اسناد پزشکی الکترونیکی می‌شود

۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۰۰:۳۷:۳۵
کد خبر: ۱۴۲۶۹۸
اسناد پزشکی الکترونیکی می‌شود

گروه دانش و فن   

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه یکی از اهداف ما برای اجرای نظام سلامت الکترونیک، کمک به متولی و مسوول سلامت یعنی وزارت بهداشت برای بهبود مدیریت سلامت است، ‌گفت: ‌بطور قطع الکترونیکی شدن اسناد پزشکی مزایای زیادی را هم برای مردم و هم برای بخش‌های درمانی کشور دارد .

محمد جواد آذری جهرمی در دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری نظام سلامت الکترونیک کشور که با حضور وزیر بهداشت و جمعی از مدیران دو وزارتخانه بهداشت و ارتباطات در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: باید با استفاده از جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها به مدیریت بهتر سلامت کمک کنیم؛ البته الکترونیکی کردن سلامت، به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و منطقی کردن تقاضاها که مورد تاکید رییس‌جمهوری است، منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: نظام سلامت الکترونیک باعث تسهیل امور برای مردم در دریافت خدمات بهداشتی و درمانی می‌شود و بیماران در مراجعه به پزشکان می‌توانند با ارایه کد ملی به پزشک اجازه دهند که از وضعیت سلامتی و سابقه بیماری آنها آگاهی پیدا کند.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از شفافیت به عنوان چهارمین هدف اجرای نظام سلامت الکترونیک یاد کرد و افزود: رییس‌جمهور اول امسال از ما خواست که برای ۱۲ ماه سال، ۱۲ طرح الکترونیک مانند اتصال کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی یا اجرای کد دستوری برای آگاهی از وضعیت سبد کالا که برای مردم قابل احساس و ملموس باشد، اجرا کنیم.

آذری‌جهرمی خاطرنشان کرد: نیازهای وزارت بهداشت از نظر نقاط فاقد دسترسی به اینترنت مرکز داده‌ها را برطرف می‌کنیم اما همپوشانی بیمه‌ها باید حل و اسناد پزشکی باید الکترونیکی شوند تا مردم راحت شوند.

همچنین در این جلسه وزیر بهداشت گفت: از زمانی که به وزارت بهداشت آمدم، چندین نشست کارشناسی در مورد اجرای پرونده الکترونیک سلامت برگزار کردیم و در زمان تصدی وزارت و پیش از آن، بارها برای مشاهده سامانه‌های مختلف به استان‌های زیادی سفر کرده‌ام، اما پرونده الکترونیک سلامت، اولین زیرساخت برای ورود به پزشکی خانواده و نظام ارجاع است.سعید نمکی در دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری نظام سلامت الکترونیک کشور که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، اظهار داشت: اواخر سال گذشته از سامانه‌ای در بابلسر بازدید کردیم و وزیر ارتباطات به همراه تیم مدیریتی وزارت ارتباطات یک روز پس از آن به این استان سفر کرده و مشکلات را بررسی کردند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت یکی از ابزارهای منطقی شدن ارایه خدمت و در راستای دولت الکترونیک است، افزود: اولین اقدامی که در راستای اجرای پرونده الکترونیک سلامت در وزارت بهداشت کردم، انتخاب مدیر ملی پروژه نظام الکترونیک سلامت و در اختیار گذاشتن ابزار مورد نیاز آن یعنی مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت بود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: به رییس‌جمهور قول داده‌ایم که پرونده الکترونیک سلامت در کشور تا بهار به سرانجام برسد. بنابراین باید تقسیم کار کنیم که سهم وزارت بهداشت و ارتباطات کجا است. البته باید ابتدا پرونده الکترونیک سلامت را اجرایی و در گام‌های بعدی فازهای دیگر آن را اجرا کنیم.

نمکی یادآور شد: امروز نظام سلامت الکترونیک نه فقط به معنی پیاده‌سازی دولت الکترونیک و تسهیل امور مردم است؛ بلکه یک ابزار برای نظام ارایه خدمت است که می‌تواند موجب ارتقای سطح سلامتی مردم، مصرف صحیح منابع به نفع اقشار فرودست جامعه و پرداخت سوبسید به مستمندان و عدالت در سلامت شود.وی خاطرنشان کرد: اجرای پرونده الکترونیک سلامت به ما کمک می‌کند که بیماران را در دریافت خدمات ردیابی کنیم و حتی موعد واکسن در خانه‌های بهداشت به صورت اتوماتیک یادآوری شود. بنابراین این سیستم فواید بسیار زیادی برای مردم، نظام ارایه خدمت، سیاست‌گذاران و جمهوری اسلامی دارد.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت بیان دستاوردهای نظام سلامت الکترونیک، گفت: حتما باید دستاوردهای اجرای نظام سلامت الکترونیک از جمله در مورد رفع همپوشانی بیمه‌ها و منطقی کردن هزینه‌ها به جامعه عرضه شود.

بر اساس این گزارش، در حاشیه این جلسه، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در روزهای اخیر کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که کودک 6 ساله اصفهانی در تماس با اورژانس برای مادرش، تقاضای کمک دارد و در این شرایط سخت است که نیروی اورژانس باید بتواند منطقه سکونت اینچنین تماس‌هایی را شناسایی کند.امیر ناظمی اظهار کرد: از وقتی این کلیپ را دیدم با همکارانم در بخش‌های مختلف تبادل نظر کردیم و مقرر شد در کمتر از یک ماه، سرویسی راه‌اندازی کنیم که وقتی فردی با موبایل با اورژانس ۱۱۵ تماس می‌گیرد، محدوده تماس او را به اورژانس اعلام کنیم که در این صورت فقط نیاز به آدرس دقیق است. وی تصریح کرد: اگر بخواهیم محل تماس افراد با اورژانس را به صورت نقطه‌زنی داشته باشیم، حریم شخصی افراد نقض خواهد شد و به همین خاطر منطقه محل تماس را به اورژانس ۱۱۵ اعلام می‌کنیم و امیدواریم که این سرویس زودتر برای اورژانس ۱۱۵ راه‌اندازی شود. البته اورژانس خصوصی نیز تقاضای راه‌اندازی این سرویس را داشته است.رییس سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: به همین دلیل سعی کردیم از طریق اپلیکیشن دولت همراه اجازه را بگیریم. از طریق موبایل هم آدرس حدودی از طریق آنتن‌های BTS داده می‌شود.ناظمی افزود: امیدواریم مورد دوم نیز به زودی و با ریسک پایین نقض حریم خصوصی امکان‌پذیر شود.گفتنی است معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه در توییتی نوشت: «در حاشیه جلسه صبح با زیرساخت و سپس در حاشیه جلسه با وزیر بهداشت هماهنگ شد تا یک‌ماه آینده موقعیت فرد تماس‌گیرنده به صورت اتوماتیک به اورژانس‌ها داده شود.»

 

ارسال نظر