اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۷۵۰

شناسایی آسیب‌پذیری خطرناک در ویندوز اینترنت اشیا

زد دی نت| محققان امنیتی از شناسایی یک آسیب‌پذیری خطرناک در ویندوز اینترنت اشیا نسخه Core خبر داده‌اند که به هکرها امکان می‌دهد کنترل ابزار و وسایل مختلف را از راه دور در دست بگیرند. حفره امنیتی مذکور در این سیستم عامل خاص که برای کنترل محصولات اینترنت به کار می‌رود، موجب نگرانی شده است. این حفره باعث می‌شود هکرها بتوانند کنترل کامل ابزار و وسایل مختلفی را که از این سیستم عامل بهره می‌گیرند، در دست بگیرند. اولین‌بار فردی به نام دور آزوری محقق امنیتی شرکت سیف بریچ، این آسیب‌پذیری را شناسایی کرد. حفره مذکور مربوط به پروتکل ارتباطی

 Sirep/WPCon در سیستم عامل ویندوز اینترنت اشیا است. آسیب‌پذیری یادشده در نسخه پیشرفته‌تر سیستم عامل ویندوز اینترنت اشیا موسوم به Windows IoT Enterprise که برای کنترل رایانه‌های شخصی به کار می‌رود، وجود ندارد. از نسخه Enterprise سیستم عامل اینترنت اشیا برای کنترل ربات‌های صنعتی، خطوط تولید در کارخانه‌ها و سیستم‌های دیگر صنعتی استفاده می‌شود. آزوری می‌گوید حتی موفق به تولید یک تروجان خاص به نام SirepRAT برای سوءاستفاده از آسیب‌پذیری مذکور شده است. مایکروسافت هنوز در این زمینه واکنشی از خود نشان نداده است.

ربات چهارپایی که پشتک می‌زند انگجت | محققان ربات ۴ پایی ابداع کرده‌اند که می‌تواند پشتک بزند و بطور وارونه راه برود.

محققان دانشگاه MIT یک ربات جدیدMini Cheetah را نمایش داده‌اند که می‌تواند چند حرکت جالب انجام دهد، از جمله آنکه پشتک بزند. طبق اعلام MIT، این نخستین ربات چهارپایی است که می‌تواند این کار را انجام دهد. علاوه بر آن این ربات می‌تواند بطور وارونه راه برود، پس از زمین خوردن از جای خود بلند شود و با سرعت ۵.۵ مایل بر ساعت در زمین‌هایی با ناهمواری اندک راه برود. این ربات کوچک هنوز اشکالات بسیار زیادی دارد اما به گفته محققان این یک پروژه تحقیقاتی است و مانند رباتSpotMini شرکت «بوستون دینامیکز» عملیاتی نیست.

گوگل اپلیکیشن جنجالی سعودی را حذف نکرد

انگجت| گوگل با وجود فشارهای برخی نمایندگان کنگره و فعالان حقوق زنان در امریکا از حذف یک اپلیکیشن جنجالی طراحی شده توسط دولت عربستان از فروشگاه گوگل پلی خودداری کرد. گوگل رسماً اعلام کرده که اپلیکیشن ابشر را کماکان در گوگل پلی حفظ خواهد کرد. این برنامه به مردان ساکن در عربستان سعودی امکان می‌دهد تا زنان خود را کنترل کرده، به آنها اجازه سفر داده یا برای طلاق و پیگیری امور مربوط به طلاق همسرانشان اقدام کنند. البته ابشر برای کنترل و ردگیری کارگران مهاجر در عربستان توسط کارفرمایان آنها نیز قابل استفاده است. برخی سیاستمداران و فعالان حقوق زنان در امریکا معتقدند که نحوه برخورد با زنان سعودی از طریق این برنامه ماهیت قرون وسطایی دارد و گوگل و همین طور اپل با انتشار برنامه ابشر در فروشگاه‌های انلاین خود به یک حکومت مستبد یاری رسانده‌اند. در مقابل گوگل معتقد است که برنامه یادشده مقررات و قوانین این شرکت را نقض نکرده و لذا می‌تواند کماکان در گوگل پلی باقی بماند.اپل در واکنش به اعتراضات گفته که در حال بررسی موضوع است.

عربستان نیز از سیاسی شدن این موضوع انتقاد کرده و مخالفت با این برنامه را یک پیکار نظام مند برای به چالش کشیدن خدماتی دانسته که از طریق ابشر قابل دسترس است.

محدود شدن فعالیت اپراتورهای خارجی در روسیه

زد دی نت| دولت روسیه با صدور دستورالعملی قوانین جدیدی برای فعالیت شرکت‌های اپراتور ماهواره‌های مخابراتی جدید وضع و فعالیت آنها را در این کشور محدود کرده است.

بر اساس این سند تمامی شرکت‌های مالک ماهواره‌های مخابراتی خارجی باید همه ترافیک دریافتی خود را از طریق یک ایستگاه زمینی واقع در داخل خاک روسیه منتقل کنند.

بر همین اساس ارسال داده‌های ماهواره‌ای برای مشتریان این شرکت‌ها بطور مستقیم ممکن نبوده و آنها ابتدا باید از طریق یک ایستگاه زمینی در داخل خاک روسیه مسیریابی شده و سپس ارسال شوند.

دولت روسیه وقوع تهدیدهای خارجی و جاسوسی از خود را عامل این تصمیم دانسته و تصریح کرده که تصمیم مذکور از شش ماه دیگر عملیاتی خواهد شد. همچنین از این پس صدور مجوز فعالیت اپراتورهای یادشده در روسیه مستلزم موافقت وزارت دفاع، سرویس امنیتی فدرال روسیه و سرویس حفاظت فدرال این کشور خواهد بود.

روسیه چندی قبل از تصمیم خود برای ایجاد یک شبکه اینترنت داخلی کاملاً مستقل از اینترنت جهانی نیز با هدف تأمین امنیت و ارتقای توانمندی‌های دفاع سایبری خود خبر داده بود. در صورت تکمیل زیرساخت‌های فنی مورد نیاز برای این کار احتمال قطع شبکه اینترنت جهانی در روسیه وجود دارد.

 

ارسال نظر