همه سایت‌‌ها مشمول تخفیف نیم‌بها نمی‌شوند

۱۳۹۷/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۳۱۰
همه سایت‌‌ها مشمول  تخفیف   نیم‌بها  نمی‌شوند

گروه دانش و فن   

 مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در پاسخ به ابهام برخی مشترکان در صحت محاسبه اینترنت نیم بها توسط اپراتورها، توضیح داد: برخی سایت‌ها با وجود میزبانی داخلی واجد شرایط استفاده از تخفیف ترافیک نیم‌بها نیستند.

برخی کاربران با طرح موضوعی با عنوان «محاسبه صحیح اینترنت نیم بها توسط اپراتورهای داخلی» اعلام کرده‌اند که باتوجه به بند 110 مصوبه 266 سازمان تنظیم مقررات که صراحتا بیان می‌کند منظور از ترافیک داخلی هر ترافیک با میزبانی در داخل کشور است چرا هنوز ترافیک داخلی محدود به لیست 700 سایت داخلی ثبت شده در سایت است؟

در این خصوص وحید مختاری مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این سوال که« چرا تمامی ترافیک‌ها با میزبانی داخلی مادامی که در سامانه icip ثبت نشوند مشمول ترافیک داخلی نمی‌شوند؟» به فارس، گفت: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مصوبه شماره ۲۴۸ شرایط تخفیف ترافیک برای سایت‌های داخلی را اعلام کرده و سپس در مصوبه جلسه ۲۵۱ این موضوع را تکمیل می‌کند، طبق این مصوبات هر صاحب سایتی بخواهد از ترافیک نیم بها برای سایت‌های داخلی بهره ببرد، باید درخواست خود را به سازمان فناوری اطلاعات ایران ارایه کنند، این سازمان بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و سایت مربوطه را در لیست سایت‌های دارای تخفیف قرار می‌دهد.

مختاری در پاسخ به سوال دیگر ی که در خصوص ترافیکی که بین دو کاربر در سطح یک dslam تبادل می‌شود به عنوان ترافیک خارجی محاسبه خواهد شد که برای مثال مشترکی با فاصله یک کوچه دوربین مغازه خود را در خانه باز می‌کند مشمول پرداخت هزینه ترافیک بین‌اللمل است. توضیح داد و افزود: در این مصوبه از عبارت تعرفه منابع ترافیکی داخلی « واجد شرایط» استفاده شده است؛ به این دلیل از ادبیات واجد شرایط استفاده کرده که سایت‌هایی با محتوای داخلی وجود دارند که دسترسی آنها صرفا از طریق مسیر اینترنت بین‌الملل برقرار می‌شود و ارتباط آنها از طریق ixp (شبکه تبادل اطلاعات داخلی) برقرار نشده است و مالکیت این سایت‌ها پیش‌بینی لازم برای استفاده از شبکه‌های داخلی یا شبکه ملی اطلاعات را فراهم نکرده است.

مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: این موارد جزو مواردی است که شرایط لازم را ندارند و با وجود اینکه داخل کشور میزبانی می‌شوند اما واجد شرایط نیستند.

این مقام مسوول در رگولاتوری در پاسخ به این سووال که چرا هنوز ترافیک داخلی محدود به لیست 700 سایت داخلی ثبت شده در

 ttp: icip.ito.gov.ir است؟» و «چرا ترافیک بعضی از سایت‌های داخلی که در سامانه icip درج شده‌اند به عنوان ترافیک بین‌الملل و با تعرفه دو برابری محاسبه می‌شوند که این امر به دلیل عدم درج صحیح آدرس‌ها با subnet مشخص در سامانه icip است» گفت: مرجع بررسی و ثبت تمامی این آدرس‌ها سازمان فناوری اطلاعات ایران است و نه رگولاتوری و از سوی دیگر میزبان و منتفع نیز باید تغییرات احتمالی آدرس‌هایش را به سازمان فناوری اطلاعات ایران برای اعمال اعلام کند.

همچنین اپراتورها را مکلف کرده‌ایم IPها و آدرس‌های url که در سازمان فناوری اطلاعات ایران ثبت شده را در سامانه‌های تفکیک ترافیک داخلی از بین‌الملل به روز رسانی کنند تا سایت‌هایی که از سوی سازمان فناوری اعلام شده شامل۵۰ درصد تخفیف شوند.

وی با اشاره به بخش‌های دیگری از مصوبه مذکور، خاطرنشان کرد: همچنین که پهنای باند داخلی از پهنای باند بین‌الملل تفکیک می‌شود، پهنای باند شبکه‌های اجتماعی داخلی نیز تفکیک می‌شود و اپراتورهای ثابت و سیار تعرفه ترافیکی شبکه‌هایی که IPهایشان را اعلام کرده‌اند را یک سوم محاسبه می‌کنند. وی تاکید کرد: بنابراین تعرفه ترافیک داخلی ۵۰ درصد سقف ترافیک بین‌الملل و تعرفه ترافیک پیام رسان‌های داخلی یک سوم سقف ترافیک بین‌الملل است.گفتنی است چندی پیش مجری شبکه ملی اطلاعات با هدف ترغیب کاربران ایرانی برای مراجعه به سایت‌های داخلی و برطرف کردن نیازهای خود از طریق آنها با همکاری کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طرح جدا‌سازی ترافیک داخلی از بین‌الملل را به مرحله اجرا درآورد .به‌طوری که همزمان با تفکیک ترافیک داخل از بین‌الملل کمیسیون مذکور اپراتورهای ارایه‌دهنده اینترنت و بسته‌های اینترنتی را ملزم کرد برای ترغیب کاربران داخلی به استفاده از محصول داخلی 50 درصد تخفیف در اینترنت کسانی که به آدرس‌های داخلی مراجعه کنند، اعمال کند.

به گفته روابط عمومی وزارت ارتباطات کاربران ایرانی اینترنت می‌توانند با مراجعه به بیش از 200 آدرس داخلی از 50 درصد تخفیف بهرمند شوند.سایت‌های داخلی که مشمول اعمال تخفیف 50درصدی هستند که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران معرفی شده‌اند.

 این در حالی است که روز گذشته مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد بر خلاف تصور کاربران همه سایت‌های داخلی مشمول تخفیف نیم بها نمی‌شوند.

 

ارسال نظر