تعرفه تلفن ثابت افزایش نمی‌یابد

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۰۰:۱۲:۱۵
کد خبر: ۱۴۲۴۲۵
تعرفه تلفن ثابت افزایش نمی‌یابد

گروه دانش و فن |

 افزایش تعرفه تلفن ثابت موضوع جدیدی نیست، ‌چراکه هر از چندگاهی زمزمه‌هایی برای افزایش تعرفه تلفن ثابت مطرح می‌شود و پس از کش و قوس‌های فراوانی موضوع افزایش تعرفه تلفن ثابت منتفی می‌شود، چرا که رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی معتقد است: با اصلاح قیمت برخی سرویس‌های تجاری شرکت مخابرات، مشکل کاهش درآمد این شرکت تاحدودی مرتفع شد و تعرفه مکالمات تلفنی مشترکان خانگی در سال ۹۸ تغییری نخواهد داشت. حسین فلاح جوشقانی درباره پیشنهاد شرکت مخابرات ایران به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر افزایش تعرفه‌های تلفنی به مهر، اظهار داشت: شرکت مخابرات ایران این درخواست را به رگولاتوری ارایه کرد اما رگولاتوری راهکارهای دیگری را برای جایگزینی این پیشنهاد در نظر گرفت تا کاربران با افزایش هزینه مواجه نشوند.

رییس رگولاتوری توضیح داد: شرکت مخابرات ایران در نیمه دوم سال ۹۷ درخواست افزایش تعرفه مکالمات تلفنی را به رگولاتوری پیشنهاد داد تا با توجه به افزایش هزینه‌های جاری و حکم لغو دریافت هزینه آبونمان، تا حدودی ضرر و زیان‌های این شرکت جبران شود. اما با بررسی‌هایی که از سوی رگولاتوری انجام شد، به جای افزایش تعرفه مکالمات برای مشترکان خانگی، رگولاتوری با اصلاح تعرفه سرویس‌های تجاری این شرکت موافقت کرد.

معاون وزیر ارتباطات افزود: به این معنی که قیمت سرویس‌های B۲B و E۱ مخابرات برای حدود ۳۰ هزار مشترک سازمانی این شرکت اصلاح شد. این اصلاح تعرفه، ضرر و زیان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه‌های مخابرات را جبران کرد.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: تعرفه سرویس‌های مشترکان سازمانی مخابرات مطابق مصوبه ۲۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به مخابرات ابلاغ شده بود که طی ۱۰ سال اخیر تغییری نداشت. از این رو ما موفق شدیم در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، این تعرفه‌ها را اصلاح کنیم. از سوی دیگر با اصلاح این تعرفه‌ها، اپراتورهای FCP نیز می‌توانند سرویس پهنای باند اختصاصی خود را بر مبنای این اصلاح مصوبه، ارایه دهند.

وی گفت: موضوع ابطال مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در خصوص تعرفه‌های مخابراتی و حذف آبونمان از سوی دیوان عدالت، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از درآمد مخابرات را کاهش می‌دهد که با اصلاح تعرفه مشترکان سرویس‌های سازمانی مخابرات، حدود یک سوم این کاهش درآمد، جبران شده است.

فلاح جوشقانی در مورد عدم اجرای حکم دیوان عدالت توسط شرکت مخابرات ایران نیز گفت: مخابرات در حال تغییر سیستم‌های صورتحساب‌گیری خود از نظر فنی است تا این حکم را اجرایی کند. البته در کنار آن، نامه اعتراضی نیز به دیوان عدالت زده‌ایم که قرار است این حکم مجدداً بررسی شود.

گفتنی است سال گذشته، سیدمجید صدری  مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در نشستی در جمع خبرنگاران درباره ایجاد تغییراتی در تعرفه‌های مخابرات گفته بود: تعرفه‌های مخابرات چه در دیتا و چه تلفن ثابت، باید تغییراتی در جهت افزایش داشته باشد؛ البته ما تابع قانون هستیم اما کاهش تعرفه بیش از این در حوزه به صلاح ما نیست. ما برای افزایش تعرفه در سال آینده نیز پیشنهاداتی به رگولاتوری دادیم و امیدواریم که با آن موافقت شود، زیرا با تعرفه‌های کنونی نمی‌توانیم توسعه داشته باشیم.

وی با اشاره به رای دیوان عدالت اداری، مبنی بر لغو دریافت هزینه آبونمان از مشترکان تلفن ثابت بیان کرده بود: این رای برای ابطال مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بوده اما در حق مخابرات اجحاف شده است. لغو دریافت آبونمان از مشترکان به ضرر مخابرات است و درآمد ۷۰۰ میلیارد تومانی سالانه ما را کاهش می‌دهد. به همین دلیل در تلاش برای بازگرداندن این حکم هستیم. البته ما موظف به اجرای قانون هستیم و اکنون هم در حال طراحی کردن سیستم‌ها هستیم که حکم دیوان عدالت را اجرایی کنیم، اما در عین حال تلاش می‌کنیم که با کمک وزیر ارتباطات و رگولاتوری و مذاکره با دیوان عدالت، رای را بازگردانیم، زیرا دریافت هزینه آبونمان برای نگه‌داری و توسعه شبکه مخابراتی کشور صرف می‌شود و توسعه مخابراتی با کاهش درآمدها ممکن نیست.

آنچه واضح است، با ابطال مصوبه رگولاتوری و لغو دریافت آبونمان، مخابرات متحمل هزینه‌های زیادی خواهد شد و حتی بدون در نظر گرفتن این درآمد هم مخابرات بارها عنوان کرده که هزینه نصب و نگه‌داری تلفن ثابت بسیار بیشتر از چیزی است که از کاربران دریافت می‌شود. اما درنهایت، اینکه جبران این کاهش درآمد از چه طریقی اتفاق می‌افتد، منوط به رگولاتوری خواهد بود.

در پایان به نظر می‌رسد باز هم رگولاتوری به عنوان نهاد نظارتی در خواست مخابرات برای افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت را رد کرده است و فعلا تعرفه‌های تلفن ثابت به همان حالت قبلی باقی می‌ماند و تغییری نمی‌کند.

 

ارسال نظر