ارسال پیامک انبوه ممنوع شد

۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۵۱۴
ارسال پیامک انبوه ممنوع شد

گروه دانش و فن | مرجان محمدی|

روز گذشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: بر اساس مصوبه ۲۱ شورای عالی فضای مجازی و آیین‌نامه‌های مربوط به آنکه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده، ارسال پیامک انبوه ممنوع است.

بر اساس این آیین نامه و در مقررات تصویب شده در شورای عالی فضای مجازی، سقف مجاز برای ارسال پیامک در شبانه‌روز ۵۰۰ پیامک تعیین شده است که اپراتورهای تلفن همراه از 25 فروردین ماه سال جاری باید آن را اجرایی کنند.

گفته می‌شود این تصمیم در راستای رسالت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حمایت و حفاظت از حقوق مشترکین در حوزه ICT اجرایی شده است و این انتظار وجود دارد که رضایتمندی مشترکین را در پی داشته باشد.

ای در حالی است که ارسال پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی چندین سال است که بلای جان کاربران شده است و با وجود اعتراض‌های فراوان و راه‌های مختلف بازهم این پیامک‌های تبلیغاتی وقت و بی‌وقت برای کاربران اپراتورهای مخالف ارسال می‌شد، ‌پیامک‌هایی که در برهه‌ای از زمان به اصلی‌ترین مشکل کاربران تبدیل شده بود . اما پس از گلایه‌های بی‌شمار کاربران و اعتراض به اپراتورها و حتی وزیر وقت دستورالعمل و بخشنامه‌های مختلفی به تصویب رسد تا شاید این پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم قطع یا از تعداد آنها کاسته شود، ‌از همین رو اپراتورهای فعال در کشور با اعلام کد‌های دستوری از کاربران خود خواستند تا در صورتی که تمایل به قطع این پیامک‌های تبلیغاتی دارند این کد‌های دستوری را وارد کنند، ‌پس از اعلام این کدهای دستوری سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد ناظر و قانونگذار حوزه ارتباطی کشور، اپراتورهای تلفن همراه را به ایجاد سامانه‌ای ملزم کرد که از طریق وارد کردن یک کد واحد امکان اطلاع از پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده هر سه اپراتور ایجاد شده و مشترکان بتوانند بدون هراس از دست دادن پیامک‌های بانکی راه ارسال پیام‌های تبلیغاتی را ببندند.

اما چند ماه پس از آغاز به کار سامانه ۸۰۰ راهکار جدیدی برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی انتخاب شد و بدین‌ترتیب عده‌ای با بهره‌گیری از سیم‌کارت‌های شخصی به جای سرشماره‌های ارسال پیامک انبوه به ارسال این پیام‌ها پرداختند. در این میان برخی شرکت‌ها با خرید چندین سیم‌کارت اعتباری اقدام به سودجویی به شیوه‌ای جدید کرده و حتی به ارسال پیامک‌هایی با موضوع‌های مختلف اقدام به معرفی سایت‌های مختلف کردند . در بین اراسال پیامک‌های تبلیغاتی پیامک‌هایی نیز با مضامین غیر اخلاقی نیز مشاهده می‌شد، که با ورود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیووی و طبق مصوبه این سازمان تمام اپراتورها موظف شدند پیش از ارسال پیامک‌های انبوه در خصوص محتوای آنها از مراجع ذی‌صلاحی مانند وزارت ارشاد یا در مورد محصولات پزشکی، وزارت بهداشت تاییدیه لازم را دریافت کرده و سپس اقدام به ارسال پیامک کنند.

اما در حالی که ارسال پیامک‌های تبلیغاتی با کد‌های دستوری یا سامانه اعلام شده رگولاتوری به حداقل رسیده بود عده‌ای از افراد با سیم کارت‌های شخصی اقدام به ارسال پیامک‌های انبوه کردند .پیامک‌هایی که انواع و اقسام موضوع‌های اجتماعی و بهداشتی و... را در بر می‌گرفت . رگولاتوری بازهم برای مقابله با این موضوع دست به کار شد و از اپراتورها خواست در صورتی که این شرکت‌ها با اپراتور فعالیت یا ارتباط کاری دارند و به عنوان مثال از دیتابیس اپراتور استفاده می‌کنند هرچه سریع‌تر این ارتباط قطع شود، از سوی دیگر اما زمانی که ارسال این پیامک‌ها به شیوه شخصی صورت بگیرد، اپراتور یا سازمان تنظیم مقررات قادر به بررسی محتوای پیامک‌ها و نظارت محتوایی بر آنها نبوده و نمی‌تواند در این عرصه ورود کند. چرا که با توجه به لزوم رعایت حقوق شهروندی، اپراتور در موارد شخصی نمی‌تواند محتوای پیامک‌های مشترکان خود را رصد کند، برهمین اساس اگر در این حوزه تخلفی صورت می‌گیرد، تنها مراجع قضایی می‌توانند ورود و مساله را بررسی کنند .

در هر صورت به نظر می‌رسد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با مصوبه و دستورالعمل‌های مختلف سعی دارد تا پیامک‌های تبلیغاتی و انبوه را که برای بسیاری از کاربران مشکل ساز شده است را تا حدودی مرتفع کند، اما در این بین باز هم هستند افراد یا شرکت‌هایی که با دور زدن این مصوبه‌ها و دستورالعمل‌ها باز هم پیامک‌های تبلیغاتی ارسال می‌کنند و در این راستا تابع هیچ قانون و قاعده‌ای نیستند .

 

 

ارسال نظر