رویداد

۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۷۷۱

سه انتخاب اول «ناسا» برای بازگشت انسان به ماه

انگجت| ناسا با انتخاب سه شرکت اول همکار خود، یک گام به پروژه بازگشت انسان به ماه نزدیک‌تر شد.

ناسا سه همکار اول تجاری خود برای انجام پروژه «آرتمیس» را انتخاب کرد.آرتمیس، ماموریت بازگشت انسان به ماه است و قرار است ناسا طی آن، فضانوردان را تا سال ۲۰۲۴ میلادی به نزدیکی قطب جنوب ماه اعزام کند.هر کدام از این سه شرکت ماموریت ارسال محموله‌های علمی و فناوری ناسا در آرتمیس را بر عهده خواهند گرفت.اولین شرکت «اوربیت‌بیاند» است که در سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی چهار محموله باری را به یکی از دریاوارهای کره ماه به نام «دریای رگبارها» تحویل خواهد داد.

دریای رگبارها در اثر روان شدن گدازه‌ها به درون یک گودال برخوردی به وجود آمده است. این گودال، خود در اثر برخورد یک جسم بسیار عظیم به سطح ماه در گذشته‌های دور پدید آمده است.شرکت‌های دیگر هم «استروباتیک» و «اینتیوتیو ماشینز» هستند که قرار است فرودگرهای خود را در تابستان ۲۰۲۱ میلادی به ماه ارسال کنند.ناسا برای هرکدام از این شرکت‌ها بودجه‌ای را فراهم کرده است تا ماموریت‌های خود را به سرانجام برسانند و فرودگرهای خود را بسازند.

شرکت «استروباتیک» ۷۹.۵ میلیون دلار، «اینتیوتیو ماشینز»، ۷۷ میلیون دلار و «اوربیت‌بیاند» هم ۹۷ میلیون دلار بودجه از ناسا دریافت می‌کنند.ناسا هنوز تصمیم نگرفته که هر محموله توسط کدام فرودگر به ماه ارسال شود، ولی «استروباتیک» ۱۴ محموله، «اینتیوتیو ماشینز» ۵ محموله و «اوربیت‌بیاند» هم ۴ محموله را به نقاط مختلف ماه خواهند برد.

هر کدام از این همکاران ناسا تمام مراحل کار را خودشان انجام خواهند داد.این تازه ابتدای راه بزرگی است که ناسا در پیش گرفته و شرکت‌های بزرگ دیگر از قبیل «بلو اوریجین» و «اسپیس ایکس» هم در این پروژه همکاری خواهند کرد و فرودگرهای قمری خود را خواهند ساخت.

ورود شبکه G5 به ایالات متحده امریکا

اکستریم| اپراتور اسپرینت به تازگی از راه‌اندازی و برقراری شبکه نسل پنجم اینترنت 5 G  در چهار شهر از ایالات متحده امریکا خبر داده است.با توجه به آنکه در سال‌های اخیر شرکت‌های مخابراتی با همکاری غول‌های تکنولوژی سعی دارند به توسعه زیرساخت‌های لازم برای برقراری شبکه نسل پنجم اینترنت 5 G  بپردازند، رقابت شدیدی میان بزرگ‌ترین اپراتورهای مخابراتی و اینترنتی جهان نظیر اسپرینت، ورایزن، نوکیا، اریکسون، هواوی و AT&T برای توسعه این شبکه در جهان به راه افتاده است و هر کدام در تلاشند تا با راه‌اندازی زودهنگام این شبکه و ارایه خدمات پرسرعت اینترنتی، نظر و رضایت کاربران و مشترکان خود را به خود جلب کنند.شرکت مخابراتی اسپرینت (Sprint) به تازگی اعلام کرده است که شبکه نسل پنجم اینترنت 5 G  را در چهار شهر دالاس، آتلانتا، هوستون و کانزاس سیتی در ایالات متحده امریکا راه‌اندازی و برقرار کرده است و مشترکان این اپراتور بزرگ از این پس قادر خواهند بود از خدمات ارایه شده توسط اسپرینت در شهرهای خود بهره مند شده و به شبکه پرسرعت 5 G  متصل شوند.این خبر در حالی منتشر شده است که سایر اپراتورهای رقیب همچون ورایزن و AT&T نیز در حال تلاش برای توسعه و راه‌اندازی شبکه 5 G در سایر شهرهای امریکا هستند و این طور که به نظر می‌رسد رقابت تنگاتنگی میان آنها وجود دارد.از آنجا که اخبار نسل جدید اینترنت 5 G  در گوشه و کنار جهان منتشر شده و کاربران بسیاری نیز در انتظار اجرای آن هستند، کشورهای زیادی با همکاری بزرگ‌ترین اپراتورهای اینترنت و غول‌های تکنولوژی در جهان درصدد برقراری این نسل جدید از اینترنت هستند.اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فرای آن (IMT-۲۰۲۰) آغاز کرد.

یادآوری خاطرات با کمک جریان الکتریکی

ساینس دیلی| پژوهشگران امریکایی در آزمایش جدیدی، از امواج الکتریکی برای تحریک ناحیه خاصی از مغز و بهبود حافظه استفاده کردند.پژوهش جدیدی که در «دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس» انجام شده، شواهد محکمی را در مورد نقش مهم یک ناحیه خاص از مغز در به یاد آوردن خاطرات نشان می‌دهد. در این پژوهش برای نخستین‌بار، از جریان الکتریکی برای تحریک ناحیه خاصی از قشر پیش‌پیشانی استفاده شد تا توانایی به یاد آوردن خاطرات، تقویت شود.«جس ریسمن، استادیار فیزیولوژی دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ما دریافتیم که با تحریک این ناحیه از مغز، عملکرد حافظه به صورت قابل توجهی بهبود می‌یابد.این ناحیه از قشر پیش‌پیشانی موسوم به «روسترولترال چپ، نقش مهمی در تفکر، بررسی و ادغام اطلاعات پردازش شده در نواحی دیگر مغز دارد. این ناحیه، پشت قسمت چپ پیشانی، بین ابرو و خط مو واقع شده است.ریسمن افزود: ما فکر می‌کنیم و باور داریم این ناحیه از مغز، نقش مهمی در ارزیابی اطلاعات به دست آمده در گذشته و تصمیم‌گیری در مورد آنها دارد.پژوهشگران در این پروژه، سه گروه از افرادی که میانگین سنی آنها، ۲۰ سال بود، مورد بررسی قرار دادند. هر گروه، ۱۳ زن و ۱۱ مرد را شامل می‌شد. آنها به داوطلبان، گروهی از ۸۰ واژه را روی صفحه نمایش رایانه ارایه دادند و از آنها خواستند خود یا شخص دیگری را در حال تعامل با واژه‌ای که روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود، تصور کنند. برای مثال، ادغام واژه «طلا» و «دیگری»، به تصور دوستی منجر شد که گردنبند طلا دارد.شرکت‌کنندگان در روز بعد، برای انجام دادن سه آزمایش دیگر از جمله آزمایش حافظه، توانایی استدلال و درک بصری مراجعه کردند. در این مرحله، هر شرکت‌کننده به یک ابزار پوشیدنی مجهز بود که جریان الکتریکی ضعیفی را با کمک یک الکترود به جمجمه منتقل می‌کرد تا تحریک‌پذیری نورون‌های قشر روسترولترال چپ را افزایش یا کاهش دهد. نتیجه آزمایش نشان داد که افزایش تحریک‌پذیری، به شلیک بیشتر نورون‌ها منجر می‌شود و ارتباط میان آنها را افزایش می‌دهد.

 

ارسال نظر