مدارک خصوصی ژنتیکی افراد در دست اف.بی.آی

۱۳۹۷/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۰۰۱
مدارک خصوصی ژنتیکی افراد در دست اف.بی.آی

گیزمودو| دلایل متعددی برای انجام آزمایش دی.ان.ای در خانه وجود دارد که یکی از آنها قطعاً حفظ حریم خصوصی است اما اکنون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آزمایش ژنتیک قصد دارد مدارک خصوصی پایگاه داده کاربران را در اختیار «اف.بی.آی» قرار دهد.

شرکت امریکایی آزمایش ژنتیک «FamilyTreeDNA» اخیراً طی یک همکاری با پلیس فدرال امریکا به آنها اجازه دسترسی به اطلاعات مدارک خصوصی پایگاه داده بخش نسل‌شناسی بیمارانش را داده است.

این همکاری نخستین‌بار توسط رسانه امریکایی «بازفید» (BuzzFeed) گزارش شده است. این رسانه اعلام کرد که یک شرکت آزمایش دی. ان.‌ای به صورت داوطلبانه اجازه دسترسی اف. بی.‌ای به مدارک خصوصی پایگاه داده کاربرانش را داده است.

پلیس‌ها و کارآگاهان پیش‌تر از پایگاه داده دی. ان.‌ای منبع باز ژنومیک و نسل‌شناسی «GEDmatch» به منظور شناسایی و دستگیری برخی جنایتکاران مانند قاتل سریالی معروف به «قاتل طلایی دولتی» (Golden State Killer) که بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۶ مرتکب ۱۳ قتل، بیش از ۵۰ تجاوز جنسی و بیش از ۱۰۰ فقره دزدی در کالیفرنیا شده بود، استفاده کردند تا اینکه وی را در ۲۴ آوریل سال ۲۰۱۸ بازداشت کردند.

اما اکنون آنها طی احضاریه‌ای خواستار همکاری با شرکت FamilyTreeDNA شدند تا طی این همکاری بتوانند هویت هر کاربر که ژنتیک آن با ژنتیک قاتل مورد نظر یکی است را شناسایی کنند.

شرکت FamilyTreeDNA طی این همکاری به اف. بی.‌ای این اجازه را می‌دهد تا پرونده ژنتیکی بیش از یک میلیون فرد را جست‌وجو کند.

به عنوان بخشی از این توافقنامه، شرکت مذکور همچنین موافقت کرد شواهد و مدارک دی. ان.‌ای افراد را مورد بررسی قرار دهد و سپس آن افرادی که مرتکب جرایم خشونت‌آمیز شده‌اند اما اکنون فوت شده‌اند را به آزمایشگاه اف. بی.‌ای ارسال کند.

شرکت FamilyTreeDNA طی بیانیه‌ای گفت افرادی که پرونده‌های آنها در دست این شرکت است در صورت مایل نبودن، می‌توانند گزینه تطابق ژنتیک را در تنظیمات حساب خود غیرفعال کنند. انجام این کار از دسترسی اف. بی.‌ای به اطلاعات ژنتیکی آنها جلوگیری می‌کند.

 “بنت گرینسپن “ (Bennett Greenspan)، رییس و بنیانگذار FamilyTreeDNA، اظهار کرد مشارکت ما با اف. بی.‌ای چیزی فراتر از اعطای مجوز قانونی برای دسترسی آنها به پایگاه داده

دی. ان.‌ای هر فرد نیست.

 

ارسال نظر