گوگل و اپل حریف اپلیکیشن عربستانی نشدند

۱۳۹۷/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۹۱۳
گوگل و اپل حریف اپلیکیشن عربستانی نشدند

فون‌آرنا| ماه گذشته بود که اخبار و گزارش‌های متعددی منتشر شد که نشان می‌داد یک اپلیکیشن عربستانی به مردان اجازه می‌داده زنان و دختران خود را تحت تعقیب قرار داده و موقعیت جغرافیایی آنها را ردیابی کنند.

 به تازگی سر و صدا و جنجال‌های فراوانی در فضای مجازی به گوش می‌رسد که به وجود یک اپلیکیشن توسعه داده شده توسط یک شرکت عربستانی باز می‌گردد که لوکیشن و موقعیت جغرافیایی زنان و دختران عربستان سعودی را به سرپرست خانواده اطلاع می‌دهد.

این اپلیکیشن که به تازگی سر و صدای زیادی را در فضای مجازی به راه انداخته است، گفته می‌شود در راستای نقض حریم خصوصی و حقوق بشر زنان عربستان سعودی بوده و Absher نام دارد .

اما حالا به نظر می‌رسد که گوگل و اپل نتوانسته‌اند که اپلیکیشن موردنظر را تحت پیگرد قانونی قرار داده و با ادامه فعالیت و حضور آن در فروشگاه‌های اپ‌استور و پلی استور مقابله کنند. گوگل به تازگی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که باوجود تلاش‌های متعددی که در راستای مقابله با ادامه فعالیت آن انجام داده بود، موفق نشده است این اپلیکیشن را از پلتفرم فروشگاه پلی استور خود حذف کند. اپل نیز بدون اشاره به دلیل این اتفاق، عنوان کرده است که تلاش‌هایش برای مقابله با فعالیت این اپلیکیشن عربستانی موفقیت‌آمیز نبوده است.

این برنامه و نرم‌افزار که در هر دو پلتفرم اندرویدی و iOS فروشگاه آنلاین گوگل‌پلی استور و اپ‌استور اپل وجود دارد، به مردان عربستانی این امکان را می‌دهد تا زنان و دختران خود را ردیابی کرده و از موقعیت جغرافیایی آنها با استفاده از گوشی همراه آنها باخبر و مطلع شوند. این اپلیکیشن همچنین به مردان سعودی این امکان را می‌دهد تا در صورتی که دختران و زنانشان در حال خروج از کشور بدون اجازه آنها هستند، از طریق برنامه مذکور پیامکی را مبنی بر همین مساله دریافت می‌کنند تا در صورت لزوم از خروج آنها جلوگیری به عمل آورده شود.

در طول یک ماه گذشته، بعد از انتشار این خبر در فضای مجازی و رسانه‌ها، حافظان حقوق بشر و منتقدان بسیاری از وجود و فعالیت این اپلیکیشن در فروشگاه‌های اپ‌استور و گوگل‌پلی استور سخن گفته و اعتراض کرده‌اند و از دو شرکت اپل و گوگل به عنوان شرکت‌های توسعه‌دهنده برنامه و فروشگاه‌های آنلاین مذکور، درخواست کرده‌اند که هرچه سریع‌تر این اپلیکیشن را حذف کرده و به اشاعه نظرات مردسالارانه و ضد زن، کمک نکنند.

 

ارسال نظر