اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۷۴۳

آزمایش تاکسی هوایی آلمانی برای نخستین‌بار

ورج|نخستین آزمایش تاکسی هوایی متعلق به شرکت آلمانی لیلیوم انجام شد. این تاکسی هوایی الکتریکی ۳۶ موتور دارد و بطور عمودی از زمین بلند می‌شود و فرود می‌آید.

استارت آپ آلمانی «لیلیوم» اعلام کرد تاکسی هوایی الکتریکی آن برای نخستین‌بار در آسمان این کشور آزمایش شد.

لیلیوم یک تاکسی هوایی الکتریکی با ظرفیت ۵ نفر ساخته است. این تاکسی هوایی که بطور عمودی روی زمین فرود می‌آید و از زمین بلند می‌شود، یک پرواز آزمایشی بی‌سرنشین انجام داده است. علاوه بر این موارد تاکسی هوایی مذکور می‌تواند بدون خلبان نیز پرواز کند. تاکسی هوایی الکتریکی لیلیوم ۳۶ موتور دارد و بیشترین سرعت آن ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. همچنین با یک بار شارژ می‌تواند مسافت ۳۰۰ کیلومتر را طی کند.

شرکت سازنده سعی دارد ناوگانی از این تاکسی‌های هوایی را بسازد که تا ۲۰۲۵ میلادی در شهرهای سراسر جهان پرواز می‌کنند. چنین ناوگانی هیچ گونه گاز گلخانه‌ای منتشر نمی‌کند. در کنار این موارد سروصدای پرواز این وسیله نقلیه هوایی حتی از یک دوچرخه موتوری نیز کمتر است.

تعویق دوباره پرتاب «استارلینک»

اسپیس| شرکت «اسپیس ایکس» در توییت جدید خود اعلام کرد که پرتاب ماهواره‌های «استارلینک» حدود یک هفته به تعویق افتاده است. پرتاب ماهواره‌های اینترنتی «استارلینک» شرکت «اسپیس ایکس» باز هم به تعویق افتاد و به نظر می‌رسد برای دیدن پرتاب آنها باید حداقل یک هفته دیگر صبر کنیم. پرتاب ماهواره‌های استارلینک قرار بود حدود ساعت ۷:۳۰ صبح روز جمعه ۱۷ مه (10:30 p.m. به وقت EDT) صورت بگیردY اما اسپیس ایکس، دو ساعت پیش از پرتاب تصمیم گرفت این کار را به تعویق بیندازد تا نرم‌افزار ماهواره‌ها به‌روزرسانی شود و بررسی‌های بیشتری در این مورد صورت بگیرد. در توییت جدید اسپیس ایکس آمده است: ما تصمیم گرفتیم تا برای به‌روزرسانی نرم‌افزار و بررسی‌های بیشتر صبر کنیم؛ زیرا همیشه می‌خواهیم کار خود را با بیشترین موفقیت انجام دهیم. زمان احتمالی پرتاب، حدود یک هفته دیگر خواهد بود. گفتنی است که پرتاب ماهواره‌های استارلینک، ابتدا قرار بود ساعت ۷:۳۰ صبح روز پنجشنبه (۱۶ مه) صورت بگیرد؛ اما وزش باد شدید در ارتفاعات بالا، مانع این پرتاب شد و اسپیس ایکس، آن را به امروز موکول کرد. استارلینک، با هدف فراهم کردن امکان دستیابی کارآمد همه مردم جهان به اینترنت طراحی شده است. قرار است در این ماموریت، ۶۰ ماهواره «استارلینک» با موشک «فالکون ۹» (Falcon 9) و از پایگاه هوایی «کیپ کاناورال» (CCAFS) در فلوریدا به فضا بروند.

تشخیص شیر فاسد با پاکت مجهز به حسگر

گیزمگ| پژوهشگران امریکایی، نوعی پاکت طراحی کرده‌اند که به حسگر مجهز است و می‌تواند مشتری را از فاسد بودن شیر آگاه کند. پژوهشگران «دانشگاه کرنل»، نوعی پاکت هوشمند برای نگهداری شیر طراحی کرده‌اند که هم به «رمزینه پاسخ سریع» یا «کیوآر کد» (QR code) و هم به حسگر مجهز است. کیوآر کد، اطلاعاتی مانند مزرعه تولید لبنیات، کارخانه آماده‌سازی شیر و میکروب‌های مخصوص به آن مزرعه و کارخانه را که ممکن است در شیر وجود داشته باشند، در بر دارد. حسگر نیز می‌تواند زمانی که شیر در پاکت بوده و دمای نگهداری آن را ثبت کند. مشتریان و فروشندگان می‌توانند با کمک یک اپلیکیشن که روی تلفن همراه نصب شده، هم کیوآر کد و هم حسگر را اسکن کنند و از تاریخ انقضای دقیق شیر آگاه شوند. این روش نه تنها مشتریان را از فاسد شدن شیر آگاه می‌کند، بلکه به فروشندگان نیز امکان می‌دهد تا شیرهایی که تاریخ مصرف آنها گذشته، به موقع از قفسه‌های فروشگاه خارج کنند. به این ترتیب اگر شیر به تاریخ انقضای خود نزدیک شود، فروشندگان می‌توانند با کاهش قیمت، نسبت به فروش زود آن اقدام کنند تا از فاسد شدن شیر پیشگیری شود.

تجهیز 825 میلیون دستگاه   به ویندوز ۱۰

تک رادار| مایکروسافت به‌تازگی اعلام کرده است که تعداد دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ به ۸۲۵ میلیون دستگاه در جهان رسیده است.

 مایکروسافت به عنوان شرکت توسعه‌دهنده سیستم‌عامل ویندوز به تازگی اعلام کرده است که تعداد دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ در تازه‌ترین آمارهای منتشر شده به بیش از ۸۲۵ میلیون دستگاه رسیده است و این بدون شک خبر خوب و خوشایندی برای این غول تکنولوژی امریکایی به شمار خواهد آمد.

ویندوز ۱۰ یکی از آن نسخه‌های به‌روزرسانی شده محبوب و پرطرفداری بود که خیلی زود توسط کاربران رایانه‌های ویندوزی مورد استقبال قرار گرفت و کاربران زیادی نیز در جهان به دانلود و نصب آن پرداختند. البته هنوز راه زیادی برای رسیدن به محبوبیت ویندوز ۷ در پیش دارد. آمارهای ماه مارس سال جاری میلادی نشان می‌داد که تعداد دستگاه‌های فعال مبتنی بر ویندوز ۱۰ از مرز ۸۰۰ میلیون نیز عبور کرده است که در مقایسه با سپتامبر گذشته با یک رشد و افزایش قابل توجه به میزان ۷۰۰ میلیون دستگاه روبرو بوده است اما حالا مایکروسافت با انتشار گزارشی در ماه مه سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرده است که تعداد رایانه و دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰، ۸۲۵ میلیون دستگاه برآورد شده است.

 

 

ارسال نظر