سوءاستفاده محققان چینی از اعضای بدن زندانیان اعدامی

۱۳۹۷/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۳۱۳

نیو اطلس| به تازگی افشا شده که نویسندگان بیش از۴۰۰ مقاله علمی در چین برای جمع‌آوری مستندات و انجام آزمایش‌های خود از اعضای بدن زندانیان اعدام شده سوءاستفاده کرده‌اند.

این اقدام نقض صریح استانداردهای اخلاقی بین‌المللی در زمینه استفاده از اعضای اهدایی زندانیان اعدام شده محسوب می‌شود. مقامات مسوول در چین خواستار کنار گذاشته شدن و رد این مقالات شده‌اند که نگارش آنها با بررسی قلب‌ها، کبدها یا ریه‌های زندانیان اعدامی انجام شده است.نکته جالب این است که این ارگان‌ها بعدا به بدن افراد داوطلب پیوند زده شده‌اند. اما قبل از آن برای تحقیقات علمی به کار گرفته شده‌اند.

پیش از این نیز، چند بار مواردی از این دست تخلفات در چین افشا شده بود. در سال ۲۰۰۶ نیز مشخص شد که تخلف مشابهی در چین اتفاق افتاده است.اما تکرار این مساله از عدم جدیت چینی‌ها برای حل این مشکل خبر می‌دهد.بر اساس استانداردهای بین‌المللی در حوزه اخلاق پژوهش، بررسی‌های علمی نباید با استفاده از مواد بیولوژیک بدن زندانیان اعدامی یا اعضای بدن به دست آمده بدون کسب رضایت افراد، صورت بگیرد. اما این استاندارد هیچ ضمانت اجرایی ندارد.

بر اساس اعلام مقامات چینی طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ تعداد ۴۴۵ مقاله علمی و پژوهشی در این کشور با استفاده از اعضای بدن مردگان نوشته شده‌اند و در ۹۲.۵ درصد از مقالات مذکور به منبع دریافت این ارگان‌ها اشاره نشده است. در ۹۹ درصد موارد هم اشاره‌ای به رضایت یا عدم رضایت افراد نشده است.

 

ارسال نظر