«برنده باش» به قیمت پیامک‌ جعلی

۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۷۴۲
«برنده باش» به قیمت پیامک‌ جعلی

گروه دانش و فن| مرجان محمدی|

 تقلب در هر حالتی جرم محسوب می‌شود، چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی، بطوریکه قانونگذار نیز برای فرد متقلب چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی مجازات در نظر گرفته است . بر اساس ماده 740 قانون مجازات اسلامی «هرکس غیرمجاز داده‎های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک میلیون ریال تا بیست میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

همچنین مطابق با ماده 741 همین قانون، «هرکس غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‎ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

اما در تقلب اخیری که توسط صدا و سیما صورت گرفته است چه کسی یا چه کسانی باید مجازات شوند ؟

تقلبی که در آن شماره‌های تلفن همراه کاربران مورد سوءاستفاده قرار گرفته است و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به آن صحه گذاشته است . این تقلب یک میلیونی زمانی منتشر شد که کاربران تلفن همراه روز شنبه پیامکی دریافت کردند با عنوان رای شما برای نظر سنجی به برنامه برنده باش ثبت شد، این عده از کاربران مدعی هستند که اصلا در برنامه نظرسنجی شرکت نکرده‌اند، ‌همچنین برخی کاربران نیز با این ادعا که رای آنها تغییر کرده است، ‌تصاویری از پیامک‌های دریافتی خود را منتشر کردند، در این پیامک‌ها نوشته شده بود: “دوست عزیز: رای شما با رای قبلی جایگزین شد “ گفته می‌شود بیش از یک میلیون کاربر تلفن همراه این دو نوع پیامک را دریافت کرده‌اند، ‌مساله‌ای که مشخص شد برای بالا بردن آمار یک برنامه تلویزیونی چنین اقدامی صورت گرفته است، ‌اما متولیان این امر اطلاعی نداشتند که پس از ارسال پیام کاربران جواب آن را دریافت می‌کنند و همین دریافت جواب پیامک باعث شد تا کاربران از سوءاستفاده شماره تلفن همراه خود به پلیس فتا و شخص وزیر رتباطات شکایت کنند، مساله‌ای که همچنان ادامه دارد و پلیس فتا خبر از پیگیری موضوع داده است. وزیر ارتباطات نیز روز گذشته در پستی با هشتگ حق الناس خبر از دستکاری آمار ارایه شده برای یک برنامه داد و در نموداری آن را منتشر کرد . در نمودار منتشر شده از سوی وزیر ارتباطات مشخص شده است که بیش از یک میلیون رای ساعت 1 تا 4 بامداد روز شنبه به‌طور غیرواقعی به نام یک برنامه ثبت شده است. این آمار گویای بخشی از اتفاقات است که در نظرسنجی انتخاب محبوب‌ترین برنامه سال صدا و سیما رخ داده است؛ گزارش بررسی تکمیلی در حال نهایی شدن است. نتایج برای رسیدگی به صدا و سیما و پلیس فتا ارسال خواهد شد .

اما پس از این افشاگری و تایید آن از سوی وزیر ارتباطات دبیر جشنواره جام جم مدعی شد که در روز پنج‌شنبه مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند و رای‌هایی که جابه‌جا شده یا صرفا برای یک برنامه ارسال شده است، ‌دستکاری هکرها بوده است ! مساله‌ای کاربران آن را قبول نکردند و از وزیر ارتباطات و پلیس فتا خواستار رسیدگی شدند .

اما اینکه چگونه شماره سیم کارت کاربران مورد سوءاستفاده قرار گرفته است بخش مهم این مساله است، هرچند که برگزار‌کنندگان این جشنواره مدعی هک هستند، ‌اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مشخصا این ادعا را رد کرد چرا که از ساعت 12 پنج‌شنبه شب نه تنها رای‌ها ایزوله نشده است بلکه فرد یا افرادی با دسترسی به شماره سیم کارت کاربران اقدام به ارسال نظر یا تغییر رای کرده‌اند، اما فراموش کرده‌اند که در پنل ارسال تاییدیه یا جواب رای را غیر فعال کنند و زمانی متوجه می‌شوند که دیگر کار از کار گذشته است .

در این خصوص مدیر یکی از اپراتورها به خبرنگار «تعادل»  گفت: دبیر جشنواره گفته است که شماره کاربران هک شده است . وی در ادامه در پاسخ به این سووال که وزیر ارتباطات هک شدن شماره کاربران را تایید نکرده است، ‌پس این قضیه منتفی است، ‌حال چگونه فرد یا افراد مسوول این برنامه توانسته‌اند به شماره کاربران دسترسی داشته باشند ؟ گفت: این مساله مربوط به اپراتورها نمی‌شود، بلکه شرکت‌هایی هستند که شماره کاربران را در اختیار دارند، ‌شاید این شرکت‌ها پنل پیامکی خود ار دراختیار این افراد قرار داده باشند، ‌هرچند که بطور قطع نمی‌توان نظر داد .

وی در ادامه گفت: شخص وزیر ارتباطات و پلیس فتا ابعاد این مساله را همانطور که گفته‌اند بررسی و اطلاع‌رسانی می‌کنند، ‌ولی به قطع اپراتورها شماره کاربرانشان را در اختیار هیچ فرد یا افرادی قرار نمی‌دهند .

 همچنین در این خصوص مهدی رادفر کارشناس ارشد ارتباطی به خبرنگار «تعادل» گفت: در حال حاضر کاربران حس بدی به این قضیه دارند و معتقدند که از شماره تلفن همراه آنها سوءاستفاده شده است، ‌مساله‌ای که باید به کاربران حق داد، کاربران خواستار رسیدگی به این موضصوع هستند و وزیر ارتباطات نیز پس از شکایت کاربران شفاف‌سازی کرده است .

وی افزود: ‌معلوم نیست اگر این اتفاق نمی‌افتاد و کاربران تاییدیه پیامک دریافت نمی‌کردند، این رویه تا چه زمانی ادامه داشت و کاربر بی‌خبر از همه جا به راحتی مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفت .

وی تصریح کرد: اینگونه رفتار و عمل‌ها باعث از بین رفتن حس اعتماد و ترویج بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود، بطوریکه برخی کاربران در پیامهایی که در شبکه‌های مجازی منتشر کرده‌اند خواستار برخورد جدی وزیر ارتباطات و مراجع قضایی به این موضوع شده‌اند چرا که به حریم خصوصی آنها تجاوز شده است .

 

 

ارسال نظر