاکسی‌های پرنده خودران شرکت «اوبر» هنوز آماده پرواز نیستند، اما طبق گزارش نیویورک تایمز، این شرکت قصد دارد در تاریخ ۹ ژوئیه (۱۸ تیر ۹۸) خط حمل و نقل هوایی خود با هلی‌کوپتر را افتتاح کند.این هلی‌کوپتر که «اوبر کوپتر» نامیده می‌شود اولین‌بار در شهر نیویورک آغاز به کار خواهد کرد و برای اعضای ویژه اوبر که دارای وضعیت پلاتینیوم و الماس هستند در دسترس است.

به گفته «نیخیل گوئل» که یکی از مدیران اوبر است هزینه سفر با «اوبر کوپتر» بر اساس تقاضا تغییر می‌کند، اما به‌طور میانگین بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ دلار هزینه خواهد داشت.با این حال بر خلاف خدمات خودرویی اوبر، این سرویس دارای مسیر از پیش تعیین شده بین منهتن و فرودگاه کندی با زمان پرواز حدود هشت دقیقه است. اوبر جزییات دیگری اعلام نکرده است، اما مقاله نیویورک تایمز می‌گوید «اوبر کوپتر» تا پنج مسافر ظرفیت دارد و دو خلبان نیز مسافران را همراهی خواهند کرد.یک بیانیه از «اریک الیسون» یکی دیگر از مدیران اوبر اضافه کرد: «اوبر کوپتر» اولین نمایش حمل و نقل هوایی توسط اوبر و پیشرفت این شرکت است. ما «اوبر کوپتر» را برای پیشرفت بینش و تجربیات واقعی در این حوزه راه‌اندازی کردیم تا شالوده اوبر را تقویت کنیم. این اولین گزینه چند منظوره اوبر است که شامل یک پرواز هشت دقیقه‌ای با هلی‌کوپتر است.

قایقی خودران که به سازه‌های شناور تبدیل می‌شود

انگجت| محققان دانشگاه «ام‌آی‌تی» و مرکز تحقیقات «ای‌ام‌اس» نسخه جدید قایقی را توسعه داده‌اند که می‌تواند با سوار شدن ربات‌ها روی آن، ساختاری متفاوت را تشکیل دهد.این ساختار می‌تواند یک پل، وسیله جمع‌آوری‌کننده زباله یا یک استیج برای کنسرت باشد.علاوه بر این، این قایق‌های خودران می‌توانند با استفاده از دید رایانه‌ای، دوربین، حسگرها، جی‌پی‌اس، میکرو کنترلرها و سایر سخت‌افزارها در سراسر کانال‌های آبی حرکت کنند.تیم تحقیقاتی پروژه، این قایق‌ها را در سال ۲۰۱۶ میلادی در کانال‌های آمستردام آزمایش کرد.حال محققان نسخه جدید آن را ساخته‌اند که می‌تواند خودش ایستگاه‌های اتصال در اسکله را شناسایی کند.این تکنیک توسط محققان دانشگاه «ام‌آی‌تی» در یک استخر آزمایش شد که ربات توانست در عرض ۱۰ ثانیه به ایستگاه مدنظر متصل شود. یک صفحه «LCD» هم در قایق وجود دارد که ربات را راهنمایی می‌کند.

برنامه‌ریزی برای تولید ابررایانه مریخ نورد و ماه نورد

ورج| یک ابررایانه بعد از یک سال و نیم اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشته و قرار است با بررسی شرایط آن، برنامه‌ریزی برای تولید ابررایانه‌ای مریخ نورد آغاز شود.

شرکت اچ پی قصد دارد با بررسی دقیق وضعیت این ابررایانه دریابد که سیستم‌های مختلف آن در خارج از جو کره زمین و پس از حضور طولانی مدت در فضا چه شرایطی پیدا کرده‌اند و بر اساس این اطلاعات تلاش برای تولید ابررایانه جدیدی را آغاز کند که بتوان از آن برای پیشبرد ماموریت‌های طولانی مدت فضایی استفاده کرد.ناسا و برخی شرکت‌های فضایی خصوصی در حال برنامه‌ریزی برای اعزام فضانورد به کره ماه و سیاره مریخ ظرف یک دهه آینده هستند و یکی از شروط موفقیت چنین ماموریتی تولید ابررایانه‌هایی است که قادر به انجام وظایف محوله در عمق فضا و در طول سفرهای درازمدت به ماه و مریخ باشند.اچ پی عنوان اسپیس بورن را برای این ماموریت انتخاب کرده و قصد دارد با تکمیل آن دریابد که آیا یک ابررایانه تجاری معمولی که بر روی زمین ساخته شده می‌تواند وظایف برنامه‌ریزی شده را در فضا نیز انجام دهد. با توجه به قیمت بالا و حساسیت و شکننده بودن قطعات ابررایانه‌ها پاسخ دقیق به این سوال می‌تواند سرنوشت یک ماموریت فضایی را مشخص کند.با توجه به تغییرات شدید آب و هوایی در فضا، امکان قطع و وصل برق و همین طور تشعشعات شدید ممکن است ابررایانه‌ها نتوانند وظایف معمول خود را در فضا نیز انجام دهند و از همین رو شرکت اچ پی نرم افزاری ویژه را برای ابررایانه‌های فضایی خود طراحی کرده که قادر به شناسایی مشکلات ناگهانی احتمالی در آنها باشند.

 

ارسال نظر