سرنخ‌های جدید در مورد کاهش عملکرد شناختی مغز

۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۵۹۸
سرنخ‌های جدید در مورد کاهش عملکرد شناختی مغز

امبو |  

محققین به بررسی دو نوع سلول مغزی و نورون‌های مغزی پرداختند و از این طریق به سرنخ‌های جدیدی در مورد کاهش عملکرد شناختی مغز دست یافتند.

محققان گزارش کرده‌اند که سطح نیکوتین آمید آدنین دی‌نوکلئوتید (NAD) با افزایش سن در هیپوکامپ موش که ناحیه مربوط به عملکرد شناختی در مغز است، کاهش می‌یابد.

در ادامه محققین تکنیک‌های ژنتیکی را برای یافتن این امر انجام دادند که زمانی که ساخت NAD در سلول‌های بنیادی عصبی بالغ مغز موش خاموش می‌شود، چه اتفاقی می‌افتد.

سلول‌های بنیادی عصبی از نظر متابولیکی پر هزینه هستند و می‌توان انتظار داشت که آنها به از دست دادن منبع انرژی آسیب‌پذیر باشند.

منابع انرژی مانند گلوکز نیز برای این سلول‌های بنیادی عصبی وجود دارند اما به نظر می‌رسد که این سلول‌ها بیش از همه به NAD حساس باشند، ولی منبع تأمین NAD هنوز به خوبی مورد شناسایی قرار نگرفته است.

مسیر با ویتامین B نیکوتین آمید شروع می‌شود. سلول‌های نیکوتین آمید رژیمی را می‌گیرند که این امر با کمک پروتئینی به نام Nampt اتفاق می‌افتد و در ادامه NMN و در نهایت NAD را می‌سازند.

حذف Nampt از سلول‌های بنیادی عصبی موجب شد که تغییرات قابل توجه متعددی اتفاق بیافتد. سطح NAD سقوط کرد و سلول‌های بنیادی عصبی تقسیم شأن را متوقف کردند. آنها خود نوزایی شأن را متوقف کردند و قادر به تولید سلول‌های عایق‌کننده آکسون‌ها نبودند.

به همین دلیل انتقال سیگنال‌ها آهسته شده و در نتیجه عملکرد مغزی مختل شد.

بررسی‌های جانوری نشان داد که می‌توان با تغذیه موش‌هایی که Nampt در آنها از دست رفته است با NMN به عنوان یکی از مولکول‌های موجود در زنجیره تولید NAD، مانع از دست رفتن عملکرد سلول‌های بنیادی عصبی شد.

این موش‌ها NMN را به مدت ۱۲ ماه در آب آشامیدنی شأن دریافت کردند و استفاده از دوز بالای این ماده موجب نجات و حفظ سلول‌های بنیادی عصبی در موش‌های پیر شد. به عقیده محققین می‌توان با آزمایش بیشتر و تست دستاوردهای این مطالعه در کارآزمایی‌های بالینی، استفاده از NMN‌را به عنوان یک مکمل غذایی برای حفظ عملکرد شناختی انسان در بیماری‌هایی مانند زوال عقل (dementia) یا آلزایمر توصیه کرد.

این تحقیقات هنوز در مرحله اولیه قرار دارد و دانشمندان در حال تکمیل اطلاعات هستند، به نظر می‌رسد با توجه به پیشرفت فناوری و راه‌های جدید علمی به زودی شاهد اتفاق‌های خاصی در این عرصه باشیم.

 

ارسال نظر