مسدود شدن 134 هزار سیم‌کارت در شبکه ارتباطی کشور

۱۳۹۸/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۶۸
مسدود شدن 134 هزار سیم‌کارت در شبکه ارتباطی کشور

گروه دانش و فن   مرجان محمدی

پیامک‌های تبلیغاتی هنوز برای برخی از کاربران و مشترکان ارسال می‌شود، ‌پیامک‌هایی که آرامش و آسایش را از کاربران و مشترکان اپراتورهای مختلف سلب کرده است و با اطلاع‌رسانی اپراتورها برخی کاربران با ارسال کد‌های دستوری تین پیامک‌های تبلیغاتی را مسدود کردند، ‌اما هنوز هم هستند کاربرانی که این پیامک‌ها را دریافت می‌کنند .

از سوی دیگر برخی شماره‌ها که اقدام به ارسال این پیامک‌ها می‌کنند، شماره‌هایی هستند که در شبکه ارتباطی کشور فعال هستند، اما دارای هیچ نام و نشانی نیستند و تحت عنوان سیم‌کارت‌های بی‌هویت شناخته می‌شوند، پس از افزایش پیامک‌های تبلیغاتی و حتی ایجاد مزاحمت برای برخی از کاربران مشخص شد که دارندگان این سیم‌کارت‌ها بدون نام و نشانی در شبکه ارتباطی کشور آن را فعال کردند و با این سیم‌کارت‌های بی‌هویت یا کسب درآمد می‌کنند یا برای برخی دیگر از کاربران ایجاد مزاحمت می‌کنند . از همین رو اپراتورها از کاربران خواستند که سیم‌کارت‌هایی که به نامشان است را استعلام بگیرند و درصورت مغایرت مراتب را به اپراتور و دفاتر خدمات ارتباطی اعلام کنند .

همچنین از کاربران خواسته شد شماره ملی خود را در اختیار افراد غریبه و نا آشنا قرار ندهند چرا که با شماره ملی به راحتی می‌توانند سیم‌کارت ثبت و آن را درشبکه فعال کنند . این در حالی است که برخی مشترکان پیامک‌هایی را نیز دریافت می‌کردند با این عنوان که کاربر گرامی سیم‌کارت شما در شبکه فعال شد، ‌در حالی که کاربر درخواستی مبنی بر خرید یا ثبت سیم‌کارت نداشته است، ‌تمام این راه‌ها و مراحل برای دور زدن قانون توسط اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شناسایی شد و از کاربران خواستند تا در صورت مواجه با این موارد سریعا مراتب را گزارش دهند .

بر اساس این گزارش پس از دستورالعمل‌های مشخص و شناسایی شدن سیم‌کارت‌های بی‌هویت و بنابر آمار سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، تا تاریخ ۲۰ فروردین سال جاری، ۱۱۸ هزار و ۹۷۱ سیم‌کارت مسدود شده است. این در حالی است که تا اواسط اسفند سال گذشته، بالغ بر ۱۱۰ سیم‌کارت مزاحم مسدود شده بود. این موضوع نشان می‌دهد مطابق با آمار رگولاتوری، بررسی سیم‌کارت‌های مزاحم روند جدی‌تری به خود گرفته و مسدود کردن آنها شدت گرفته است. چرا که سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتی اقدام به نظر سنجی در خصوص این پیامک‌ها کرد و پس از دو روز در یک رشته توییت نتایج این نظر سنجی را منتشر کرد .

  حل معضل پیامک‌های مزاحم

 آذری جهرمی در توییت خود نوشته است: علت رواج پیامک‌های مزاحم، عدم راهکار موثر، ارزان و در دسترس برای تبلیغ مشاغل است. در مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات، راهکاری برای تبلیغ قانونمند با رضایت مشتری و پرداخت هزینه به دریافت‌کننده دیده شده است. ‌این مصوبه بایستی توسط اپراتورها عملیاتی شود. همچنین در هفته آتی در جلسه‌ای با فعالین «بازاریابی دیجیتال» راهکارهای ایجاد کانالی موثر، ارزان و در دسترس برای مشاغل به‌جای پیامک بررسی و اجرایی خواهد شد.

