اخبار

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۰۱:۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۴۲۶۳۲

حذف رشته‌هایی که بازار شغلی ندارند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره رشته‌های حذف شده از دانشگاه‌ها بیان کرد: برخی از رشته‌های ما کم طرفدار هستند و در مقطع ارشد و دکتری تعداد کمی از دانشجویان را مورد پذیرش قرار می‌دهند که بر این اساس این رشته‌ها حذف شده‌اند. منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بعد از حاشیه برنامه هم‌اندیشی با اساتید دانشگاه‌های کشور در خصوص تعامل دانشگاه با جامعه گفت: وزارت علوم سعی می‌کند تا موضوعات و چالش‌های پیشروی کشور را برطرف کند.سال گذشته به کمک دانشگاهیان چندین برنامه متعدد در حوزه ساماندهی ریزگردها، مسائل و موضوعات مربوط به زلزله و خشکسالی دریاچه ارومیه مطرح شد و امسال هم با توجه به سیل اخیر که در کشور به وقوع پیوسته است گروه‌های علمی دانشگاهی وارد عمل شده‌اند. غلامی درباره رشته‌های حذف شده از دانشگاه‌ها بیان کرد: برخی از رشته‌های ما کم طرفدار هستند و در مقطع ارشد و دکتری تعداد کمی از دانشجویان را مورد پذیرش قرار می‌دهند که بر این اساس این رشته‌ها حذف شده‌اند زیرا بازار شغلی مناسبی برایشان وجود نداشته است. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: البته وزارت علوم تلاش دارد تا تمام رشته‌های دانشگاهی همچنان تدریس شوند اما باید توجهی هم به بازار کار مناسب آنها داشته باشیم.

سه نوبته شدن امتحانات نهایی دانش‌آموزان سیل‌زده

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش از سه نوبته شدن امتحانات نهایی دانش‌آموزان مناطق سیل زده خبر داد. خسرو ساکی درباره وضعیت برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده اظهار کرد: به استناد رأی صادره در نوزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ ۲۱فروردین ماه، تصمیماتی درباره امتحانات پایانی نوبت دوم (خرداد) در مناطق سیل زده اتخاذ شده است. او افزود: برای دانش‌آموزان پایه‌های دوازدهم و سوم متوسطه نظری، فنی و حرفه‌ای و پیش دانشگاهی نظام قدیم علاوه برامتحانات خرداد و شهریور یک نوبت دیگردر تیر یا مرداد برگزار خواهد شد تا دانش‌آموزان مناطق سیل زده که به تشخیص مدیرکل استان روند آموزشی آنها مختل شده است با تمایل و آمادگی خود در هر یک از نوبت‌های (خرداد، تیر یا مرداد و شهریور) شرکت کنند. رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد که نمرات نوبت‌های تیر یا مرداد و شهریور در ستون خرداد درج و قبولی خرداد محسوب می‌شود. ادارات کل آموزش و پرورش استان در صورت تمایل دانش‌آموزان به شرکت در امتحانات خرداد با بسیج کلیه امکانات خود باید زمینه برگزاری امتحانات نهایی در شهرستان محل سکونت یا نزدیک‌ترین محل به آنها را فراهم آورند. ساکی با بیان اینکه به منظور ایجاد فرصت آماده شدن برای شرکت در امتحانات نوبت دوم (خرداد) سایر پایه‌های دوره تحصیلی به ادارات کل استان اختیار داده می‌شود متناسب با شرایط منطقه امتحانات پایانی نوبت دوم را از اول خرداد تا ۳۱ تیر ماه برگزار کنند تا در صورت لزوم برای عقب ماندگی ناشی از تعطیلی مدارس، فرصت تشکیل کلاس‌های جبرانی و ایجاد آمادگی بهتر برای شرکت در امتحانات برای دانش‌آموزان فراهم شود.

تکذیب کسر خدمت مشمولان مناطق سیل‌زده

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح توضیحاتی را درباره‌ چگونگی تغییر اعزام به خدمت مشمول سربازی مناطق سیل زده و نیز مشمولان در خوزستان ارایه کرد. سردار موسی کمالی درباره دغدغه و ابهامات برخی از مشمولان ساکن مناطق سیل‌زده در استان‌های لرستان و خوزستان گفت: ستاد کل نیروهای مسلح با توجه به وضعیت مناطق سیل زده اعلام کرد که مشمولان در کدام منطقه از استان‌های گلستان و لرستان اعزام به خدمتشان تعویق افتاده یا می‌تواند از مرخصی اضطراری استفاده کنند که توضیحات ارایه شده در این خصوص موجود است. او درباره مشمولان مناطق سیل‌زده استان خوزستان نیز اعلام کرد: در این زمینه به سازمان وظیفه عمومی ناجا اختیارات لازم از سوی ستاد کل نیروهای مسلح داده شده تا پس از بررسی‌های لازم تسهیلات لازم برای اعزام مشمولان به سربازی را در نظر بگیرند. همچنین به فرماندهان یگان‌های مناطق سیل زده نیز این اختیار داده شده تا در مورد مرخصی اضطراری سربازان در این مناطق تصمیم‌گیری کنند. کمالی درباره اینکه چرا تاکنون مشخصاً مناطق سیل زده استان خوزستان اعلام نشده گفت: با توجه به وضعیت سیل در استان خوزستان مقرر شد تا پس از جمع‌بندی نهایی و پیگیری‌های نماینده ستاد کل نیروهای مسلح در این استان، اسامی این مناطق اعلام شود. رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه تسهیلات ارایه شده مربوط به سربازان و مشمولان مناطق سیل زده است و کل استان را شامل نمی‌شود به ایسنا گفت: بنابراین آن دسته از مشمولانی که در استان‌های سیل زده بودند و شهر محل سکونتشان درگیر سیل نبوده مشمول این تسهیلات نیستند.کمالی درباره ابهام دیگر برخی از ساکنان مناطق سیل زده مبنی بر اینکه تغییر دو ماهه در اعزام سربازی به منزله کسر خدمت است؟ گفت: چنین چیزی به هیچ عنوان تأیید نشده و کسر خدمت نیز به ساکنان مناطق سیل زده تأیید نشده بلکه تنها اعزام به خدمتشان به تعویق افتاده است.

 

ارسال نظر