سهم50 درصدی اپل از درآمد ثبت‌نام سرویس اشتراک خبری

۱۳۹۷/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۵۵۲
سهم50 درصدی اپل از درآمد ثبت‌نام سرویس اشتراک خبری

وال استریت ژورنال | اپل در سرویس خبری خود، سهم ۵۰ درصدی از درآمد ثبت‌نام کاربران را طلب می‌کند که موجب اعتراض‌های متعدد از سوی ناشران شده است.

سرویس خبری اپل که «نتفلیکس اخبار» مشهور شده است، احتمالا در فروردین‌ماه سال جاری رونمایی خواهد شد. گزارش جدید وال استریت ژورنال ادعا می‌کند که کوپرتینویی‌ها، ۵۰ درصد از درآمد ثبت‌نام کاربران در این سرویس را به خود اختصاص خواهند داد. سرویس مذکور اپل، به‌احتمال زیاد فرایندی شبیه به سرویس‌های نتفلیکس و Hulu برای فیلم و سریال دارد. به‌بیان دیگر، کاربران با پرداخت ماهانه مبلغی مشخص، به تعداد زیادی از سرویس‌های خبری پولی دسترسی خواهند داشت.هزینه حدودی ماهانه ۱۰ دلار، برای سرویس News اپل گزارش می‌شود. به‌نظر می‌رسد اپل در ارتباط با سهم خود از درآمد مذکور، چالش‌هایی با ناشران داشته باشد. همانطور که گفته شد، اپل نیمی از درآمد را تصاحب خواهد کرد و نیم دیگر آن، بسته به زمان سپری شده در مقاله‌های ناشران، بین آنها تقسیم می‌شود. چنین مدلی، شبیه به مدل درآمدی سابق اسپاتیفای است که سهم هنرمندان را براساس مجموع زمان گوش دادن به آثار، توزیع می‌کرد. مدل درآمدی و قراردادی اپل، ناشران بزرگی همچون نیویورک تایمز و واشنگتن پست را نیز ملزم به توافق برای ثبت و توزیع محتوا می‌کند

(WSJ نیز درحال مذاکره با اپل است و روند آن را امیدوارانه بیان می‌کند) . ناشران یک نگرانی دیگر هم دارند. آنها به داده‌های مشترکان سرویس خبری اپل دسترسی نخواهند داشت. به‌هرحال، محروم کردن ناشران از اطلاعاتی همچون ایمیل و کارت اعتباری مشترکان (که برای مقاصد بازاریابی، حیاتی هستند)، می‌تواند منجر به مشکلات بیشتر بین اپل و آنها شود.

چالش اپل با تولیدکننده‌های محتوا، در نمونه‌های متعددی در سال‌های گذشته نیز به چشم می‌خورد. آنها به‌خاطر شرایط یک‌طرفه خود در کسب مجوز محتوا در سرویس Apple TV، چالش‌های زیادی با تهیه‌کننده‌ها داشته‌اند و به‌نوعی در آن سرویس به موفقیت‌ آن‌چنانی نرسیدند. در نتیجه همان چالش‌ها، اپل امروز به‌فکر راه‌اندازی سرویس اختصاصی محتوا با فیلم وسریال‌های اختصاصی افتاده است. یکی از نکات مهم پیرامون سرویس خبر و رسانه اپل آن است که کوپرتیونویی‌ها، سرویس مذکور را در زمانی حساس معرفی خواهند کرد. در دوره‌ای که فروش آیفون افت قابل توجهی را تجربه می‌کند، آنها قصد دارند با تمرکز روی محصولات خدماتی، منبع اساسی جدیدی برای درآمد خود ایجاد کنند. سرویس Apple News روی تمامی دستگاه‌های مجهز به iOS در جهان عرضه می‌شود که تعدادشان به میلیاردها دستگاه می‌رسد.

 

ارسال نظر