خسارت ۱۵۰۰ میلیاردی سیل به شبکه ارتباطی کشور

۱۳۹۸/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۹۰۸
خسارت  ۱۵۰۰ میلیاردی سیل به شبکه ارتباطی کشور

گروه دانش و فن   

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سایت‌های ارتباطی سیار و اضطراری به استان خوزستان منتقل شده است، گفت: همه شبکه‌های ارتباطی استان خوزستان در حال کار هستند و ظرفیت‌های مازاد نیز در نظر گرفته شده است.

محمد جواد آذری جهرمی روز گذشته در حاشیه بازدید از سد کرخه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در هفته‌های اخیر مرتباً با استاندار و تیم‌های مدیریت بحران خوزستان به واسطه موضوعات ارتباطی که یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار در دوره بحران است، در ارتباط و پیگیر مسائل بوده‌ایم.

وی افزود: به واسطه وجود سدها و مدیریت بسیار خوبی که در خوزستان با همکاری میان وزارت نیرو، مجموعه مدیریت بحران و مردم شکل گرفته است، تبعات سیل‌های بالادستی که می‌توانست اثرات بسیار مخربی در خوزستان داشته باشد، به حداقل کاهش پیدا کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: آنچه مشخص است، حجم بی‌سابقه‌ای از آب در سدهای خوزستان ذخیره شده است. این حجم عظیم ذخیره آب برای کشور و همچنین نجات جان بسیاری از مردم توسط سدهای خوزستان انجام گرفته است.

آذری جهرمی با بیان اینکه تالاب‌های خوزستان در بارش‌های اخیر زنده شده‌اند، ادامه داد: مشکلاتی مانند ریزگردها که در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم، طبیعتاً با توجه به این حجم از بارش‌ها امسال کمتر به وقوع خواهد پیوست.

وی بیان کرد: قطعاً با وجود کنترل بسیاری از شرایط، به مردم خسارت‌هایی بر اثر سیلاب اخیر وارد شده است و دولت تقبل کرده این خسارت‌ها را به مردم جبران کند. شرایط اکنون در خوزستان یک شرایط کنترل شده است و به نحوی مدیریت در خوزستان انجام گرفته که حداقل خسارت‌ها به مردم وارد شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حوزه ارتباطات تمهیدات لازم اندیشیده شده است، گفت: سایت ارتباطی شهرستان بستان یکی از نقاطی است که احتمال آبگرفتگی دارد. سایت پشتیبانی برای این سایت ارتباطی در نظر گرفته شده و به محض اینکه مشکلی برای آن به وجود بیاید، سایت پشتیبان وارد عمل خواهد شد و امکان بازیابی آن وجود دارد.

آذری جهرمی ادامه داد: همه شبکه‌های ارتباطی استان خوزستان در حال کار هستند و ظرفیت‌های مازاد نیز در نظر گرفته شده است. همچنین سایت‌های ارتباطی سیار و اضطراری به استان خوزستان منتقل شده است تا شاهد مشکلی در بحث ارتباطات در خوزستان نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی لازم برای مدیریت ارتباطات بحران اندیشیده شده است و تاکنون خوشبختانه با توجه به مدیریت صحیحی که در بحث منابع آبی انجام گرفته نیازی به استفاده از آنها نبوده است.

در ادامه وزیر ارتباطات از واگذاری ۵۰۰ درگاه پرداخت (پوز بانکی) برای اصناف و راه‌اندازی بالن بحران با سیستم وای فای برای پوشش رایگان اینترنت در پلدختر خبر داد .

بر اساس این گزارش، ایجاد و اختصاص دو پرت پر ظرفیت به اپراتورهای اول و دوم برای راه‌اندازی اینترنت پر سرعت نسل ۳ و ۴ روز گذشته عملیاتی شد؛ همچنین تلفن‌های بی‌سیم ثابت برای تمامی مراکز حساس درگیر در بحران به منظور ایجاد ارتباط سریع میان مراکز حساس راه‌اندازی شد و تعداد ۵۰۰ درگاه پرداخت (پز بانکی) برای اصناف راه‌اندازی شد . طبق گفته وزیر ارتباطات با راه‌اندازی بالن بحران با سیستم وای فای برای پوشش رایگان اینترنت بخشی از شهر زیر پوشش اینترنت قرار گرفته است .

