ادامه نارضایتی کاربران از دریافت پیامک‌های مزاحم

۱۳۹۸/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۵۶۸
ادامه نارضایتی کاربران از دریافت پیامک‌های مزاحم

گروه دانش و فن   مرجان محمدی

 پیامک‌های مزاحم همچنان به عنوان مشکلی لاینحل برای کاربران تبدیل شده است، ‌پیامک‌هایی که کاربران را کلافه کرده است، ‌ارسال پیامک‌های مزاحم کار را به جایی رساند که در مصوبه‌ای از سوی سازمان تنظیم مقررات اپراتورها ملزم به اجرای قانونی شدند که طبق آن دریافت‌کننده پیامک باید از دریافت این پیامک‌ها اعلام رضایت کند و تبلیغاتی که از طریق این پیامک‌ها صورت می‌گیرد قانونمند با شد .

با اجرایی شدن مصوبه رگولاتوری هرچند تا به امروز تعداد بالایی از سیم کارت‌های ارسال‌کننده پیامک‌های انبوه مسدود شده است، ‌اما ارسال این پیامک‌ها همچنان ادامه دارد بطوری که رگولاتوری بر حسب وظیفه‌ای که دارد هر چند وقت یک بار آمار قطعی سیمکارت‌هایی که اقدام به ارسال پیامک انبوه می‌کنند را هر چند وقت یک‌بار اعلان می‌کنند، ‌این درحالی است که با وجود قطعی سیمکارت‌های مزاحم همچنان ارسال‌کنندگان این پیامک‌ها به کار خود ا دامه می‌دهند.

 بر اساس این گزارش روز گذشته طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در پی اجرای سیاست قطع خطوط موبایلی که اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی می‌کنند، شمار سیم‌کارت‌های مسدود شده به ۱۲۶ هزار رسید اما همچنان کاربران از دریافت این پیامک‌های مزاحم، ناراضی‌اند.این در حالی است که آخرین آمار رگولاتوری مربوط به پایان فروردین ماه از مسدودسازی ۱۲۰ هزار سیم کارت حکایت داشت و شواهد نشان می‌دهد که طی یک ماه اخیر، بیش از ۶ هزار سیم کارت به دلیل مزاحمت پیامکی برای مشترکان، قطع شده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد که تا ۸ دی ماه ۹7 حدود ۶۲ هزار سیم کارت ارسال‌کننده پیامک‌های تبلیغاتی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مسدود شده بود که پس از دستور رییس‌جمهور در بهمن ماه، مبنی بر سرعت بخشیدن به پیگیری این معضل، شمار سیم کارت‌های قطع شده طی ۴ ماه به دو برابر رسیده است.

بررسی رگولاتوری حاکی از آن است که از این سیم کارت‌ها تنها برای ارسال پیامک انبوه استفاده شده و سرویس دیگری از آن فعال نیست؛ از این رو بر مبنای حجم زیادی از پیامک که از طریق این سیم‌کارت‌ها ارسال می‌شود این تخلف قابل شناسایی بوده و اپراتورها این شماره‌ها را به رگولاتوری گزارش می‌کنند.

با وجودی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از طریق فرآیند هوش مصنوعی (سامانه خودکار تشخیص پیامک‌های مزاحم) و نیز تحلیل رفتار مشترکان و دریافت شکایات از کاربران، نسبت به نظارت بر قطع پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته و سیم کارت‌های ارسال‌کننده پیامک مزاحم اقدام می‌کند اما همچنان کاربران تلفن همراه با معضل دریافت پیامک‌های تبلیغاتی مواجه هستند و با وجودی که بسیاری از کاربران سرشماره‌های شخصی ارسال‌کننده پیامک را به رگولاتوری گزارش می‌کنند، اما همچنان این پیامک‌ها برای بسیاری از کاربران ارسال می‌شود.

مطابق با آمار رگولاتوری بیشترین اعتراضات از پیامک‌های تبلیغاتی مربوط به پیامک‌هایی است که از سمت سیم کارت‌های شخصی و به صورت انبوه ارسال می‌شود. اما ارسال پیامک از سرشماره‌های پیامکی در صورت اعتراض کاربران، به راحتی قابل رسیدگی است.

از این رو مشترکان موبایل می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری ستاره هشتصد مربع (#۸۰۰*) نسبت به درخواست قطع سرویس پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده اقدام کنند. در این سامانه علاوه بر امکان درخواست برای قطع خدمات و تبلیغات، گزینه‌ای نیز برای تبلیغ از خط شخصی وجود دارد که کاربر با واردکردن شماره موبایلی که از آن پیامک دریافت می‌کند می‌تواند آن را گزارش داده تا رگولاتوری نسبت به مسدود کردن آن شماره اقدام کند.بر اساس اعلام رگولاتوری، در سامانه ستاره هشتصد مربع بالغ بر ۳۰ میلیون نفر خواستار قطع دریافت پیامک تبلیغاتی شده‌اند و این تعداد مشترک در لیست سیاه قرار داده شده‌اند تا برایشان پیامک تبلیغاتی ارسال نشود.

چندی پیش وزیر ارتباطات به دفاتر خدمات ارتباطی که با شیوه‌های غیرقانونی، سیم‌کارت تلفن همراه را در اختیار ارسال‌کنندگان پیامک‌های مزاحم قرار می‌دهند، نیز اخطار لغو مجوز داد و پس از آن مجوز ۳۰ دفتر خدمات ارتباطی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به دلیل بی‌توجهی به اخطارهای مربوط به فروش غیرقانونی سیم کارت، لغو شد.

 

 

ارسال نظر