اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۵۲۱

نفوذ به دوربین‌های نظارت تصویری در سطح کشور

ماهر| مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای نسبت به افزایش شدید تلاش برای نفوذ به دوربین‌های نظارت تصویری در سطح کشور هشدار داد و اعلام کرد که تهران در صدر این حملات قرار دارد.

مرکز ماهر اعلام کرد که در روزهای گذشته، تلاش برای نفوذ به دوربین‌های نظارت تصویری از طریق پویش درگاه ۹۵۲۷ در سطح کشور به‌شدت افزایش پیدا کرده است.این درگاه، مربوط به یک قابلیت مستند نشده دیباگ برخی دوربین‌های مدار بسته تحت IP است.بیش از ۲ هزار دستگاه در جهان در حال پویش و رصد این دستگاه‌ها هستند.بررسی‌های مرکز ماهر حاکی از آن است که در حال حاضر بیش از ۷۵۰۰ دستگاه در معرض این ضعف امنیتی در سطح کشور شناسایی شده است.تهران با ۷۲.۴ درصد حملات، در صدر بیشترین آسیب‌پذیری‌ها قرار دارد.مرکز ماهر از کاربران خواست که در صورت استفاده از دوربین‌های مداربسته تحت IP، از دسترسی حفاظت نشده این تجهیزات به اینترنت جلوگیری کنند.این درگاه کاربرد ضروری نداشته و فقط برای عیب‌یابی محصول در زمان تولید فعال شده است.

اپلیکیشنی که تصاویر را برای نابینایان توضیح می‌دهد

انگجت| آپدیت اپلیکیشن مایکروسافت برای افراد نابینا قابلیت جدیدی فراهم کرده است. کاربر می‌تواند با ضربه روی عکس توصیفی از اشیا و وضعیت آن دریافت کند.اپلیکیشین Seeing AI شرکت مایکروسافت برای نابینا و کم بینا ساخته شده است.

این شرکت نسخه iOS این اپلیکیشن را با گزینه‌ای برای بررسی تصاویر به وسیله لمس آنها آپدیت کرده است.

کافی است کاربر با انگشت روی تصویر ضربه بزند و توصیفی از اشیا موجود در صحنه عکس و همچنین وضعیت مکانی آنها دریافت می‌کند.

کاربر می‌تواند توصیف‌های مربوط به عکس‌ها را در بخش Sceneاین اپلیکیشن دریافت کند. البته این قابلیت برای تصاویری ارایه می‌شود که در بخش camera roll دوربین و اپلیکیشن‌های دیگر دستگاه، موجود است.

ربات خودکاری که به کاربر غذا می‌دهد

نیو اطلس| اکثر افراد در دنیای پرهیاهوی امروز توجه چندانی به نحوه غذا خوردن خود ندارند، اما یک بازوی رباتیک جدید با ظرافت و با رعایت اصول تغذیه‌ای می‌تواند به شما غذا بدهد.

محققان دانشگاه واشنگتن یک بازوی رباتیک خودکار طراحی کرده‌اند که با بررسی غذای موجود بهترین روش را برای برداشتن قطعات آن و قرار دادن این قطعات در دهان فرد انتخاب می‌کند. این بازوی رباتیک در واقع برای بهینه‌سازی صرف غذا به جای کاربر فکر می‌کند تا وی بیشترین لذت را از صرف غذا ببرد. این ربات که ADA نام دارد، به ویلچر افراد وصل می‌شود و به خصوص برای کمک به افراد معلول یا مبتلا به فلج اعضای بدن مفید و موثر است.

بازوی یادشده مجهز به حسگرهایی است که میزان فشار وارده به چنگال یا قاشق را درک می‌کند و لذا تنظیم دقیق آنها برای فروبردن در دهان ممکن می‌کند. دوربین این بازوی رباتیک هم محل قرارگیری بشقاب و دهان فرد را کاملاً قابل مشاهده می‌کند. دوربین یادشده ابتدا بشقاب غذا را اسکن می‌کند تا محل دقیق قرارگیری قطعات غذا مشخص شود. علاوه بر این صورت فرد هم برای مشخص شدن بلع مناسب غذا توسط وی اسکن می‌شود. این بازوی رباتیک فعلاً به صورت آزمایشی ساخته شده و برنامه‌ای برای تولید انبوه آن وجود ندارد.

هوش مصنوعی آفلاین گوگل برای گوشی پیکسل

انگجت| گوگل یک سیستم هوش مصنوعی برای شناسایی صوت کاربران طراحی کرده که بر روی گوشی‌های پیکسل به صورت آفلاین و بدون نیاز به اینترنت قابل استفاده است.

سیستم هوش مصنوعی مذکور می‌تواند تمامی حروف بیان شده توسط کاربران را بشنود و آنها را بر روی نمایشگر تایپ کند.

مهم‌ترین مزیت این سیستم عدم وابستگی به اینترنت و دیگر شبکه‌های اطلاع‌رسانی است. استفاده از سیستم مذکور هم سریع‌تر بوده و هم دارای کارآیی بیشتری است.

سیستم‌های تشخیص صوت به‌طور سنتی از طریق چند تکه کردن جملات عمل می‌کنند، اما این سیستم می‌تواند با شنیدن تک تک حروف، کلمه‌بندی و جمله بندی‌ها را نیز به صورت مطلوب انجام دهد و نیازی به کمک انسان ندارد. همین مساله نشان می‌دهد هوش مصنوعی مذکور در مقایسه با نمونه‌های رقیب توانمندی و دقت بالاتری دارد.

سیستم یادشده فعلا تنها با زبان انگلیسی و لهجه امریکایی سازگاری دارد و صرفاً روی گوشی پیکسل قابل استفاده است. اما قرار است در آینده با زبان‌ها و گوشی‌های بیشتری سازگار شود.

 

ارسال نظر