بسته‌های اینترنت بلندمدت را بازگردانید

۱۳۹۷/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۲۶۷
بسته‌های اینترنت بلندمدت را بازگردانید

گروه دانش و فن   مرجان محمدی|

چندی پیش اپراتورهای همراه اقدام به افزایش قیمت بسته‌های اینترنت کردند، ‌مساله‌ای که با اعتراض کاربران مواجه شد، ‌اما اپراتورها با اعلام اینکه نه تنها افزایشی در قیمت بسته‌های اینترنت نداده‌اند، بلکه قیمت برخی بسته‌های اینترنت نیز کاهش پیدا کرده است، ‌اما برخی بسته‌های قدیمی حذف و بسته‌های جدید جایگزین آن شده است .

اما توضیح اپراتورهای همراه برای کاربران قانع‌کننده نبود و کاربران در شبکه‌های مجازی از وزیر ارتباطات خواستند تا به این موضوع رسیدگی کند، ‌مساله‌ای که وزیر ارتباطات نیز به آن ورود کرد و در پستی در توییتر نوشت: ‌تغییر قیمت بسته‌های اینترنت را در اپراتورها بررسی کردم و افزایشی که کاربران مدعی آن هستند صورت نگرفته است .

 همچنین اپراتور دوم نیز در توضیحاتی اعلام کرد، این اپراتور بر اساس الگوی مصرف مشترکان خود بسته‌های جدید و مقرون به صرفه اینترنت همراه ماهانه معرفی کرده و مشترکان با توجه به شیوه مصرف و هزینه‌های خود تنوع بیشتری برای تهیه و استفاده از بسته‌های ماهانه ارایه شده  

دارند.

اما در حالی که همچنان کاربران نسبت به گرانی بسته‌های اینترنت معترض هستند و معتقدند که اپراتورها در چندین مرحله و بازه زمانی اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند، ‌مجددا خواستار رسیدگی وزیر ارتباطات به این موضوع شدند . وزیر ارتباطات نیز شب گذشته با ورود به این مساله و بررسی موضوع در پستی در توییتر نوشت: ‌گزارشی مبنی بر حذف بسته‌های بلندمدت از سبد خدمات اپراتورهای تلفن همراه دریافت کردم. بررسی‌ها حاکی از صحت گزارش بود. اپس از احراز این مساله دستور داده شد که ظرف 48 ساعت این بسته‌ها بازگردانده شوند.

وی در ادامه این پست تاکید کرد: اپراتورها بهتر است به جای افزایش تعرفه، همچنان سیاست مدیریت هزینه‌های مازاد را پیگیری کنند.

 طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره تعرفه داده تلفن همراه، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه برای سیم‌کارت‌های دایمی مستقل از فناوری به ازای هر کیلو بایت چهاردهم (۰.۴) ریال تعیین شده است. البته اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند با رعایت شرایط رقابتی و تعرفه تعیین شده در این مصوبه، ضمن فروش خدمات دیتا بر اساس کیلوبایت، بسته‌های مختلف تعرفه‌های را نیز متناسب با نیاز مشترکین تعریف و با رعایت سایر مقررات و شرایط پروانه خود ارایه کنند.

اکنون بیشتر استفاده کاربران اینترنت همراه از بسته‌های ارایه‌شده توسط اپراتورهاست، اما با تمام شدن این بسته‌ها، اینترنت برای کاربر با تعرفه آزاد محاسبه می‌شود. مشترکان اپراتورهای مختلف اگر از اینترنت آزاد دیتای خود استفاده کرده باشند، درمی‌یابند که این استفاده اصلاً مقرون به صرفه نیست، به‌طوری که مثلاً برای دانلود یک فیلم سینمایی مجبور می‌شوند چند ده هزار تومان بپردازند. بنابراین با توجه به بالا بودن این هزینه‌ها برای مشترکان، توصیه می‌شود برای استفاده روزانه از اینترنت همراه، بسته‌های اینترنتی اپراتورها را فعال کنند تا هزینه‌های آنها تا حدود یک هشتم کاهش یابد.

بر این اساس، اپراتورهای همراه بسته‌های اینترنتی ارایه می‌دهند که برخی از آنها، مدت زمان طولانی، از چند ماه تا یک ساله دارند، اما اخیراً اعلام شد که بعضی از بسته‌های بلندمدت از سوی اپراتورها حذف شده و این نکته موجب نارضایتی کاربران شده بود.

گفته می‌شود دلیل اصلی مهاجرت کاربران از اپراتورهای ثابت به همراه، کیفیت و کمیت سرویس اعلام شد؛ در حال حاضر درآمد ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد اپراتورها از دیتا و ۳۰ تا ۴۰ درصد از حوزه صوت است.

در حال حاضر دیتای موبایل و خصوصاً بسته‌های ارایه‌شده توسط اپراتورها حداکثر استفاده افراد به اینترنت را تشکیل می‌دهد؛ با این حال، با تمام شدن بسته‌های اینترنتی، تعرفه آزاد اپراتورها فعال می‌شود. بر اساس این گزارش اطلاعات مربوط به نحوه خرید، فعال‌سازی و استعلام مانده حساب طرح‌های تشویقی و بسته‌های تخفیفی اینترنت از طریق پورتال رسمی اپراتورهای همراه اعلام می‌شود.  همچنین اپراتورها برای اطلاع مشترکان از وضعیت بسته‌های اینترنتی خریداری شده، شامل میزان اعتبار حجمی یا زمانی بسته از دو روش پیامک و کد دستوری (USSD) استفاده می‌کنند.

در هر صورت پس از توییت وزیر ارتباطات اپراتورها ملزم به اجرای آن هستند و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان ناظر بر عملکرد اپراتورها باید در نظر داشته باشد که اپراتورها قیمت‌ها و بسته‌های اینترنتی را به حالت قبل بازگردانند تا کاربران بیشتر از این متضرر نشوند .

از سوی دیگر اپراتورها معتقدند که خدمات ارزش افزوده‌ای همچون بسته‌های اینترنتی برای آنها درآمد زا است و ارایه بسته‌ای تشویقی یا بسته‌های شبانه و تخفیفی به کاربران هم به نفع کاربران است و هم به نفع اپراتور است .

حالا باید منتظر ماند و دید که پس از اولتیماتوم 48 ساعته وزیر ارتباطات برای بازگرداندن بسته‌های بلندمدت اینترنت با همان قیمت قبلی به حالت قبل، ‌باز هم اپراتورها می‌توانند با ارایه راهکارهای جدید بسته‌ای اینترنت را با قیمت دلخواه خود به فروش برسانند یا خیر؟

 

ارسال نظر