اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۵۷۲

موفقیت در نبردهای هوایی با استفاده از هوش مصنوعی

نیواطلس| آژانس دارپا از اجرای ابتکار عمل تازه‌ای خبر داده تا با استفاده از هوش مصنوعی توانایی جنگنده‌ها در نبردهای هوایی افزایش یابد. هدف از این کار حذف خلبانان و خودکارسازی کل فرایند پرواز و مبارزه هوایی نیست. بلکه هوش مصنوعی به کمک خلبانان جنگنده‌های مختلف می‌آید تا آنها بتوانند با دقت بهتری محیط اطراف و به خصوص پشت خود را شناسایی و مشاهده کنند و در زمان مناسب تصمیمات مناسب بگیرند.سیستم هوش مصنوعی جدید دارپا روی هواپیماهای جنگنده سرنشین‌دار و نیز هواپیماهای بدون سرنشین نصب می‌شود تا آنها بتوانند پیچیده‌ترین وظایف تعریف شده برای این هواپیماها را انجام دهند.سرعت بالای رایانه‌های مجهز به هوش مصنوعی و ظرفیت بالای حافظه آنها، دارایی ارزشمندی برای خلبانان خواهد بود تا آنها بتوانند ذهنشان را آزاد کرده و برای نابودی دشمن روی نحوه کنترل هواپیما و نیز موشک‌ها تمرکز کنند و محاسبه بهترین زمان و مسیر مناسب برای شلیک را به هوش مصنوعی بسپارند.این سیستم هوش مصنوعی با جمع‌آوری لحظه به لحظه اطلاعات محیطی و پردازش آنها می‌تواند ضمن شناسایی به موقع اهداف دشمن، در مورد زمان مناسب برای شلیک به آنها نیز تصمیم بگیرد.

ترام‍پ بودجه اکتشافات فضایی را افزایش داد

انگجت| دولت امریکا در بودجه مالی ۲۰۲۰ میلادی ۱۰.۷ میلیارد دلار به اکتشافات فضایی اختصاص داده است اما اکنون ترامپ با اصلاحیه‌ای ۱.۶ میلیارد دلار دیگر به این مبلغ افزوده است.به نظر می‌رسد دولت ترامپ متقاعد نشده که بودجه ۱۰.۷ میلیارد دلاری برای اکتشافات فضایی در لایحه بودجه ۲۰۲۰ برای ارسال فضانوردان به ماه تا ۲۰۲۴ میلادی کافی باشد.درهمین راستا دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا اصلاحیه‌ای برای بودجه مالی ۲۰۲۰ میلادی اضافه کرده که به موجب آن ۱.۶ میلیارد دلار اضافی برای این امر تخصیص داده می‌شود.

جیم بریدنستاین مدیر ناسا بودجه اضافی را یک پیش پرداخت خوانده که سرمایه توسعه سیستم فرود در ماه، فضا پیمای Orion، فناوری‌های اکتشافی، Space Launch System  و کاوشگرهای رباتیک در قطب‌های ماه را فراهم می‌کند.البته بودجه اضافه شده باید از سوی کنگره نیز تأیید شود.این درحالی است که هم‌اکنون سوالاتی درباره نحوه تأمین سرمایه وجود دارد. هنوز مشخص نیست این هزینه فقط یک بار پرداخت می‌شود یا طی سال‌های آتی بطور مرتب تخصیص داده می‌شود. از سوی دیگر برخی از نمایندگان ممکن است با افزایش بودجه مخالفت کنند.

 مسیریابی برای نابینایان

با گجت پوشیدنی

یک گجت پوشیدنی برای کاربران نابینا ابداع شده است. این گجت هدفونی مجهز به دوربین است و با ثبت تصاویر، توصیفی صوتی از محیط فراهم می‌کند تا فرد بتواند راحت‌تر مسیریابی کند.

یک شرکت هوش مصنوعی در سویس به نام Eyra یک گجت پوشیدنی ابداع کرده که به افراد نابینا کمک می‌کند در ترددهای روزانه خود راحت‌تر جهت یابی کنند.

این گجت Horus نام دارد و شامل یک هدست است. در این هدست دوربین‌هایی تعبیه شده که به یک رایانه کوچک متصل است. دوربین‌ها تصاویری از مسیر و محیط را ثبت و به رایانه ارسال می‌کنند. از اطلاعات مربوط به این تصاویر برای خلق توصیفات صوتی استفاده می‌شود.از سوی دیگر Horus با یک دستیار هوشمند مرتبط می‌شود و می‌تواند صورت‌ها را شناسایی کند، متون را بخواند و حتی در خیابان‌های شلوغ مسیریابی کند. جالب آنکه با هر بار استفاده این گجت هوشمندتر و با عادت‌های کاربر خود بهتر همخوان می‌شود.

 

ارسال نظر