گفتنی است با توجه به زیر آب رفتن برخی مناطق در برخی شهر‌ها و روستاهای سیل زده از جمله پلدختراغلب تأسیسات و زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی در شهر پلدختر و روستاهای اطراف از بین رفته‌اند و ایجاد این زیرساخت‌ها در زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست با این حال با تلاش شبانه، وضعیت ارتباطات در این شهر و روستاهای اطراف به سمت ثبات پیش می‌رود.

    نابودی مخابرات پلدختر

 در همین خصوص سخنگوی وزارت ارتباطات میزان خسارت به شبکه‌های ارتباطی کل کشور ۱۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زد و درباره آخرین وضعیت شبکه ارتباطی در استان‌های سیل زده کشور گفت: بیشترین مشکل در خصوص قطعی ارتباطات ناشی از سیل مربوط به منطقه پلدختر و روستاهای اطراف آن است که برآورد خسارت آن حدود ۳۵۰ میلیارد تومان عنوان شده است. همچنین خسارت سیل‌های اخیر به سیستم ارتباطی کشور حدود ۱,۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

وی با بیان اینکه به دستور رییس‌جمهور، وزیر ارتباطات شخصاً مدیریت بحران در منطقه پلدختر استان لرستان را برعهده گرفت، اظهار داشت: به دلیل وقوع سیل، کل ارتباطات این منطقه و مناطق روستایی نزدیک به آن قطع شده بود. در همین حال یک مرکز مخابراتی در این منطقه، به‌طور کلی نابود شده و شبکه فیبرنوری قطع شده است. هادیان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای برقراری ارتباطات قطع شده در منطقه پلدختر و استان لرستان، تاکید کرد: با کمک سازمان‌ها و نیز استان‌های همجوار، موفق به راه‌اندازی ارتباطات موبایل و اینترنت ۳G و ۴G تا ظهر روز گذشته شدیم. اما از آنجایی که کل زیرساخت شبکه تلفن ثابت در منطقه پلدختر از بین رفته است، برقراری سرویس تلفن ثابت در این منطقه زمان بر خواهد بود.

وی با بیان اینکه تمام مرکز مخابراتی، سوئیچ و شبکه فیبر در این منطقه نابود شده است، افزود: عملیات حفاری برای احداث دوباره شبکه تلفن ثابت در پلدختر آغاز شده و تجهیزات در حال ورود به این استان است. در همین حال ساختمان جدیدی برای بنای مرکز مخابرات این منطقه در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه ارتباطات در سایر مناطق استان لرستان پایدار است، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی بالن ارتباطی بحران و وای فای رایگان از دیگر اقداماتی است که برای پلدختر و مناطق اطراف آن در نظر گرفته شده است. در همین حال به دلیل قطعی شبکه برق، برخی از سایت‌های موبایل از کار افتاده بود که نسبت به نصب دیزل ژنراتور در این‌مناطق اقدام صورت گرفت.

وی به مهر گفت: برای استفاده مردم سیل زده از شبکه بانکی کشور، بیش از ۵۰۰ دستگاه پوز بانکی بین اصناف توزیع شد و با وجود قطع شدن خودپردازها، موفق به راه‌اندازی امکانات اینترنت برای ۴ بانک شده‌ایم.

هادیان با بیان اینکه سیستم تلفن ثابت اضطراری برای تمامی مراکز حساس و درگیر بحران از جمله بیمارستانها، اورژانس و فرمانداری‌ها در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: برای برقراری ارتباطات قطع شده فیبرنوری در پلدختر از مسیر پشتیبان شبکه فیبر در خوزستان استفاده شده است.

وی تاکید کرد: شبکه ارتباطی در استان سیل زده گلستان نیز پایدار است و در سایر مناطق کشور نیز هرگونه اختلال احتمالی، به سرعت گزارش شده و نسبت به رفع اختلال اقدام می‌شود.

 

ارسال نظر