‌محمدجواد آذری جهرمی تصریح کرد: فعلا سقف مشخصی برای ارسال روزانه مشخص شد. دو پیشنهاد وجود دارد، اول اینکه بالاتر از سقف، ارسال نشود یا اینکه با تعرفه بیشتری محاسبه شود، اتخاذ تصمیم در این خصوص قانونا با کمیسیون تنظیم مقررات است و تا یکشنبه هفته بعد نهایی خواهد شد.

وزیر ارتباطات همچنین اعلام کرد: با توجه به عدم اقبال عمومی مردم، گران‌کردن تعرفه پیامک و قیمت سیم‌کارت از دستور کار خارج شد. تلاش خواهیم کرد با اجرایی نمودن این تصمیم‌ها، بر معضل پیامک‌های مزاحم فائق آییم.این در حالی است که برخی کاربران از پیامک‌های تبلیغاتی گله مند هستند که از شماره‌های شخصی ارسال می‌شود و از اپراتورها خواسته بودند که این شماره‌ها را مسدود کنند، ‌اما طبق گفته رگولاتوری می‌بایست کاربر از شمار مذکور شکایت می‌کرد تا پس از محرز شدن، ‌شماره مذکور مسدود می‌شد، ‌حال با دستورالعمل جدید بدون شکایت شماره‌هایی که اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بکنند، مسدود می‌شود .

بدین صورت که طبق دستورالعملی که به اپراتورها ارایه شده است شماره‌هایی که تعداد پیامکشان از یک حدی بیشتر باشد یا چند روز قبل از ارسال پیامک هیچ تماس تلفنی و استفاده اینترنتی نداشته باشند، ‌در زمره شماره‌هایی قرار می‌گیرند که صرفا برای ارسال پیامک تبلیغاتی از آن استفاده می‌شود و اپراتور مجاز به مسدود کردن آن است . همچنین علاوه بر مسدود شدن سیم‌کارتی که پیامک‌های تبلیغاتی ارسال می‌کند، ‌دارنده خط شناسایی می‌شود و تمامی شماره‌های شخص ارسال‌کننده نیز مسدود می‌شود .

  12 هزار سیم‌کارت در انتظار مسدودی

حال با دستورالعمل وزیر ارتباطات در سال گذشته و عزم اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نظر می‌رسد در سال جاری شاهد کاهش چشمگیر پیامک‌های تبلیغاتی باشیم و همچنین از تعداد سیمکارت‌های بی‌هویت و نام نشان و مزاحم نیز کاسته شود، هرچند که طبق گفته مسوولان سازمان تنظیم مقررات هیچ سیم‌کارت بی‌هویتی در شبکه فعال نیست، ‌اما به نظر می‌رسد هنوز سیم‌کارت‌هایی که نام و نشان آن مشخص نیست در شبکه ارتباطی کشور زنگ می‌خورد، و این افراد نیز با کلاهبرداری دیگر کاربران پول‌های زیادی را به جیب می‌زنند بطوری که چندی پیش رییس پلیس آگاهی ناجا به کاهش ۴۰ درصدی کلاهبرداری کارت‌به‌کارت با مسدود کردن بیش از ۳۰۰۰ خط تلفن همراه، اشاره کرد و گفت: درصدد هستیم ۱۲ هزار خط دیگری که در این راستا فعالیت داشتند (سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان) را مسدود کنیم.

در پایان با عزم جدی مسوولان ارتباطی و انتظامی کشور به نظر می‌رسد روز به روز از تعداد سیم‌کارت‌های بی‌هویت و مزاحم کاسته شود و دیگر کاربران نه تنها در معرض فریب و مالباختگی قرار نگیرند بلکه از حجم پیامک‌های تبلیغاتی

نیز کاسته شود .

 

ارسال نظر